Державна податкова служба України розглянула звернення
щодокоригування фінансового результату до оподаткування та, керуючись ст. 52Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
Як зазначено у зверненні,Товариство станом на 01.01.2022 року зареєстровано як небанківська фінансова установа з відповідними ліцензіями на провадження господарської діяльності. Товариство веде бухгалтерський облік відповідно до Міжнародних стандартів фінансової звітності (далі – МСФЗ). Товариством було направлено пакет документів до Національного банку України (далі – НБУ) про відкликання (анулювання) ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг. НБУ було ухвалено рішення про відкликання (анулювання) ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг. Товариство виключено з Державного реєстру фінансових установ від 29.08.2022 року.
За період з 01.01.2022 по 28.08.2022 Товариство вело господарську діяльність як небанківська фінансова установа. Відповідно до МСФЗ 9 «Фінансові інструменти» Товариство визнавало резерв на очікувані кредитні збитки, нараховувало його в бухгалтерському обліку у складі витрат та відображало зміни у податковій декларації з податку на прибуток відповідно до правил, встановлених п. 139.3 ст. 139 Кодексу для небанківської фінансової установи.
Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання: чи має право Товариство при складанні податкової декларації з податку на прибуток за 2022 рік в період її знаходження у реєстрі небанківських фінансових установ (з 01.01.2022 по 29.08.2022) користуватися правилами, які встановлені п. 139.3 ст. 139 Кодексу для визначення податкових різниць на суму резервів небанківських фінансових установ? Тобто не збільшувати загальний фінансовий результат до оподаткування за 2022 рік на суму нарахованого відповідно до МСФЗ 9 «Фінансові інструменти» резерву очікуваних кредитних збитків за період з 01.01.2022 по 30.06.2022.
Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Різниці, що виникають при формуванні резервів (забезпечень) банками та небанківськими фінансовими установами, визначені п. 139.3 ст. 139 Кодексу.
Відповідно до п.п. 139.3.1 п. 139.3 ст. 139 Кодексу банки та небанківські фінансові установи, крім страхових компаній, недержавних пенсійних фондів, корпоративних інвестиційних фондів та адміністраторів недержавних пенсійних фондів, визнають для оподаткування резерв за активами згідно з вимогами міжнародних стандартів фінансової звітності з урахуванням вимог підпунктів 139.3.2 - 139.3.4 цього пункту.
Використання резерву у зв’язку із припиненням визнання активу згідно з вимогами міжнародних стандартів фінансової звітності не змінює фінансовий результат до оподаткування, крім випадків, визначених підпунктами 139.3.3 та 139.3.4 4 цього пункту (п.п. 139.3.2 п. 139.3 ст. 139 Кодексу).
Згідно з п.п. 139.3.3 п. 139.3 ст. 139 Кодексу фінансовий результат до оподаткування збільшується:
на суму використання резерву для списання (відшкодування) активу, який не відповідає ознакам, визначеним п.п. 14.1.11 цього пункту;
на суму використання резерву у зв’язку із припиненням визнання активу при прощенні заборгованості фізичних осіб, які є пов’язаними з таким кредитором або перебувають з таким кредитором у трудових відносинах, або перебували з таким кредитором у трудових відносинах і період між датою припинення трудових відносин таких осіб та датою прощення їхньої заборгованості не перевищує три роки.
Сума використання резерву у зв’язку із припиненням визнання активу при прощенні кредитором заборгованості інших осіб, не визначених п.п. 2 цього пункту, не змінює фінансовий результат до оподаткування.
Підпунктом 139.3.4 п. 139.3 ст. 139 Кодексу визначено, що фінансовий результат до оподаткування зменшується:
на суму списання у попередніх звітних періодах активу, який у звітному періоді набув ознак, визначених п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 Кодексу;
на суму доходів (зменшення витрат) від погашення раніше списаної за рахунок резерву заборгованості, яка не відповідає ознакам, визначеним п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.
Коригування фінансового результату до оподаткування у зв’язку із створенням та використанням банками та небанківськими фінансовими установами резервів (забезпечень), у тому числі за наданими зобов’язаннями з кредитування, гарантіями, поручительствами, акредитивами, акцептами, авалями, крім резервів, зазначених у попередніх підпунктах цього пункту, здійснюється у порядку, встановленому п. 139.1 цієї статті.
Згідно з п. 137.4 ст. 137 Кодексу податковими (звітними) періодами для податку на прибуток підприємств, крім випадків, передбачених п. 137.5 ст. 137 Кодексу, є календарні: квартал, півріччя, три квартали, рік. При цьому податкова декларація розраховується наростаючим підсумком. Податковий (звітний) період починається з першого календарного дня податкового (звітного) періоду і закінчується останнім календарним днем податкового (звітного) періоду, крім особливостей, визначених підпунктами 137.4.1 – 137.4.3 п. 137.4 ст. 137 Кодексу.
Також положеннями ст. 13 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами та доповненнями передбачено, що звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік. Проміжна фінансова звітність складається за результатами першого кварталу, першого півріччя, дев'яти місяців.
Отже, Товариство при складанні податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2022 рік в період його знаходження у Реєстрі небанківських фінансових установ, тобто за період з 01.01.2022 по 29.08.2022,має користуватися правилами, які встановлені п. 139.3 ст. 139 Кодексу, для визначення податкових різниць,що виникають при формуванні резервів (забезпечень) банками та небанківськими фінансовими установами
Відповідно до п. 52 8 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |