X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 27.04.2023 р. № 1033/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо сплати податків, ведення обліку і можливості перебування на спрощеній системі оподаткування осіб, що здійснюють незалежну професійну діяльність, та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомляє, що від (    )  видано свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого та інформацію внесено до Єдиного реєстру арбітражних керуючих. Також платника взято на облік як особу, яка здійснює незалежну професійну діяльність у Головному управління ДПС у (             ).

Також платник податків зазначає, що зареєстрував Книгу обліку доходів та витрат, яку ведуть фізичні особи – підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи має право арбітражний керуючий як фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, самостійно обрати організаційно – правову форму та зареєструватись як фізична особа – підприємець з ознакою провадження незалежної діяльності та обрати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності відповідної групи платників єдиного податку? Яка можлива група платника єдиного податку?

2. Які правила ведення та порядок обліку доходів та витрат фізичними особами – підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність? Чи зобов’язаний платник продовжувати ведення зареєстровану Книгу обліку доходів та витрат і з якої дати можливе припинення її ведення? Який підсумковий запис та закриття Книги обліку доходів та витрат?

3. Чи має право арбітражний керуючий у 2022 році не сплачувати єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) у зв’язку з неотриманням доходу від незалежної професійної діяльності? Який порядок нарахування та сплати єдиного внеску у 2022 році, якщо особою не буде отримано дохід від незалежної професійної діяльності арбітражного керуючого?

Щодо першого питання

Умови та порядок відновлення платоспроможності боржника – юридичної особи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізичної особи регулюються Кодексу України з процедур банкрутства (далі – КУПБ).

Відповідно до ст. 1 КУПБ арбітражний керуючий – це фізична особа, яка отримала відповідне свідоцтво та інформація про яку внесена до Єдиного реєстру арбітражних керуючих України.

Частиною четвертою ст. 10 КУПБ встановлено, що арбітражний керуючий є суб'єктом незалежної професійної діяльності.

Відповідно до п.п. 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 Кодексу самозайнята особа – це платник податку, який є фізичною особою – підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.

Незалежна професійна діяльність – діяльність, зокрема, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою – підприємцем (за виключенням випадку, передбаченого п. 65.9 ст. 65 Кодексу) та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені главою 1 розділу XIV Кодексу.

Відповідно до п. 291.3 ст. 291 Кодексу юридична особа чи фізична
особа – підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим главою 1 Кодексу, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному главою 1 Кодексу.

При цьому суб'єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на групи платників єдиного податку, зокрема до третьої групи відносяться:

фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена, та юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року;

електронні резиденти (е-резиденти), які зареєструвалися як фізичні особи – підприємці, здійснюють господарську діяльність з надання послуг, виробництва та/або продажу товарів виключно на користь нерезидентів України, за умови що протягом календарного року вони відповідають сукупності таких критеріїв:

не використовують працю найманих осіб – громадян або резидентів України;

не отримують доходи з джерелом походження з України, крім пасивних доходів;

обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (п. 3 п. 291.4
ст. 291 Кодексу).

Отже, фізична особа, яка здійснює незалежну професійну діяльність та одночасно зареєстрована як фізична особа – підприємець, то така особа має право самостійно обрати спрощену систему оподаткування за умови, виконання усіх вимог, встановлених главою 1 Кодексу, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному главою 1 Кодексу.

Разом з тим з питання правомірності реєстрації фізичної особи, яка є арбіртражним керуючим, фізичною особою – підприємцем доцільно звернутися до Міністерства юстиції України.

Щодо другого питання

Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, встановлено у ст. 178 Кодексу.

Відповідно до п. 178.6 ст. 178 Кодексу фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов'язані вести облік доходів і витрат від такої діяльності. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.

Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 13.05.2021 № 261 «Про затвердження типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними
особами – підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення» (далі – Порядок № 261), який набрав чинності 16.07.2021.

Згідно з п. 2 розділу I Порядку № 261 облік доходів і витрат ведеться в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі засобами електронного кабінету у порядку, встановленому законодавством.

При цьому у разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді самозайнята особа зобов'язана на вимогу контролюючого органу надати засвідчену належним чином копію такого обліку в паперовому вигляді у порядку, встановленому податковим законодавством (п. 5 розділу II
Порядку № 261).

Відповідно до п. 1 розділу I Порядку № 261 записи про отримані доходи та документально підтверджені витрати здійснюються на підставі первинних документів за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід/понесено витрати.

У разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді самозайнята особа зобов'язана вести таку форму у форматі EXCEL, крім випадку ведення обліку доходів і витрат в електронній формі засобами електронного кабінету
(п. 4 розділу I Порядку № 261).

Таким чином, фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані вести облік доходів та витрат за Типовою формою затвердженою Порядком № 261, яка не підлягає реєстрації у контролюючому органі.

При цьому особа, яка провадить незалежну професійну діяльність має право самостійно прийняти рішення щодо ведення обліку доходів та витрат в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі засобами електронного кабінету у порядку, встановленому законодавством. Обов’язку щодо повідомлення контролюючого органу про обраний вид ведення обліку доходів та витрат не виникає.

Щодо третього питання

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня
2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Згідно з п. 5 частини першої ст. 4 Закону № 2464 платниками єдиного внеску є особи, які провадять незалежну професійну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності.

Відповідно до п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464 для платників, які провадять незалежну професійну діяльність, єдиний внесок нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).

У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Отже, особи, які провадять незалежну професійну діяльність та не отримали дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, мають право самостійно визначити базу нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року
№ 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.