X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.04.2023 р. № 997/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства з обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, щоТовариство у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану потребує індивідуальної податкової консультації з окремих питань ліцензування та поставки алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступнихзапитань:

1. Яким  порядком/нормою згідно  законодавства регламентується та органом виконавчої влади документується факт відсутності суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб’єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у  виданій ліцензії, в т.ч. під час воєнногостану?

2. Чи має право підприємство здійснити поставку алкогольних напоїв або тютюнових виробів покупцю у період, коли ліцензія не містить відмітки про внесення чергової щоквартальної сплати?

3. Чи має право підприємство здійснити поставку алкогольних напоїв або тютюнових виробів покупцю у період, коли ліцензія покупця не містить додатку до ліцензії?

4. Чи має право підприємство здійснити поставку алкогольних напоїв або тютюнових виробів покупцю по діючій ліцензії, на якій відсутня печатка контролюючого органу, який її видав?

 

Щодо запитання 1.

 

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров’я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481).

Згідно із абзацом дванадцятим частини п’ятдесят другої статті 15 Закону № 481 ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі, зокрема, встановлення факту відсутності суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб’єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії.

Відповідно до абзацу 4 пункту 81.2 статті 81 Кодексу у разі якщо при організації документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки встановлено неможливість її проведення, у тому числі у зв’язкуз відсутністю суб’єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у  виданій ліцензії, посадовими (службовими) особами контролюючого органу невідкладно складається та підписується акт про неможливість проведення перевірки, який не пізніше наступного робочого дня реєструється в контролюючому органі. До такого акта додаються матеріали, що підтверджують факти, наведені в такому акті. Зазначений акт та матеріали надсилаються контролюючим органом платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

 

Щодо запитання 2.

 

Статтею 1 Закону № 481 визначено:

оптова торгівля - діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб'єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної торгівлі, іншим суб’єктам господарювання  (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва);

роздрібна торгівля - діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб'єктах господарювання  (у тому числі іноземних суб'єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування.

Роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами може здійснюватися суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю (частина двадцять перша статті 15 Закону № 481).

Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, справляється щоквартально рівними частками і зараховується до місцевих бюджетів згідно з чинним законодавством (частина двадцять дев’ята статті 15 Закону № 481).

Статтею 16 Закону № 481 передбачено, що контроль за сплатою річної плати за ліцензії здійснюється органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України видавати ліцензії, зокрема, на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або тютюновими виробами. Для здійснення контролю суб’єкт господарювання (у тому числі іноземний суб’єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) подає зазначеному органу копію платіжного доручення з відміткою банку про сплату.

Законом № 481 проставлення на оригіналі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або тютюновими виробами відмітки про внесення чергового платежу за ліцензію не передбачено.

Проте, в разі потреби суб’єкт господарювання має право звернутися до контролюючого органу із заявою про проставлення відмітки про внесення чергового платежу за ліцензію, додавши оригінал ліцензії та копію платіжного доручення.

Законом № 481 не передбачена відповідальність для суб’єкта господарювання-продавця у разі реалізації ним алкогольних напоїв або тютюнових виробів суб’єкту господарювання-покупцю, у якого ліцензія не містить відмітки про внесення чергової щоквартальної плати.

Таким чином, за наявності діючої ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями або тютюновими виробами,Товариство може здійснювати поставку алкогольних напоїв або тютюнових виробів покупцю, діюча ліцензія якого не міститьвідмітки про внесення чергової щоквартальної плати.

Слід зазначити, що згідно із ст. 18 Закону № 481 вважаються діючими ліцензії, за якими до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України або за наявності обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право, зокрема, виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Обов’язки щодо сплати чергових платежів / дії щодо продовження ліцензії мають бути виконані суб'єктом господарювання протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні.

 

Щодо запитання 3.

 

Відповідно до частини тридцять дев’ятої статті 15 Закону № 481 у додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним  зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій.

Якщо суб’єкт господарювання здійснює оптову торгівлю алкогольними напоями або тютюновими виробамичерез філію (яка не є юридичною особою), інформація про її місцезнаходженнята їїідентифікаційний код зазначаються в додатку до ліцензії (частинасімнадцятастатті 18 Закону № 481).

Законом № 481 не заборонено суб’єктугосподарювання-продавцю реалізовувати алкогольні напої або тютюнові вироби суб’єкту господарювання-покупцю, у якого відсутній додаток до діючоїліцензії на право  роздрібної торгівлі алкогольними напоями або тютюновими виробами, та не передбачена відповідальність за здійснення реалізації алкогольних напоїв або тютюнових виробівтакому покупцю.

 

Щодо запитання 4.

 

Відповідно до абзацу 2 пункту 67 Типовоїінструкції з діловодства в міністерствах, іншихцентральних та місцевих органах виконавчоївлади, затвердженоїпостановоюКабінетуМіністрівУкраїнивід 17січня2018 року № 55 «Деякіпитаннядокументуванняуправлінськоїдіяльності» (далі – Постанова № 55), перелікдокументів, підписи на якихнеобхідноскріплювати гербовою печаткою, визначаєтьсяустановою на підставі нормативно-правовихактів та примірногоперелікудокументів, підписи на якихскріплюються гербовою печаткою.

Згідноіздодатком 3 до Інструкції з діловодства у ДержавнійподатковійслужбіУкраїни, затвердженої наказом ДПС від 20 грудня 2019 року № 222, яка розробленавідповідно до Постанови № 55, підписи на ліцензіях та додатках до них скріплюються гербовою печаткою.

Таким чином, обов’язковимиреквізитамиліцензій на право роздрібноїторгівліалкогольними напоями, тютюновимивиробами та рідинами, щовикористовуються в електронних сигаретах є підписуповноваженої особи (керівникатериторіального органу, уповноваженого на право підписуліцензій) та печатка органу, щовидавліцензію.

Законом № 481 не передбачена відповідальність для суб’єкта господарювання-продавця у разі реалізації ним алкогольних напоїв суб’єкту господарювання-покупцю у якого відсутні ліцензія на право оптової торгівлі алкогольними напоями, або ліцензія на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

Додатково повідомляємо, що інформація про перелік діючих ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (далі – Перелік),  є публічною і розміщується на  офіційному  сайті  ДПС  в  сервісі  «Довідники, Реєстри, Переліки»  «Реєстри»:

«Єдиний реєстр діючих ліцензій на оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/reestri/413937.html) та «Єдиний реєстр діючих ліцензій на роздрібну торгівлю, алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/reestri/414999.html).

Водночас, відповідно до підпункту 4 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2022 року № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану» (яким установлено, що на період дії воєнного стану для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, зокрема, міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади можуть зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів), доступ до Переліку обмежений.

Інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).

____________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.