X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 30.06.2023 р. № 1623/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо застосування до операцій з постачання запасних частин та комплектуючих до транспортних засобів нульової ставки податку на додану вартість з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 "Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану" (далі – Постанова № 178) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як викладено у зверненні,між Товариством та Замовником було укладено договори, відповідно до умов яких, Товариство за плату, здійснює послуги з технічного обслуговування та проведення ремонтних робіт мототранспортних засобів з використанням запасних частин Товариства.

Після виконання робіт за договорами, між Товариством та Замовником було складено та підписано акти виконаних робіт. За змістом зазначених актів вбачається, що окрім проданих запасних частин Товариством були надані послуги з їх встановленням та заміни, а також супутні послуги, які були необхідні для виконання робіт пов’язаних з ремонтом транспортних засобів. У вартість наданих послуг було включено та сплачено Замовником суму податку на додану вартість.

13 березня 2023 року, до Товариства звернувся Замовник з проханням повернути суму ПДВ за договором, аргументуючи це положеннями Постанови № 178.

Інформуючи про зазначене, Товариствозвертається з наступними питаннями:

1)чи правомірно було нараховано суму податку на додану вартість в актах виконаних робіт, підписаних між Товариством та Замовником?;

2) чи має право платник ПДВ, самостійно (без звернення суб’єктів господарювання визначених Постановою № 178) здійснити коригування нарахованих сум ПДВ, у разі продажу запасних частин (з урахуванням супутніх послуг пов’язаних з їх встановленням, ремонтом та діагностуванням)?;

3) чи має право платник ПДВ, в поточному розрахунковому періоді на підставі звернення суб’єктів господарювання визначених Постановою № 178, здійснити коригування нарахованих сум ПДВ, у разі продажу запасних частин (з урахуванням супутніх послуг пов’язаних з їх встановленням, ремонтом та діагностуванням)?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Статтею 5 розділу ІПКУ визначено, щопоняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу ІПКУ.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України,Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану"(далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено ЗакономУкраїни від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні".

Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об’єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з’єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управлінню державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктом "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.

З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.

Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України, Державну службу Україні з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

Нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу VПКУ та Постанови № 178 застосовується як до операцій з постачання пального (товар для заправки), так і до операцій з постачання будь-яких інших товарів, що використовуються для забезпечення транспорту (наприклад, інші паливно-мастильні матеріали, запасні частини, комплектуючі, охолоджуючі рідини, інструменти та додаткове обладнання, визначені відповідними нормативними та технічними документами, тощо), при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178.

Таким чином, норми підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 встановлюють застосування нульової ставки податку на додану вартість на операції з постачання лише товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту.

До операцій з постачання послуг, в тому числі і послуг з технічного обслуговування та поточного ремонту службових автомобілів, застосування нульової ставки податку на додану вартість підпунктом "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу VПКУ та Постановою № 178 не передбачено. Операції з надання вказаних послуг підлягають оподаткуванню за ставкою 20 відсотків незалежно від категорії особи, якій такі послуги надаються.

При цьому, якщо запасні частини чи інші товари, є складовою частиною певної послуги, наприклад з технічного обслуговування та ремонту автомобілів, та їх вартість включається до загальної вартості такої послуги, то постачання кожної з окремих складових частин такої послуги не розглядається як окремо визначена операція для цілей оподаткування податком на додану вартість. Оподаткуванню податком на додану вартість підлягає операція з постачання послуги в цілому, а не окремих її складових частин в загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків.

Щодо питань 2, 3

Якщо Товариство, протягом дії воєнного стану, здійснювало постачання товарів відповідно до Постанови № 178 та з урахуванням всіх умов, визначених такою постановою з нарахуванням податку на додану вартість, то Товариству слід забезпечити проведення коригування податкових зобов’язань з податку на додану вартість, відображених у таких податкових накладних.

При цьому Товариство та Замовник мають провести перерахунки, згідно з якими сума податку на додану вартість, що була нарахована (сплачена) у складі вартості придбаних товарів та відображена в податкових накладних, складених щодо операцій із такими товарами, має бути або повернута покупцям, або зарахована в рахунок оплати вартості наступних поставок.

Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).