Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення № 1287 та на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду, якою залишено без змін рішення Харківського окружного адміністративного суду від, яким скасовано індивідуальну податкову консультацію за № 4157, надану на звернення № 9973, керуючись пунктом 53.2 статті 53 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
У зверненні № 1287 Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з урахуванням висновків суду на питання, яке було порушене у зверненні № 9973, на яке ДПС було надано індивідуальну податкову консультацію за № 4157, яка скасована згідно з судовим рішенням.
У зверненні № 9973 Товариством було повідомлено наступне: «Товариство… вже зверталось…до ДПС…з приводу критичної ситуації, в якій опинилось Товариство через «перекручене тлумачення» ДПС норм ПКУ, а саме «виключності» готівкових коштів згідно з пунктом 95.5 (статті 95 ПКУ) у разі, коли мова йде про поповнення електронного рахунку…
…всі стягнуті податковим органом кошти за статтею 95 ПКУ у погашення боргу з ПДВ повинні вноситись податковим органом на рахунок платника в СЕА ПДВ (системі електронного адміністрування ПДВ). Але на практиці податковий орган спрямовує на рахунок у СЕА ПДВ тільки готівкові кошти, вилучені згідно з пунктом 95.5 (статті 95) ПКУ…».
У зверненні № 9973 Товариство просить наступне: «…надати індивідуальну податкову консультацію Товариству щодо застосування зазначених вище норм ПКУ, а саме щодо спрямування коштів, стягнутих у рахунок погашення податкового боргу з ПДВ по задекларованих до сплати податкових зобов’язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість, за всіма видами стягнень, передбачених статтею 95 ПКУ, на рахунок платника в СЕА ПДВ…».
Відповідно до пункту 53.2 статті 53 глави 3 розділу ІІ ПКУ платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому у паперовій або електронній формі індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, які, на думку такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору.
Скасування судом наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду.
Правові основи оподаткування податком на додану вартість встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ. Принципи функціонування СЕА ПДВ визначено статтею 2001 ПКУ.
Відповідно до пункту 2001.1 статті 2001 розділу V ПКУ СЕА ПДВ забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:
суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН);
суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України;
суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;
суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в ЄРПН;
інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001 розділу V ПКУ.
Пунктом 2001.2 статті 2001 розділу V ПКУ передбачено, що платникам податку автоматично відкриваються рахунки в СЕА ПДВ. Розрахунки з бюджетом у СЕА ПДВ здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 глави 9 розділу ІІ ПКУ.
Сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати в ЄРПН податкові накладні та/або розрахунки коригування (далі – реєстраційна сума), обчислюється за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001 розділу V ПКУ. Складовою зазначеної формули, яка збільшує значення реєстраційної суми, є, зокрема, ∑ПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в СЕА ПДВ.
Під час розрахунку показника ∑ПопРах враховується, зокрема, сума коштів, вилучених та зарахованих контролюючим органом на рахунок платника податку у СЕА ПДВ відповідно до статті 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість по задекларованих до сплати податкових зобов'язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку.
Згідно з підпунктом «ґ» пункту 2001.4 статті 2001 розділу V ПКУ на рахунок в СЕА ПДВ платника зараховуються, зокрема, кошти, вилучені контролюючим органом відповідно до статті 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість по задекларованих до сплати податкових зобов'язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку.
Порядок та умови здійснення контролюючим органом за платника податків і на користь держави заходів щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі, визначено статтею 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ. В межах проведення таких заходів контролюючі органи здійснюють, зокрема, стягнення коштів з рахунків / електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг / емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість; стягнення готівкових коштів; реалізацію майна, яке перебуває у податковій заставі тощо.
Відповідно до пункту 95.3 статті 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ стягнення коштів з рахунків / електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг / емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу.
Контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (пункт 95.4 статті 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ).
Пунктом 95.5 статті 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ передбачено, що вилучені відповідно до статті 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ готівкові кошти вносяться посадовою особою контролюючого органу до банку в день їх стягнення для перерахування до відповідного бюджету або до державного цільового фонду в рахунок погашення податкового боргу платника податків, а в разі використання платником податків єдиного рахунку - на такий рахунок, а у разі погашення податкового боргу з податку на додану вартість за задекларованими до сплати податковими зобов'язаннями за періоди, починаючи з 1 липня 2015 року, визначеними платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку, такі кошти вносяться на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Порядок стягнення готівки, яка належить платникові податків, у рахунок погашення його податкового боргу, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1244 зі змінами та доповненнями (далі – Порядок № 1244).
Згідно з пунктом 2 Порядку № 1244 вилучення готівки у платника податків у рахунок погашення його податкового боргу здійснюється працівниками контролюючого органу з урахуванням вимог пунктів 95.2 - 95.5 статті 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ.
У випадку, передбаченому пунктом 95.5 статті 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить платнику податків, здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду.
Пунктом 6 Порядку № 1244 передбачено, що вилучена готівка в національній валюті вноситься працівником контролюючого органу до банку для перерахування до відповідного бюджету / на єдиний рахунок у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2020 № 321 «Про затвердження Порядку функціонування єдиного рахунка та виконання норм статті 351 ПКУ центральними органами виконавчої влади», / на рахунок платника в СЕА ПДВ у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» (далі – Порядок № 569), в день її стягнення, а в разі неможливості такого внесення - на наступний робочий день.
Готівка в іноземній валюті передається банку або іншій фінансовій установі, що має право на реалізацію іноземної валюти, у зазначений строк для її продажу відповідно до законодавства та подальшого перерахування згідно з вимогами абзацу першого пункту 6 Порядку № 1244.
Відповідно до пункту 9 Порядку № 569 під час розрахунку показника ∑ПопРах також враховується сума коштів, зокрема, вилучених контролюючим органом відповідно до статті 95 ПКУ в рахунок погашення податкового боргу з податку за задекларованими до сплати податковими зобов'язаннями за періоди, починаючи з 1 липня 2015 р., визначеними платником податків у податковій декларації з податку або уточнюючому розрахунку.
Разом з тим, у рішенні Харківського окружного адміністративного суду від 26 січня 2022 року у справі № 520/24920/21 зазначено:
«<………..> Оскаржувана податкова консультація містить лише цитування норм податкового законодавства із довільним тлумаченням податковим органом статті 95 та пункту 200.4 статті 200 ПКУ, а отже суперечить нормам Закону<………..>».
Враховуючи викладене, ДПС з урахуванням висновків суду, з метою практичного використання Товариством норм ПКУ у ситуації, описаній у зверненні, виходячи із аналізу норм ПКУ, опису питання і фактичних обставин, зазначених у зверненні, повідомляє наступне.
Стаття 2001 ПКУ регламентує порядок функціонування СЕА ПДВ з метою забезпечення автоматичного обліку сум податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН; сум податку, сплачених платниками при ввезенні товару на митну територію України; сум поповнення та залишку коштів на рахунках в СЕА ПДВ; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в ЄРПН, та інших показників, передбачених ПКУ.
Пунктом 2001.4 статті 2001 розділу V ПКУ визначено перелік джерел, з яких в межах функціонування СЕА ПДВ на електронний рахунок платника податку в СЕА ПДВ можуть зараховуватися кошти. Зокрема, зазначеним пунктом визначено, що на електронний рахунок в СЕА ПДВ можуть бути зараховані кошти, вилучені контролюючим органом відповідно до статті 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість по задекларованих до сплати податкових зобов'язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку.
Порядок та умови стягнення (вилучення) коштів в рахунок погашення податкового боргу платника податку та напрямки подальшого спрямування таких стягнутих коштів визначено статтею 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ, якою передбачено, що на рахунок платника в СЕА ПДВ вносяться готівкові кошти, вилучені відповідно до цієї статті. При цьому статтею 95 глави 9 розділу ІІ ПКУ не передбачено, що на рахунок платника в СЕА ПДВ можуть вноситися кошти, стягнуті з рахунків / електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг / емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |