X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.06.2023 р. № 1525/ІПК/08-01-07-13-13

Головне управління Державної податкової служби у Запорізькій області розглянуло звернення Товариства (далі – Товариство),   про надання індивідуальної податкової консультації та в порядку ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до змісту звернення, Товариство здійснює діяльність у сфері виробництва та надання послуг з монтажу (демонтажу) вікон власного виробництва. Основний вид діяльності згідно КВЕД - 23.12  Формування та оброблення листового скла.  Найближчим часом Товариство планує внести новий вид діяльності  для можливості займатися роздрібною торгівлею продукцію власного виробництва, а саме КВЕД  47.99 - Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами.

У зв'язку з плануванням участі у державній програмі Е-Відновлення з метою реалізації продукції власного виробництва та надання послуг Товариство просить надати консультацію з наступних питань:

1. Чи потрібно при реалізації готової продукції власного виробництва (вікон) та послуг з їх монтажу (демонтажу) кінцевому споживачу за готівкові кошти застосовувати РРО (ПРРО)?

2. У разі розрахунку за реалізовану продукцію власного виробництва (вікна) та послуг з їх монтажу (демонтажу) фізичними особами за допомогою Е-карток чи інших платіжних засобів з використанням терміналу чи потрібно застосовувати РРО (ПРРО)?

3.  Які обмеження передбачені чинним законодавством для здійснення операцій з готівкою у разі реалізації готової продукції власного виробництва (вікон) та послух з їх монтажу (демонтажу)?

 

 

Щодо питання 1

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) та програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року N 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", із змінами (далі - Закон N 265). Дія його поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Відповідно до преамбули Закону N 265, встановлення норм щодо незастосування РРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.

Згідно зі статтею 2 Закону N 265 розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Згідно з пунктами 1 та 2 статті 3 Закону N 265 cуб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов'язані:

1) проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.

2) надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій, QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Форму та зміст розрахункового документа визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів, яке затверджене наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 N 13, затвердженим в Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за N 220/28350.

Відповідно до п. 1 ст. 9 Закону N 265, РРО та/або ПРРО та розрахункові книжки не застосовуються: при здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва (крім технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, крім підприємств торгівлі та громадського харчування, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних уповноваженою особою відповідного суб'єкта господарювання.

Ведення касових операцій у національній валюті юридичними особами (крім банків) та їх відокремлених підрозділів незалежно від організаційно-правової форми та форми власності під час здійснення ними діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої господарської діяльності здійснюється відповідно до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого  постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148 (далі – Положення № 148).

Згідно з підпунктом 10 пункту 3 Положення № 148, прибутковий або видатковий касовий ордер – первинний документ, що застосовується для оформлення надходжень (видачі) готівки з каси.

Тобто прибутковий касовий ордер може використовуватися, як первинний розрахунковий документ виключно для оформлення надходження готівки до каси юридичної особи (підприємства).

Виходячи з вищенаведеного, повідомляємо, що  Підприємство при здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва за умови проведення розрахунків у касі підприємства з оформленням прибуткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних уповноваженою особою підприємства, має право не застосовувати РРО та/або ПРРО.

Що стосується розрахунків (оплати) за надані послуги з демонтажу та монтажу вікон власного виробництва, дія п. 1 ст. 9 Закону N 265 на відповідну діяльність не поширюється, тому застосування РРО та/або ПРРО при проведенні розрахункових операцій за наданні послуги є обов'язковим.

 

Щодо питання 2

За визначенням, наведеним у статті 2 Закону № 265, розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Обов’язок застосування РРО або ПРРО залежить не від форми розрахункових операцій, а виникає виключно за наявності обставин, що супроводжують господарські операції суб’єкта господарювання, які чітко визначенні законодавством, в тому числі, нормами його прямої дій, які встановлюють винятки із загальних правил.

Законодавство України ототожнює готівкові розрахункові операції з розрахунковими операціями, здійсненими за допомогою POS-терміналів та реквізитів платіжних карток установ банків, що проводяться суб’єктами господарювання всіх форм власності, у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.

Застосування РРО або ПРРО залежить не від форми розрахункових операцій, а від способу їх здійснення.

Тобто, у разі здійснення розрахункових операцій у розумінні Закону       № 265, зокрема операції здійсненні з використанням платіжного терміналу (POS-терміналу) у безготівковій формі, застосування РРО або ПРРО, у встановленому цим Законом порядку, є обов’язковим.

З урахуванням викладеного повідомляємо, що при торгівлі продукцією власного виробництва та наданні послуг з демонтажу та монтажу вікон з використанням платіжного терміналу (POS-терміналу) у безготівковій формі, застосування РРО або ПРРО, у встановленому цим Законом порядку, є обов’язковим.

 

Щодо питання 3 

Згідно з підпунктом 8 пункту 3 розділу I Положення № 148 каса - приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівки, інших цінностей, касових документів.

Підпунктом 5 п. 3 розд. І Положення № 148 визначено, що готівкові розрахунки/розрахунки готівкою – платежі готівкою суб’єктів господарювання і фізичних осіб за реалізовану продукцію (товари, виконані роботи, надані послуги), а також за операціями, які безпосередньо не пов’язані з реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг) та іншого майна.

Згідно з п. 6 розд. ІІ Положення № 148 суб’єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:

  1) між собою – у розмірі до 10000 (десяти тисяч) грн. уключно;

  2) з фізичними особами – у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) грн. уключно.

  Платежі понад установлені граничні суми проводяться через надавачів платіжних послуг шляхом переказу коштів із рахунку на рахунок або внесення коштів до кас надавачів платіжних послуг для подальшого їх переказу на рахунки. Кількість суб’єктів господарювання та фізичних осіб, з якими здійснюються готівкові розрахунки, протягом дня не обмежується.

Також пунктом 7 розділу II Положення N 148 визначено, що фізичні особи мають право здійснювати розрахунки готівкою:

1) із суб'єктами господарювання протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами - у розмірі до 50000 (п'ятдесят тисяч) гривень включно.

Платежі на суму, що перевищує 50000 гривень, проводяться через надавачів платіжних послуг шляхом переказу коштів із рахунку на рахунок або внесення коштів до кас надавачів платіжних послуг для подальшого їх переказу на рахунки;

2) між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, у розмірі до 50000 (п'ятдесяти тисяч) гривень включно.

Платежі на суму, яка перевищує 50000 гривень, здійснюються шляхом переказу коштів із рахунку на рахунок або внесення та/або переказу коштів на рахунки.

Враховуючи вищевикладене повідомляємо, що оскільки пункти 6 та 7 розділу II Положення N 148 визначають обмеження лише для готівкових розрахунків, то суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки у безготівковій формі за допомогою електронних платіжних засобів (POS-термінал, інтернет-еквайринг) протягом одного дня за одними або кількома платіжними документами з фізичними особами та фізичними - особами підприємцями без обмежень суми протягом одного дня.

 

    Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II Кодексу).