X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.05.2023 р. № 1227/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо питань оподаткування податком на доходи нерезидента операції з виплати роялті нерезиденту та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Відповідно до наданої інформації, підприємство сплачує роялті резиденту Королівства Данії, який є бенефіціарним власником.

Заявника цікавлять наступні питання:

Якою є ставка податку в разі оплати роялті в 2023 році, яке фактично нараховане резидентом України на користь резидента Королівства Данії за період з 01.01.2021 по 30.07.2022?

Якою є ставка податку в разі оплати роялті в 2023 році, яке фактично нараховане резидентом України на користь резидента Королівства Данії за період з 31.07.2022 по 31.12.2022?

Доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються у порядку і за ставками, визначеними п. 141.4 ст. 141 Кодексу.

Перелік таких доходів визначено п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, зокрема, такими доходами є роялті (абзац «в» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст.141 Кодексу).

Відповідно до п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу резидент, у тому числі фізична особа - підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб’єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.5 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.

Відповідно до ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

Відповідно до п. 1 ст. 12 (Роялті)  Конвенції між Урядом України і Урядом Королівства Данії про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і майно, ратифікованої Верховною Радою України 12.07.1996 (Закон № 341/96-ВР),  яка з 21.08.1996 була чинною в українсько-данських податкових відносинах (далі – Конвенція), «роялті,  які  виникають у Договірній Державі і сплачуються резиденту другої Договірної Держави, можуть оподатковуватись у цій другій Державі».

«Однак  такі  роялті,  за  винятком  роялті,   згаданих   у підпункті b) пункту 3,  також можуть оподатковуватись у Договірній Державі,  в якій вони виникають і відповідно до законодавства цієї Держави, але якщо одержувач фактично має право на роялті, податок, що стягується таким чином,  не повинен перевищувати  10  процентів валової суми платежів» (п. 2 ст. 12 Конвенції).

Пунктом 3 ст. 12 Конвенції визначено, що термін «роялті» при  використанні  у цій  статті  означає платежі будь-якого виду, отримувані як компенсація за використання або право на використання:

а) будь-яких  авторських прав на твори літератури,  мистецтва або науки (включаючи кінематографічні фільми і фільми  або  плівки для радіо або телебачення),  торгову марку, патент, дизайн, модель або план;

b) будь-яких  авторських  прав на секретну формулу або процес або  за  інформацію   (ноу-хау),   що   стосується   промислового, комерційного або наукового досвіду.

Відповідно до ст. 7 Протоколу про внесення змін до Конвенції між Урядом України і Урядом Королівства Данії про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і майно, ратифікованим Законом України № 2064-IX від 16.02.2022, який набрав чинності  31.07.2022 (далі – Протокол), п. 2 ст. 12 Конвенції викладено в такій редакції:

«2. Однак роялті, що виникають у Договірній Державі, можуть також оподатковуватись у цій Державі відповідно до законодавства цієї Держави, але якщо бенефіціарний власник роялті є резидентом іншої Договірної Держави, податок, що стягується таким чином, не повинен перевищувати 5 відсотків загальної суми платежів».

Водночас згідно з ст. 18 Протоколу, який є невід’ємною частиною Конвенції, «цей Протокол набирає чинності:

a) стосовно податків, утриманих у джерела, на суми, сплачені або нараховані нерезидентам станом на або після першого січня року, наступного за роком набрання чинності цим Протоколом;

b) стосовно інших податків за податкові роки, що починаються станом на або після першого січня року, наступного за роком набрання чинності цим Протоколом».

Таким чином, положення Конвенції із змінами, внесеними Протоколом, мають застосовуватись Договірними Державами щодо податків, утриманих у джерела, на суми, сплачені або нараховані нерезидентам станом на або після 01.01.2023.

З урахуванням зазначеного, у разі нарахування резидентом України роялті їх бенефіціарному власнику - резиденту Данії за період до дати, зазначеної у ст. 18 Протоколу (01.01.2023), застосовується ставка оподаткування, зазначена у п. 2 ст. 12 Конвенції до внесення до неї змін Протоколом (10 %). Ставка оподаткування, визначена положеннями п. 2 ст. 12 Конвенції із змінами, внесеними Протоколом (5 %),  застосовується у разі нарахування роялті резиденту Данії, починаючи з 01.01.2023.

Відповідно до п. 52 прим. 8 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).