Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих норм законодавства із обігу тютюнових виробів та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що основним видом діяльності Товариства є «Виробництво тютюнових виробів» згідно коду КВЕД 12.00. Зцією метою, між Товариством та Товариством 1 укладено договір оренди від 20 січня 2023 року. Предметом даного договору є оренда приміщень та обладнання для виробництва тютюну тонкорізаного.
Згідно із ст. 21Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481), зазначене обладнання внесене в Єдинийреєстр обладнання для промислового виробництва сигарет та цигарок.
На підприємстві проведено атестацію виробництва тютюну тонкорізаного, за наслідками якої Товариством отримано атестат виробництва від 25 січня 2023 року.
Метою діяльності Товариства є виробництво тютюну тонкорізаного та подальша його реалізація виробникам тютюнових виробів.
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних запитань:
1. Чи необхідно Товариству отримати ліцензію на виробництво тютюнових виробів, а саме для вироблення тютюну тонкорізаного?
2. Якщо отримання вищевказаної ліцензіїє обов’язковим, при наявності атестату, приміщень та обладнання, що забезпечують технологічний цикл виробництва тютюну тонкорізаного, чи дотримані Товариством вимоги статті 3 Закону № 481, які ставляться до суб’єктів господарювання для отримання ліцензії на виробництво тютюнових виробів?
3. Чи має право Товариство здійснювати реалізацію тютюну тонкорізаного виробникам тютюнових виробів та чи є підстави для отримання ліцензії на оптову торгівлю тютюном тонкорізаним?
4. Чи має сплачувати Товариство акцизний податок при реалізації тютюну тонкорізаного виробникам тютюновихвиробів при пред’явленні ними ліцензії на виробництво тютюнових виробів (сигарет)?
Щодо питань 1 та 2.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров’я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом, серед іншого тютюнових виробів на території України визначає Закон № 481.
Статтею 1 Закону № 481 визначено, що:
тютюнові вироби - сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання, жування чи нагрівання;
сировина - предмети праці та природні компоненти, які підлягають подальшій переробці;
повний технологічний цикл виробництва - сукупність приміщень, технологічного та іншого обладнання, відповідних технологічних процесів, що забезпечують переробку сировини в продукцію, готову для реалізації кінцевому споживачу, а також лабораторій (власних або залучених на договірних засадах у випадках, передбачених цим Законом), акредитованих відповідно до законодавства.
Відповідно до частини восьмої статті 2 Закону № 481 виробництво тютюнових виробів здійснюється суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) незалежно від форм власності за наявності відповідної ліцензії.
Згідно із частиною четвертою статті 3 Закону № 481 ліцензії на виробництво тютюнових виробів видаються лише суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб'єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які на момент подання заяви про видачу ліцензії є власниками або на інших не заборонених законодавством підставах володіють та/або користуються приміщеннями та обладнанням, що забезпечують повний технологічний цикл виробництва тютюнових виробів, включаючи виготовлення тютюнової суміші, сигаретні цехи, за умови що використання для виробництва таких приміщень та обладнання здійснює тільки один суб’єкт господарювання (у тому числі іноземний суб'єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво).
Частиною десятою статті 18 Закону № 481 встановлено, що вимоги щодо наявності повного технологічного циклу виробництва тютюнових виробів застосовуються тільки стосовно виробництва сигарет.
Суб’єкти господарювання (у тому числі іноземні суб’єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), виробничі цехи, дільниці, лабораторії та інші структурні підрозділи, які здійснюють виробництво і контроль за виробництвом спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв, крім малих виробництв виноробної продукції, та тютюнових виробів, підлягають обов'язковій атестації на відповідність вимогам, що встановлені чинними законодавчими актами України щодо забезпечення життя та здоров’я людей, охорони навколишнього природного середовища, повного технологічного циклу виробництва коньяку, алкогольних напоїв за коньячною технологією і тютюнових виробів, а також відповідність санітарним, пожежним, екологічним нормам і правилам (частина перша статті 8 Закону № 481).
Таким чином, ліцензії на виробництво тютюнової сировини Законом № 481 не передбачені.
Щодо питання 3.
Оптова торгівля на території України тютюновими виробами, здійснюється за наявності у суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності ліцензії на оптову торгівлю тютюновими виробами(частина перша статті 15 Закону №481).
Отже, ліцензії на оптову торгівлю тютюновою сировиною, яка в подальшому буде використовуватись для виробництва тютюнових виробів (сигарет), Законом № 481 не передбачені.
Додатково повідомляємо, що у разі реалізації тютюнової сировини суб’єктам господарювання, які не є виробниками тютюнових виробів та/або тютюново-ферментаційними заводами, із суб’єктів, що здійснили таку реалізацію, справляється штраф у розмірі 200 відсотків вартості реалізованої тютюнової сировини. Реалізована таким чином сировина підлягає конфіскації та знищенню (п. 221.5 ст. 221 Кодексу).
Щодо питання 4.
До підакцизних товарів (продукції) належать товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які Кодексом встановлено ставки акцизного податку (п.п. 14.1.145 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Згідно із п. 215.1 ст. 215 Кодексу до підакцизних товарів належать, зокрема тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну.
Підпунктом 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Кодексу встановлено ставки акцизного податку на товар, який класифікується згідно коду УКТ ЗЕД 2401 та відповідає опису товару «Тютюнова сировина; тютюнові відходи».
Відповідно до п.п. 14.1.281 п. 14.1 ст.14 Кодексу виробництво підакцизних товарів (продукції) - технологічний процес, в тому числі змішування, здійснення якого внаслідок зміни форми, властивостей або складу сировини, напівфабрикатів або готової продукції призводить до отримання підакцизних товарів (продукції, у тому числі сировини), надання таким товарам інших властивостей, що призводить або не призводить до збільшення обсягів таких товарів.
Згідно з п.п. 213.1.1 п. 213.1 ст. 213 Кодексу об’єктом оподаткування є реалізація вироблених в Україні підакцизних товарів.
Відповідно до п.п. 212.1.1 п. 212.1 ст. 212 Кодексу платниками акцизного податку є особа, постійне представництво, які виробляють підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини.
Слід зауважити, що відповідно до п.п. 212.3.2 п. 212.3 ст. 212 Кодексу суб’єкт господарювання підлягає обов’язковій реєстрації як платник акцизного податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб - підприємців не пізніше граничного терміну подання декларації акцизного податку за місяць, в якому розпочато господарську діяльність.
Відповідно до п. 223.2 ст. 223 Кодексу платники податку, визначені п. 212.1 ст. 212 Кодексу (крім імпортерів підакцизних товарів, зазначених у п.п. 215.3.4, 215.3.5, 215.3.5 1, 215.3.5 2, 215.3.6, 215.3.7, 215.3.8 п. 215.3 ст. 215 Кодексу), подають щомісяця не пізніше 20 числа наступного звітного (податкового) періоду контролюючому органу за місцем реєстрації декларацію з акцизного податку за формою, затвердженою у порядку, встановленому ст. 46 Кодексу.
Згідно із п.п. 213.3.13 п. 213.3 ст. 213 Кодексу звільняються від оподаткування, зокрема такі операції з підакцизними товарами: реалізація тютюнової сировини тютюново-ферментаційним заводам особами, які виробляють тютюнову сировину на митній території України; реалізація ферментованої (переробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами виробникам тютюнових виробів.
В той же час слід зазначити, що висновки, надані у даній індивідуальній податковій консультації, ґрунтуються виключно на інформації щодо суті здійснюваних платником операцій, наданій у зверненні. При цьому кожен конкретний випадок правовідносин, у тому числі і тих, про які йдеться у зверненні, потребує аналізу документів та матеріалів (зокрема, договорів), що дозволяють детально ідентифікувати предмет запиту.
До звернення Товариства не надано будь-яких первинних документів фіксуючих факти здійснення господарських операцій, детального опису суті здійснюваних операцій, документів щодо класифікації згідно УКТ ЗЕД продукції, відповідно надати ґрунтовну відповідь на порушені питання не можливо.
Інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |