X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.06.2023 р. № 1349/ІПК/99-00-04-01-04-06

Державна податкова служба України на звернення Товариства щодо оподаткування податком на прибуток операції з безоплатного (за договором) дарування відчуження земельної ділянки та, керуючись ст. 52 гл. 3 розд. ІІ Податкового кодексу України (далі − Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Товариство поінформувало, що є власником земельної ділянки (цільове призначення 02.03 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку»), яка внесена до статутного фонду Товариства та обліковується на його балансі як окремий об’єкт.

Товариство перебуває на загальній системі оподаткування, неплатник ПДВ.

На цій земельній ділянці зведено два багатоквартирних будинки. Власники квартир та нежитлових приміщень цих будинків створили об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (далі – ОСББ) та ухвалили рішення про самостійне утримання та експлуатацію будинків на умовах самозабезпечення.

ОСББ звернулось до Товариства щодо передачі йому у власність земельної ділянки на підставі договору дарування (безоплатно), на якій розміщені багатоквартирні будинки.

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання:

Які податки, та в якому розмірі, зобов’язане сплатити Товариство при даруванні ОСББ земельної ділянки, яка є прибудинковою територією багатоквартирного будинку, якщо земля була внесена у статутний капітал Товариства?

Відповідно до п. 4 частини першої ст. 1 Закону України від 14 травня 2015 року № 417-VIII «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (далі – Закон № 417-VIII) прибудинкова територія – територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників (частина перша ст. 5 Закону № 417-VIII).

Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками (пп. 2, 3 ст. 42 Земельного кодексу України).

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об’єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов’язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначає Закон України від 29 листопада 2001 року № 2866-III «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі – Закон № 2866-III).

Обєднання співвласників багатоквартирного будинку (далі – Обєднання) – юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна (частина третя ст. 1 Закону № 2866-III).

Обєднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обовязків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами (частина перша ст. 4 Закону 2866-III).

Основна діяльність Об’єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов’язань, пов’язаних з діяльністю Об’єднання (частина четверта ст. 4 Закону № 2866-III).

Обєднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками (частина сьома ст. 4 Закону № 2866-III).

Відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Отже, питання порядку передачі Товариством земельної ділянки ОСББ регулюються нормами Господарського та Цивільного кодексів України, інших нормативно-правових актів та не належить до повноважень контролюючих органів.

Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.

Фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується, зокрема, на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є обєднанням страховиків, якщо участь страховика у такому обєднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення підпункту 140.5.14 цього пункту), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року (п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу).

Зважаючи на те, що земельне законодавство передбачає передачу земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень, на безоплатній основі у власність або у постійне користування співвласникам багатоквартирних будинків, то у разі передачі Товариством таких земельних ділянок в управління Обєднання, що перебуває в статусі неприбуткової організації, різниці для коригування фінансового результату до оподаткування при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток у Товариств не виникають.

У іншому випадку, коли Товариство передає земельну ділянку у власність Обєднанню за договором дарування, Товариство, керуючись положеннями п.п. 140.5.9 п. 140. 5 ст. 140 Кодексу, збільшує фінансовий результат до оподаткування на суму вартості такої земельної ділянки, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Відповідно до п. 528 підрозд. 10 розд. XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.

Відповідно до п. 102.9 ст. 102 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених Кодексом (в тому числі зупинення строків надання індивідуальних податкових консультацій), іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених Кодексом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).