X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 22.06.2023 р. № 1470/ІПК/99-00-24-03-03-09

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі ‒ Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Фізична особа-платник податків (далі – Платник) повідомила, якщо після 24.02.2022 фізична особа набуває статус контролера іноземної компанії у розмірі 50% (контрольована іноземна компанія не є публічною компанією), але Повідомлення до контролюючого органу, передбачене п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 Кодексу фізична особа – резидент України або юридична особа – резидент України зобов’язана повідомити контролюючий орган про кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті; Повідомлення надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) надіслане не було.

Платник просить надати відповідь на наступні питання:

Чи будуть до Платника застосовані штрафні санкції, передбачені
п. 120.7 ст. 120 Кодексу?

В якій сумі та протягом якого терміну часу можуть бути застосовані штрафні санкції до такої фізичної особи?

Яка процедура накладання та стягнення санкцій за п. 120.7 ст. 120 Кодексу, якщо у фізичної особи виявиться брак коштів на сплату нарахованих штрафних санкцій, та задекларовані доходи за останній календарний рік суттєво менше, ніж сума нарахованих штрафних санкцій?

Підпунктом 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 Кодексу передбачено, що фізична особа – резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган про, крім іншого, кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог ст. 392 Кодексу.

Повідомлення надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю). Форма і порядок надсилання такого Повідомлення встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Порядок надсилання до контролюючого органу повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи затверджено наказом Міністерства фінансів України № 512 від 22.09.2021.

Пунктом 120.7 ст. 120 Кодексу передбачено, що за неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 Кодексу тягне за собою накладення штрафу в розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт.

Підпунктом 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (в редакції, що діяла до 25.11.2022) визначено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім, зокрема:

дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

Законом України від 03 листопада 2022 року № 2719-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу» внесені зміни, які набули чинності з 24.11.2022. Зокрема, внесені зміни до п.п. 69.1 та 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу відповідно до яких подання документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст.ст. 39 і 392 Кодексу виключено з переліку випадків на які тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України розповсюджується зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Таким чином, відповідно до п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (у редакції, що діяла до 25.11.2022), контролююча особа у якої виник обов’язок щодо подання Повідомлення контролюючому органу у період воєнного стану з 24.02.2022 до 24.11.2022 звільняється від відповідальності за неподання Повідомлення і штраф, передбачений п. 120.7 ст. 120 Кодексу.

У період воєнного стану, починаючи з 24.11.2022, відповідно до п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (у редакції, що діє з 24.11.2022) контролююча особа у якої виник обов’язок щодо подання Повідомлення контролюючому органу у період воєнного стану з 24.11.2022 не звільняється від відповідальності, передбаченої п. 120.7 ст. 120 Кодексу.

В той же час п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (у редакції, що діє з 24.11.2022) передбачено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів, зокрема, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст.ст. 39 і 392, п. 46.2 ст. 46 Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, та перелік документів на підтвердження затверджений наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обовязків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» від 29.07.2022 № 225.

У разі відсутності підтвердження неможливості своєчасного виконання контролюючою особою обов’язку щодо подання Повідомлення у період воєнного стану починаючи з 24.11.2022, до контролюючої особи буде застосовано відповідальність передбачена п. 120.7 ст. 120 Кодексу.

Граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування грошових зобовязань, визначеним ст. 102 Кодексу (п. 113.1 ст. 113 Кодексу).

Пунктом 102.1 ст. 102 Кодексу визначено, що контролюючий орган, крім випадків, визначених п. 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобовязань платника податків у випадках, визначених Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до ст.ст. 39 і 392 Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної п. 133.4 ст. 133 Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобовязань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобовязань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов'язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Джерелами самостійної сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів (п. 87.1 ст. 87 Кодексу).

Грошове зобовязання платника податків сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобовязання та/або інше зобовязання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у звязку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня (п.п. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Таким чином, строки давності та їх застосування передбачено ст. 102 Кодексу з урахуванням положень п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Джерелами погашення грошового зобов’язання платника є, зокрема, власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID - 19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу для платників податків і контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, зазначеним підпунктом Кодексу.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.