Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - Товариство) з питань практичного застосування норм податкового законодавства щодо продажу суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство планує у 2023 році здійснювати реалізацію залишків товару категорій «тютюн», «тютюн для кальяну», тютюновмісні вироби для електричного нагрівання», «рідини, що використовуютьсяв електронних сигаретах», які вироблені до 01.01.2022 року, та на які не встановлено максимальні роздрібні ціни.
Товариство просить надати роз’яснення на такі питання:
1. Чи має право суб'єкт господарювання роздрібної торгівлітютюну у 2023 році здійснювати реалізацію залишків товару категорій «тютюн», «тютюн для кальяну», «тютюновмісних виробів для електричного нагрівання», «рідини, що використовуються в електронних сигаретах», які вироблені до 01.01.2022 року, та на які не встановлено максимальні роздрібні ціни?
2. Якщо так, то чи повинен у 2023 році такий суб'єкт господарювання збільшувати ціну реалізації на суму акцизного податку з реалізації роздрібної торгівлі підакцизних товарів?
Щодо питання 1
Відповідно до п.п. 14.1.106 п. 14.1 ст. 14 Кодексу максимальні роздрібні ціни (далі - МРЦ) - ціни, встановлені на підакцизні товари (продукцію з урахуванням усіх видів податків (зборів). Акцизний податок з реалізованих суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до МРЦ.МРЦ на підакцизні товари (продукцію) встановлюються для тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, виробниками або імпортерами товарів (продукції) шляхом декларування таких цін у порядку, встановленому Кодексом.
Продаж суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, на які встановлюються МРЦ, не може здійснюватися за цінами, вищими за максимальні роздрібні ціни, збільшені на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
У разі виробництва на митній території України, зокрема, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, чи ввезення таких товарів на митну територію України платники податку зобов'язані забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час відкупорювання (розкривання) товару (п. 226.1 ст. 226 Кодексу).
Рідини, що використовуються в електронних сигаретах, вироблених до 1 січня 2021 року, відповідно до п. 226.9 ст. 226 Кодексу вважаються такими, що немарковані.
Маркування, зокрема,тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюється в установленому порядку марками акцизного податку встановленогозразка (п. б п. 227.1 ст. 227 Кодексу).
Ввезення на митну територію України, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та продаж на митній території України не маркованих в установленому порядку, зокрема, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, забороняються (п. 226.11 ст. 226 Кодексу).
Згідно із частиноюпершою статті 19 Господарського Кодексу України суб'єкти господарювання мають право без обмежень самостійно здійснювати господарську діяльність, що не суперечить законодавству.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, визначено Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95–ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 481).
Статтею 153 Закону № 481 встановлено обмеження щодо продажу, зокрема,тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.
Основні принципи та напрями державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров'я населення від шкоди, що завдається їхньому здоров'ю внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання визначаєЗакон України від 22 вересня 2005 року № 2899 -IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» із змінами і доповненнями (далі - Закон № 2899).
Контроль за дотриманням суб'єктами господарювання вимог Закону № 2899 здійснює Держпродспоживслужба.
Крім зазначеного вище, Кодекс та Закон № 481 не містять заборони щодо здійснення реалізації залишків підакцизних товарів, які вироблені до 01.01.2022 року та на які не встановлено МРЦ.
Водночас, при здійсненні реалізації тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах,пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, суб’єктам господарювання роздрібної торгівлі необхідно враховувати термін їх придатності та дотримуватись нормКодексу, Закону № 481 та Закону № 2899.
Щодо питання 2
Згідно з п.п. 213.1.9 п. 213.1 ст. 213 Кодексу об'єктами оподаткування є операції з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів(крім тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах).
Відповідно до п.п. 213.1.14 п. 213.1 ст. 213 Кодексу об'єктами оподаткування є операції з реалізації виробниками та/або імпортерами, у тому числі в роздрібній торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для цілей оподаткування акцизним податком з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Згідно ізп.п. 215.3.10 п. 215.3 ст. 215 Кодексу ставка акцизного податку, зокрема, для тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, реалізованих відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, становить 5 відсотків.
Відповідно до п. 40 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 січня 2023 року, сплата акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів(тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну), вироблених до 01 квітня 2022 року, в тому числі іноземними виробниками, та не реалізованих кінцевим споживачам до 01 квітня 2022 року, здійснюється у порядку та на умовах, що діяли до 1 квітня 2022 року.
Тобто реалізація суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну),вироблених до 01 квітня 2022 року та не реалізованих кінцевим споживачам до 01 квітня 2022 року, здійснювалась з нарахуванням та сплатою акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів за ставкою 5 відсотків тільки до 01 січня 2023 року.
Згідно із п. 212.1 ст. 212 Кодексу платниками податку є, зокрема:
особа - суб'єкт господарювання роздрібної торгівлі, яка здійснює реалізацію підакцизних товарів (крім тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах) (п.п. 212.1.11 п. 212.1 ст. 212 Кодексу);
особа - виробник та/або імпортер тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, яка здійснює їх реалізацію для цілей оподаткування акцизним податком з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів за ставкою, визначеною пунктом 215.3.10 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу (п.п. 212.1.17 п. 212.1 ст. 212 Кодексу).
Отже, на сьогодні суб'єкти господарювання роздрібної торгівлі (крім суб'єктів господарювання, що є виробниками або імпортерами тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах) не є платниками акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, відповідно такі суб'єкти при реалізації зазначених товарів (в тому числі вироблених до 01 січня 2022 року) не здійснюють нарахування та сплату акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, тому необхідність збільшувати на суму цього податку цінуреалізації тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, відсутня.
Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |