X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 27.04.2023 р. № 1018/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства та у межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податку повідомив, щостаном на 01.01.2022 перебуває на обліку як фізична особа – підприємець – платник єдиного податку третьої групи за ставкою 5 відсотків.Декларацію платника єдиного податку за перший квартал 2022 рокуподано вчасно. Суму єдиного податку (ряд. 14), яка підлягала нарахуванню та сплаті в бюджет за підсумками роботи першого кварталу 2022 року сплачено протягом 2022 року, останній платіж здійснено 23.12.2022.

Також платник зазначив, що з 20.07.2022 перебуває на спрощеній системі оподаткування за ставкою 2 відсотки, згідно з поданою заявою. Податкові декларації подаються та єдиний податок сплачується, починаючи з 20.07.2022 по теперішній період, вчасно.

У зв’язку з чим фізична особа – підприємець – платник єдиного податку третьої групи, просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чимає право фізична особа – підприємець – платник єдиного податку третьої групи скористатися правом використовувати особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, з 31.07.2022 та до припинення або скасування воєнного стану на території України?
  2. Яку систему оподаткування після закінчення воєнного стану на території Україниможе обрати фізична особа – підприємець, враховуючи вищенаведену інформацію, а саме у зв’язку з тим, що податковий борг за перший квартал 2022 року був сплачений протягом 2022 року?
  3. Чи є нормативна база заборони перебування на особливому режимі за ставкою 2 відсотки у період воєнного стану при наявності податкового боргу?
  4. Як визначається (обраховується) граничний термін сплати єдиного податку за перший квартал 2022 року з врахуванням воєнного стану?

Щодо першого, другого та третього питань

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.

Відповідно до п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Водночас відповідно до п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV «Спеціальні податкові режими» Кодексу застосовуються з урахуванням, зокрема, таких особливостей:

платниками єдиного податку третьої групи з особливостями оподаткування можуть бути фізичні особи – підприємці, до яких не застосовується обмеження щодо обсягу доходу (п.п. 9.2 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу);

відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, встановлюється у розмірі 2 відс. доходу, визначеного відповідно до ст. 292 Кодексу (п.п. 9.4 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платником з особливостями, встановленими цим пунктом, суб'єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву. При цьому до заяви не додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.

Суб'єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями, встановленими п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу:

з 1 квітня 2022 року – у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року;

з наступного робочого дня після подання заяви – у разі подання заяви починаючи з 1 квітня 2022 року (п.п. 9.8 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Відповідно до абзацу першогоп.п. 9.9 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу.

Отже, фізична особа – підприємець – платник єдиного податку третьої групи має право у період дії воєнного стану застосовувати особливості, встановленіп. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за умови дотримання вимог встановленихп. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

При цьому після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановленіп. 9 підрозділу 8 розділуXX«Перехідні положення»Кодексу,з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу.

Щодо третього та четвертого питань

Відповідно до п.п. 3 п. 299.10 ст. 299 Кодексу реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у випадках, визначених п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Кодексу.

Підпунктом 8 п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Кодексу визначено, що платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексом, у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім п. 59.1 ст. 59 Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів.

Податковий борг –це сума узгодженого грошового зобов'язання, не сплаченого платником податків у встановлений Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Кодексом (п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Разом з тим згідно з абзацом першим п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення»Кодексу у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Відповідно до абзацу третього п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення»Кодексу платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов'язки, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», за умови подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Крім того, відповідно до абзацу четвертого п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення»Кодексу, зокрема платники податків у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, передбачених Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов'язків, щодо подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Таким чином, у разі якщо у фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку протягомдвох послідовних кварталів відсутній податковий борг, то підстав для анулювання його реєстрації платника єдиного податку і переходу на сплату інших податків і зборів у зазначеного підприємця не виникає.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припиненняабоскасуваннявоєнного стану на територіїУкраїни, введеного Указом Президента України «Про введеннявоєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введеннявоєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справлянняподатків і зборівздійснюється з урахуваннямособливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

________________________________________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податковуконсультацію.