X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.05.2023 р. № 1278/ІПК/99-00-07-06-01-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю  про надання індивідуальної податкової консультації (далі – звернення) щодо прав платника податків не надавати відповіді та інформацію на запити, які складені з порушенням вимог чинного законодавства України, та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що контролюючі органи, які входять до структури ДПС України продовжують досить часто надсилати безпідставні та протиправні запити платникам податків, особливо тим платникам, які навіть не перебувають на обліку в таких головних управліннях ДПС. Так, ДПС запитало у товариства з обмеженою відповідальністю  письмові пояснення та їх документальне підтвердження листом (запитом) (далі – запит), який не відповідає вимогам законодавства, а саме в ньому відсутні підстави для його надіслання напряму саме платнику податків, який не обліковується в регіоні (не у спосіб зустрічної звірки тощо). В цьому запиті відсутні назва «ЗАПИТ», відсутня печатка контролюючого органу й термін, у який потрібно надавати відповідь. Також запит містить посилання на підпункти 20.1.2 та 20.1.3 пункту 20.1 статті 20 Кодексу, які не надають контролюючому органу право звернення до платника податків іншого регіону, тому є необґрунтованими. На думку товариства з обмеженою відповідальністю наведені невідповідності у протиправному запиті звільняють його від обов’язку надавати відповідь, пояснення та документи на цей запит.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. «Чи зобов’язаний платник податків надавати відповідь з поясненнями та документальним підтвердженням на запити контролюючих органів, які входять до структури органів Державної податкової служби України (регіонального та центрального рівнів), а саме запити які оформлені з порушенням вимог чинного  законодавства України?».
  2. «Чи зобов’язане товариства з обмеженою відповідальністю надавати відповідь з поясненнями та їх документальним підтвердженням на запит, оформлений з порушенням вимог чинного законодавства України, а саме на запит?».

 

Щодо питання 1

Відповідно до підпунктів 16.1.15, 16.1.5 та 16.1.7. пункту 16.1 статті 16 Кодексу платник податків зобов’язаний:

забезпечувати надання посадовими (службовими) особами платника податку письмових пояснень на письмовий запит контролюючого органу з питань, що стосуються предмета перевірки, та їх документального підтвердження;

подавати на належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством) документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансову звітність, інші документи, пов’язані з обчисленням та сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов'язково зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник податків, та підстави для їх надання;

подавати контролюючим органам інформацію в порядку, у строки та в обсягах, встановлених податковим законодавством.

Відповідно до підпунктів 20.1.2 та 20.1.3 пункту 20.1 статті 20 Кодексу контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 Кодексу, мають право:

для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом;

отримувати безоплатно від державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, у тому числі від органів, які забезпечують ведення відповідних державних реєстрів (кадастрів), інформацію, документи і матеріали щодо платників податків, а у визначених Кодексом випадках - стосовно керівників юридичних осіб або постійних представництв нерезидентів-боржників.

Також відповідно до підпункту 20.1.46 пункту 20.1 статті 20 Кодексу під час проведення перевірки та розгляду результатів перевірки контролюючи органи мають право отримувати письмові пояснення від посадових (службових) осіб з питань, що стосуються предмета перевірки, та їх документальне підтвердження, у тому числі щодо здійснення особою господарської діяльності без державної реєстрації.

Водночас відповідно до пункту 85.4 статті 85 Кодексу при проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Крім того, згідно з пунктом 73.3 статті 73 Кодексу визначено, що контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб’єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про надання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Такий запит підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу і має містити:

1) підстави для надсилання запиту відповідно до цього пункту із зазначенням інформації, яка це підтверджує;

2) перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати;

3) печатку контролюючого органу.

Письмовий запит про надання інформації надсилається платнику податків або іншому суб’єкту інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з підстав, зазначених у підпункті 73.3.1 пункту 73.3 статті 73 Кодексу.

При цьому обмежень щодо направлення листів та/або запитів контролюючим органом платникам податків, які зареєстровані в інших регіонах України, Кодексом не передбачено.

Згідно з підпунктом 73.3.3 пункту 73.3 статті 73 Кодексу платники податків та інші суб’єкти інформаційних відносин зобов'язані надавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено Кодексом), у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу.

Водночас відповідно до підпункту 73.3.4 пункту 73.3 статті 73 Кодексу у разі якщо запит складено з порушенням вимог, визначених абзацами першим – п’ятим пункту 73.3 статті 73 Кодексу, платник податків звільняється від обов’язку надання відповіді на такий запит.

Окремо слід відмітити, що пунктом 522 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 Кодексу.

При цьому, Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» на період дії воєнного, надзвичайного стану, зупиняється дія пункту 522 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу та зупиняється перебіг строків давності відповідно до пункту 102.9 статті 102 Кодексу, крім випадків, встановлених підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

 

Щодо питання 2.

Питання 2 за своєю суттю дублює питання 1 цього звернення. При цьому в ньому стверджується, що лист ДПС у оформлений з порушенням вимог чинного законодавства. Відповідно до статті 52 Кодексу у межах розгляду запиту на індивідуальну податкову консультацію повинні надаватись роз’яснення з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган – роз’яснення по суті заданого питання надані на запитання 1, підтвердження або спростування законності дій контролюючих органів та їх посадових осіб не є роз’ясненням податкового законодавства і не може бути предметом індивідуальної податкової консультації. Для цього платником податків можуть застосовуватись інші передбачені Кодексом або іншими нормативно-правовими актами процедури. Наприклад, у разі наявності у платника податків сумніву щодо правомірності прийнятого контролюючим органом рішення, чи його прийняття з порушенням норм і вимог Кодексу, у нього є можливість скористатися законодавчо визначеним правом на оскарження дій та рішень контролюючих органів в адміністративному порядку відповідно до статті 56 Кодексу або до суду.

 

Таким чином, якщо запит складено з порушенням вимог, визначених абзацами першим – п’ятим пункту 73.3 статті 73 Кодексу, платник податків звільняється від обов'язку надання відповіді на такий запит. Крім того, на період дії воєнного, надзвичайного стану, зупиняється дія пункту 522 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу та зупиняється перебіг строків давності відповідно до пункту 102.9 статті 102 Кодексу, крім випадків, встановлених підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Окремо слід відмітити, що пунктом 522 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 Кодексу.

При цьому, Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» на період дії воєнного, надзвичайного стану, зупиняється дія пункту 522 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу  та  зупиняється перебіг строків давності відповідно до пункту 102.9 статті 102 Кодексу, крім особливостей, встановлених підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2  статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).