Державна податкова служба України розглянула звернення
Товариства щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН), та керуючись статтею 52Податкового кодексу України (далі – Кодекс) в межах компетенції повідомляє.
В зверненні зазначено, що Товариствомскладено податкову накладну, з накладанням кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП) новопризначеного керівника (в зв’язку із зміною керівництва), при спробі зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, Товариству надійшла квитанція про відмову в реєстрації податкової накладної, в якій зазначалося, що така податкова накладна не може бути зареєстрована в ЄРПН, оскільки відомості про особу, яка склала податкову накладну не відповідають КЕП особи, що підписала документ, і що КЕП, нового керівника не є чинним на дату складання податкової накладної.
Враховуючи викладене, платник податків просить надати відповідь з наступних питань:
З огляду на зазначене, та виходячи із аналізу норм Кодексу, положень нормативно правових актів, що регламентують порядок складання та реєстрації податкових накладних, електронного документообігу, обміну електронними документами з контролюючими органами, надання електронних довірчих послуг та опису питань і фактичних обставин викладених в зверненні Товариства повідомляємо таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).
Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (пункт 44.1 статті 44 розділу ІІ Кодексу).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Порядок складання та реєстрації ПНв ЄРПН встановлено статтею 201 розділу V Кодексу та затверджено порядком заповнення податкової накладної затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 № 137/28267, порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246
(далі – порядок № 1246).
Згідно положень пункту 5 порядку № 1246 податкові накладні приймаються до ЄРПН у разі дотримання вимог пункту 192.1 статті 192, пунктів 2001.3, 2001.9 статті 2001 та пунктів 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України від 05 жовтня 2017 року
№ 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» (далі – Закон № 2155)та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 № 959/30827 (зі змінами) (далі – порядок № 557).
На дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН (підпункт 201.1 статті 201 розділу VКодексу).
Податкова накладна це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації (пункт 2 порядку № 1246).
Усі податкові накладні скріплюються електронними цифровими підписами посадових осіб платника податку та електронним цифровим підписом (за наявності), що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця). Податкова накладна не скріплюється електронними цифровими підписами (печаткою) отримувача (покупця) товарів/послуг.
Електронний підпис використовується для ідентифікації автора електронного документа, накладанням якого завершується створення такого електронного документа (статті 6 Закону № 2155).
До ЄРПН приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування (далі – ПН/РК), складені в електронній формі з накладенням, зокрема КЕП головного бухгалтера (бухгалтера) або КЕП керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою (пункт 10 порядку № 1246).
Для делегування права підпису ПН/РК іншій посадовій особі платник податку повідомляє про таку особу, в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, орган ДПС за основним місцем обліку (за неосновним місцем обліку - для платників податку, які змінили місцезнаходження та для яких сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду) відповідно до порядку № 557.
Після надходження податкової накладної до ДПС в автоматизованому режимі проводяться перевірки, у тому числі чинності КЕП, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податків такої податкової накладної (пункт 12 Порядку № 1246).
Перевірка набуття права складання та підписання податкової накладної відповідальними особами підприємства здійснюється на підставі отриманих даних:
керівника підприємства відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємцівта громадських формувань;
головного бухгалтера відповідно до поданої до ДПС заяви за формою
1-ОПП (додаток 5 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 (у редакції наказу 22.04.2014 № 462), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 (із змінами);
уповноваженої особи відповідно до поданого повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису (за формою визначеною порядком №557) яким керівником підприємства уповноважено таку особу на підписання податкової накладної.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 порядку № 1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної (далі – квитанція) (пункт 13 порядку № 1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної (пункт 14 порядку № 1246).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та результат перевірки. Якщо у податковій накладній за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 порядку № 1246 (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної із зазначенням причин такого неприйняття (пункт 15 порядку № 1246).
За не виконання платниками податків податкового обов’язку в частині реєстрації в ЄРПН ПН/РК передбачена відповідальність у вигляді штрафних санкцій у розмірах визначених статтею 1201 розділу ІІ Кодексу та пунктом 90 підрозділу ІІ розділу ХХ Кодексу тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано.
Враховуючи вимоги пункту 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, до платників ПДВ не застосовуються штрафні санкції, передбачені статтею 1201 Кодексу за порушення граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН, передбаченого статтею 201 Кодексу, які вчинені ними протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, граничний строк реєстрації яких припадає на період з 1 березня 2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.
Абзацом вісімнадцятим підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, з урахуванням змін, внесених Законом України
від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8
статті 112 Кодексу (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Щодо питання 1
У разі зміни посадової особи (керівника) Товариство повинно повідомити орган ДПС за основним місцем обліку (за неосновним місцем обліку - для платників податку, які змінили місцезнаходження та для яких сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду) про делегування права підпису ПН/РК іншій посадовій особі (новому керівнику), в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, після чого скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, КЕП уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН.
Щодо питання 2
У разі порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкової накладної, до Товариства будуть застосовані штрафні санкції відповідно до норм пунктів 1201.1 статті 1201 розділу ІІ Кодексу та пунктом 90 підрозділу ІІ розділу ХХ Кодексу, з урахуванням положень пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.
Щодо питання 3
Для упередження застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію в ЄРПН податкових накладних передбачених пунктом 1201.1
статті 1201 розділу ІІ Кодексу тапунктом 90 підрозділу ІІ розділу ХХ Кодексу, Товариству необхідно дотримуватись норм податкового законодавства в частині реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Слід зазначити, що на підставі пункту 528 тапідпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10розділу ХХ Кодексу для контролюючих органів зупинено перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |