X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.04.2023 р. № 1055/ІПК/99-00-07-04-01-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
………………….. …………….
про надання індивідуальної податкової консультації та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України повідомляє таке.

Відповідно до звернення Підприємство у своїй діяльності використовує реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО), які перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності наказу Міністерства фінансів України від 18.06.2020 № 306 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 № 13», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.07.2020 за № 624/34907 (далі – Наказ № 306) та наказу Міністерства фінансів України від 08.06.2021 № 329 «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних документів», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.06.2020 за № 832/36454 (далі – Наказ № 329), і просить роз’яснити наступні питання:

1. Чи діють норми ч. 1 п. 3 Наказу № 306 стосовно нерозповсюдження вимог до форми і змісту розрахункових документів, що створюються РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру РРО, та які перебували на обліку в контролюючих органах, до дня набрання чинності з урахуванням норм Наказу № 329?

2. Чи потрібно доопрацьовувати РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру РРО, та які перебувають на обліку в контролюючих органах, до дня набрання чинності Наказу № 306 в частині створення електронних розрахункових документів; відображення найменування суб’єкта господарювання; цифрового значення штрихового коду товару; заокруглення суми до сплати; зазначення валюти операції; найменування платіжної системи; QR-коду?

Оскільки питання 1 та 2 у зверненні Підприємця є пов’язаними, ДПС вважає за необхідне надати відповідь на них одночасно.

Відповідно до частини другої статті 57 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом.

Частиною сьомою статті 15 Закону України від 17 березня 2011 року
№ 3166-VI  «Про центральні органи виконавчої влади» визначено, що накази міністерства, які є нормативно-правовими актами і пройшли державну реєстрацію, набирають чинності з дня офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими актами, але не раніше дня офіційного опублікування.

Відповідно до пункту 5 Наказу № 306, встановлено, що цей наказ набирає чинності з 01 серпня 2020 року, але не раніше дня його офіційного опублікування, опублікований 17.07.2020 року в Офіційному віснику України № 55, ч. 2 за 2020 рік.

Також, пунктом 4 Наказу № 329 визначено, що цей наказ набирає чинності з 01 липня 2021 року, але не раніше дня його офіційного опублікування,опублікований 25.06.2021 року в Офіційному віснику України № 48 за 2021 рік.

Враховуючи викладене, на сьогодні положення Наказів № 306 та 329 набрали чинності (є діючими).

Правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265). Його дія поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Статтею 8 Закону № 265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов’язаної із застосуванням РРО та/або програмних РРО чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 1 розділу I Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення № 13), визначено, що форми і зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, які в обов’язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб’єктами господарювання для підтвердження факту: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, мають відповідати його вимогам.

Наказами № 306 та № 329 було внесено зміни до Положення про форму і зміст розрахункових документів.

Зазначені зміни стосуються реквізитів фіскальних касових чеків на товари (послуги), що створюються і друкуються РРО та програмними РРО.

Наказ № 329 стосується виключно наявності, з 01.10.2021 року у фіскальному касовому чеку, які формуються всіма без виключення РРО та програмних РРО, цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.

Додатково звертаємо увагу Підприємства, що за своєю суттю індивідуальна податкова консультація є роз’ясненням контролюючого органу, яке надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган.

Також, відповідно до пункту 52.1 статті 52 Кодексу одним із основних реквізитів звернення на отримання індивідуальної податкової консультації є, зокрема, наведення фактичних обставин.

З метою уникнення неоднозначного тлумачення норм податкового законодавства та з метою встановлення реального обсягу обов’язків, пов’язаних із необхідністю доопрацювання РРО, що використовуються суб’єктом господарювання, слід виходити із наступного:

встановити дату введення в експлуатацію кожного екземпляра РРО, який перебуває на обліку в органах ДПС;

порівняти можливості таких РРО із чинною, на момент введення їх в експлуатацію, редакцією Положення № 13;

забезпечити безумовне виконання вимог Положення № 13, які були чинними на момент введення РРО в експлуатацію;

отримати від виробника через акредитовані Центри сервісного обслуговування   інформацію про технічну можливість доопрацювання РРО або її відсутність, по кожній моделі РРО та їх версій програмного забезпечення, з урахуванням дати введення в експлуатацію.

Отже, відповідаючи на поставлені питання повідомляємо, що за наявності технічних можливостей, РРО обов’язково мали б уже бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками), не зважаючи на той факт, що версії внутрішнього програмного забезпечення таких РРО включені до Державного реєстру РРО та перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності Наказом № 306.

Не доопрацювання таких РРО, є порушення вимог, встановлених Законом № 265 та Положенням № 13.

Застосування недоопрацьованих РРО, за наявності можливості їх доопрацювання, призведе до формування такими РРО невідповідних документів і не прийняття їх як розрахункових.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.