X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.05.2023 р. № 1241/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення ДП «» (далі – Порт) щодо окремих питань оподаткування у період дії воєнного стану та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.  

Як зазначено у зверненні, Порт є державним унітарним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, яке засноване на державній власності та належить до сфери управління Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури.

Порт належить до категорії великих підприємств та складає фінансову звітність за міжнародними стандартами.

       У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України та тимчасовою окупацією території територіальної громади, відсутністю безперешкодного доступу на ці території, через зруйноване майно (адміністративні будівлі, техніка та механізми, сервера), втрату (знищення) усіх адміністративно-розпорядчих, фінансово-розрахункових (у тому числі регістрів бухгалтерського та податкового обліку, бухгалтерського програмного забезпечення), постачальницько-збутових та інших документів за період по 25.02.2022 Порт не мав змоги продовжувати вчасно виконувати відповідні свої зобов’язання. 

Портом було подано заяву до Служби Безпеки України стосовно незаконного заволодіння, пошкодження та/або знищення документації,  рухомого та нерухомого майна за результатами якої зареєстроване кримінальне провадження, яке постановою обласної прокуратури об’єднане в одне кримінальне провадження в Єдиному реєстрі досудових розслідувань за фактом вчинення кримінальних правопорушень на території «» району  «» області військовослужбовцями російської федерації та представниками «ДНР».

На сьогодні територія міської територіальної громади, у тому числі на якій за юридичною адресою знаходиться порт, є тимчасово окупованою територією, в межах якої збройні формування російської федерації та окупаційна адміністрація російської федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах якої збройні формування російської федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації російської федерації.

Останньою фінансовою звітністю Порту, яку офіційно подано до органів статистики, є звітність за 2021 рік. Остання декларація з податку на прибуток підприємств подана до податкових органів за період 9 місяців 2021 року. Згідно Звіту про фінансові результати за 2021 рік Портом отримано збиток за результатами фінансово-господарської діяльності у 2021 році. У результаті чого чистим фінансовим результатом є збиток.

Згідно Положення про облікову політику Порту підприємство здійснює оцінку можливості використання визнаних відстрочених податкових активів та зобов’язань на кожну річну звітну дату. Відстрочені податкові зобов’язання визнаються у Балансі з урахуванням відстрочених податкових активів. Відстрочені податкові активи/зобов’язання визнаються у складі доходу (витрат) з податку на прибуток у Звіті про фінансові результати (Звіті про сукупний дохід).

Визначити компоненти витрат з податку на прибуток, а також викласти узгодження прибутку до оподаткування, помноженого на ставку податку, та витрати з податку на прибуток за рік, що закінчився 31 грудня 2021 року, неможливо у зв’язку з неподанням до податкового органу декларації з податку на прибуток підприємств за 2021 рік з причин військової агресії.

Активи Порту обліковувались за переоціненою вартістю. Дооцінка активів (основні засоби, нематеріальні активи), а також пов’язані з ними відстрочені зобов’язання, відображалися у фінансовій звітності у складі капіталу у дооцінках, визначити складову якого наразі неможливо, чим ускладнено проведення процедури зменшення корисності необоротних активів за рахунок капіталу у дооцінках.

Через військову агресію та пов’язані з нею вищевказані причини, у Порту відсутній пооб’єктний бухгалтерський облік необоротних активів, капіталу у дооцінках, а також податковий облік необоротних активів.              

Порт просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання:

Яким чином здійснювати у подальшому декларування податку на прибуток за умови відсутності компонентів витрат по ньому, починаючи зі звітного періоду – 2021 рік, а також відсутністю бухгалтерського та податкового обліку у розрізі необоротних активів, капіталу у дооцінках та пов’язаних з ними відкладених податкових зобов’язань? Як здійснити заповнення додатків АМ та PI до податкової декларації з податку на прибуток підприємств за вищевикладених умов?  

Згідно з п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 Кодексу.

Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток підприємств використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (абзац перший п. 44.2 ст. 44 Кодексу).

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).

Таким чином, питання бухгалтерського обліку активів, які знаходяться на тимчасово окупованій території держави та над якими втрачено контроль через наслідки російської військової агресії проти України, а також щодо відповідних підтверджуючих документів в частині методології такого обліку належать до компетенції Міністерства фінансів України.

Відповідно до абзацу першого п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392, пунктом 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Як передбачено абзацом четвертим п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов’язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов’язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Згідно з абзацом восьмим п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п. 3 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі – Порядок № 225) заява про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов’язку (крім виконання обов’язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) (далі – Заява), зокрема, має містити чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов’язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів.

Таким чином, якщо платник податків у період дії воєнного стану не має можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, що підтверджується відповідним рішенням контролюючого органу згідно з Порядком № 225, то такий платник податків звільняється від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі, якщо у платника податків відновилася можливість виконувати свої податкові обов’язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, такий платник звільняється від відповідальності за несвоєчасне виконання своїх податкових обов’язків, передбачених Кодексом, за умови виконання ним таких податкових обов’язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Крім того, зазначимо, що п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу врегульовано питання підтвердження операцій платника податків первинними документами на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

 Підпунктом  69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу установлено, що до платників податків / податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, і не можуть пред'явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків / податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв'язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків / податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків / податковий агент зобов'язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).