Державна податкова служба України за результатами розгляду звернень щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування штрафних санкцій за несвоєчасне подання Звіту про контрольовані операціїза 2019, 2021 роки та Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рікта, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації полягає у необхідності формування чіткого розуміння обсягу податкових обов’язків, що виникають в ході несвоєчасного подання платником податків Звіту про контрольовані операції за 2019, 2021 роки та Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
Відповідно до підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов’язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, зокрема, звіт про контрольовані операції(далі – Звіт) та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній (далі – Повідомлення).
Форми Звіту та Повідомлення затверджені наказами Міністерства фінансів України:
від 18.01.2016 № 8 «Про затвердження форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 04.02.2016 за № 187/28317 (зі змінами);
від 31.12.2020 № 839 «Про затвердження форми та Порядку складання Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 04.03.2021 за № 278/35900 (зі змінами).
Звіт та Повідомлення подаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України від 22 травня 2003 року № 851 «Про електронні документи та електронний документообіг» та від 05 жовтня2017 року № 2155 «Про електронні довірчі послуги».
Відповідальність за несвоєчасне подання Звіту та Повідомлення передбачена пунктом 120.6 статті 120 розділу ІІ Кодексу.
Згідно з пунктом 120.6 статті 120 розділу ІІ Кодексу несвоєчасне подання платником податків, зокремаЗвіту та Повідомлення відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу – тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі:
одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання Звіту, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року;
одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання Повідомлення, але не більше
100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Пунктом 521 підрозділу 10 розділу XX Кодексу визначено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються (за винятком виключень, до яких не належать питання, пов’язані з трансфертним ціноутворенням).
Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час воєнного, надзвичайного стану», який набув чинності 27.05.2022, внесені зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу згідно з якими встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», встановлено окремі особливості справляння податків і зборів.
Так, підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (з урахуванням змін, внесених Законом України від 03.11.2022 № 2719-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу») визначено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім, зокрема, дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 392, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
Поряд з цим, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу передбачені окремі особливості щодо платників податків, у яких відсутня можливість своєчасно виконати свій обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності тощо.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, та переліки документів на підтвердження затверджені наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, який набув чинності 06.09.2022.
Разом з тим, абзацом вісімнадцятим підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу
10 розділу XX Кодексу визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, переважають норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків обов’язків у випадках та за умов, передбачених пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, у зв’язку з чим норма пункту
521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства (у тому числі щодо звітності для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням) на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується.
Враховуючи зазначене вище:
щодо питання 1:
до платників податків, які у 2019 році здійснювали контрольовані операції та несвоєчасно подали Звіт за такий рік (після 30.09.2020), у випадку наявності можливості виконувати свої обов’язки щодо дотримання термінів подання звітності, застосовуються штрафні санкції, передбачені пунктом 120.6 статті 120 Кодексу починаючи з 27.05.2022;
щодо питань 2, 3:
до платників податків, які у 2021 році здійснювали контрольовані операції та несвоєчасно подали Звіт за такий рік (після30.09.2022), у випадку наявності можливості виконувати свої обов’язки щодо дотримання термінів подання звітності, застосовуються штрафні санкції, передбачені пунктом 120.6 статті 120 Кодексу починаючи з 01.10.2022.
Відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |