X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.05.2023 р. № 1279/ІПК/99-00-07-06-01-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю (код ЄДРПОУ ХХХХХХХХ) (далі – ТОВ) від ХХ.ХХ.ХХХХ № ХХХ (вх. ДПС № ХХ від ХХ.ХХ.ХХХХ) про надання індивідуальної податкової консультації (далі – звернення) з питань статусу та правового значення довідки про результати зустрічної звірки, та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє таке.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що довідкою, виданою ГУ ДПС від ХХ.ХХ.ХХХХ № ХХХХХ на його думку вже підтверджено факт господарських взаємовідносин ТОВ  та його контрагента АТ (код ЄДРПОУ ХХХХХХХХ).

ТОВ вважає, що вказаним документом вже перевірено реальність господарських операцій та повнота їх відображення у податковій та інший звітності платника податків у зв’язку з чим у ТОВ виникає питання: «з якою метою територіальний орган ДПС, за його думкою, поширює недостовірну інформацію у листі від ХХ.ХХ.ХХХХ № ХХХХ, якщо деякі періоди у вказаних документах співпадають, оскільки в листі від ХХ.ХХ.ХХХХ йде мова про цілий рік з ХХ.ХХ.ХХХХ по ХХ.ХХ.ХХХХ».

Практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації, як зазначає ТОВ, полягає у тому, що діями територіального органу ДПС з поширення недостовірної інформації підривається авторитет ТОВ як сумлінного платника податків.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати письмову індивідуальну податкову консультацію та роз’яснити:

«Чи є такими, що документально підтверджені тобто реальні, з точки зору податкового законодавства України, господарські операції, про які вказано у довідці, виданій ГУ ДПС від ХХ.ХХ.ХХХХ № ХХХХХ?».

«Чи має право територіальний орган ДПС ставити під сумнів перевірені податкові періоди, які з точки зору податкового законодавства України, є підтвердженими документально та відображені у довідці ГУ ДПС від ХХ.ХХ.ХХХХ № ХХХХХ?».

Чи має право територіальний орган ДПС поширювати недостовірну інформацію відносно ТОВ, а саме щодо господарських операцій з АТ перевірених податкових періодів, які з точки податкового законодавства України, є підтвердженими документально та відображені у довідці ГУ ДПС від ХХ.ХХ.ХХХХ № ХХХХХ?».

 

Щодо питання 1.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Кодексу контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

При цьому згідно з підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Кодексу документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов’язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

З метою отримання податкової інформації, необхідної у зв’язку з проведенням перевірок, контролюючі органи відповідно до пункту 73.5 статті 73 Кодексу мають право здійснювати зустрічні звірки даних суб’єктів господарювання щодо платника податків.

Під час зустрічної звірки:

здійснюється зіставлення даних, отриманих від платників податків та інших суб’єктів інформаційних відносин, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з’ясування повноти їх відображення в обліку платника податків;

забезпечується отримання податкової інформації, необхідної для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» у випадках, передбачених підпунктом 39.5.2.13 підпункту 39.5.2 пункту 39.5 статті 39 цього Кодексу.

Під час проведення зустрічної звірки з’ясовуються питання, зазначені у письмовому запиті контролюючого органу на проведення зустрічної звірки.

Форма запиту контролюючого органу на проведення зустрічної звірки встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За результатами зустрічних звірок складається довідка, що надається суб'єкту господарювання у десятиденний строк.

Повторне проведення зустрічних звірок контролюючими органами з одного і того самого питання заборонено.

Таким чином, під час проведення зустрічної звірки проводиться зіставлення даних, отриманих від платника податків та інших суб’єктів інформаційних відносин з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з’ясування повноти їх відображення в обліку платника податків (саме того платника податків, стосовно якого проводиться перевірка а не звірка).

 

Щодо питання 2 та 3.

У другому та третьому питаннях ставиться під сумнів дотримання територіальним органом ДПС по роботі з великими платниками податків визначених Кодексом прав контролюючих органів та стверджується, що перевірені податкові періоди та господарські операції з АТ, на думку платника податків, з точки зору податкового законодавства є підтвердженими документально та відображені у довідці ГУ ДПС про проведення зустрічної звірки від ХХ.ХХ.ХХХХ № ХХХХХ. Але зустрічна звірка не є перевіркою в розумінні Кодексу.

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Кодексу контролюючий орган має право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків. Під час зустрічної звірки контролюючий орган здійснює зіставлення даних, отриманих від платників податків та інших суб’єктів інформаційних відносин, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з’ясування повноти їх відображення в обліку саме платника податків, а не суб’єктів інформаційних відносин.

Крім того, відповідно до підпункту 20.1.42 пункту 20.1 статті 20 Кодексу контролюючи органи мають право проводити аналіз та здійснювати управління ризиками з метою визначення форм та обсягів податкового контролю, у тому числі шляхом здійснення моніторингу інформації Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до підпунктів 20.1.2 та 20.1.3 пункту 20.1 статті 20 Кодексу контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 Кодексу, мають право:

для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом;

отримувати безоплатно від державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, у тому числі від органів, які забезпечують ведення відповідних державних реєстрів (кадастрів), інформацію, документи і матеріали щодо платників податків, а у визначених Кодексом випадках - стосовно керівників юридичних осіб або постійних представництв нерезидентів-боржників.

Крім того, згідно з пунктом 73.3 статті 73 Кодексу визначено, що контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб’єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про надання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Разом з цим, відповідно до статті 52 Кодексу у межах розгляду запиту на індивідуальну податкову консультацію повинні надаватись роз’яснення з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, підтвердження або спростування законності дій контролюючих органів та їх посадових осіб не є роз’ясненням податкового законодавства і не може бути предметом індивідуальної податкової консультації. Для цього платником податків можуть застосовуватись інші передбачені Кодексом або іншими нормативно-правовими актами процедури.

Враховуючи зазначене, у разі наявності у платника податків сумніву щодо правомірності дій посадових осіб контролюючих органів або прийнятих рішень під час організації, проведення та реалізації матеріалів документальних перевірок, у нього є можливість скористатися передбаченим чинним законодавством України механізмом оскарження рішень контролюючих органів в адміністративному порядку відповідно до статті 56 Кодексу або до суду.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).