Державна податкова служба України розглянула звернення ТОВ «………….» (далі – Товариство) від ……… № ……………………… (вх. ДПС № ……. від ………….) про надання індивідуальної податкової консультації, керуючись положеннями статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.
Як наведено у зверненні, практична необхідність отримання податкової консультації полягає у складності розуміння Товариством застосування норм законодавства щодо оформлення розрахункових документів та обліку операцій з приймання готівки для поповнення платіжних карток.
Товариство звернулось до контролюючого органу із наступними запитаннями:
Звертаємо увагу, що відповідно до пункту 53 постанови НБУ від 07.10.2022 № 217 «Про затвердження Положення про порядок здійснення авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг та обмежених платіжних послуг» (далі – Положення № 217) надавач фінансових платіжних послуг зобов'язаний дотримуватись обмежень щодо суміщення діяльності з надання фінансових платіжних послуг із провадженням будь-яких інших видів діяльності, визначених у розділі VIII цього Положення.
Так, пунктом 101 розділу VIII Положення № 217 встановлено, що платіжні установи (крім малих платіжних установ) та установи електронних грошей не мають права поєднувати діяльність з надання фінансових платіжних послуг із будь-якими іншими видами діяльності (враховуючи надання інших фінансових послуг).
Щодо питання 1
Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) є спеціальним законом, поширює свою дію на готівкові та безготівкові розрахунки у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом № 265 та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.
Відповідно до преамбули цього Закону, встановлення норм щодо незастосування РРО/ПРРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.
Порядок проведення розрахунків за товари (послуги) встановлено статтею 3 Закону № 265.
Платіжна операція в розумінні Закону № 265 є послугою.
Згідно з статтею 2 Закону № 265 розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.
Форму та зміст розрахункового документа визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення № 13).
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення № 13 фіскальний касовий чек на товари (послуги) (форма № ФКЧ-1) – розрахунковий документ / електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги).
Слід зазначити, що Положенням № 13 затверджено форму, фіскального касового чеку за операціями з приймання готівки для подальшого її переказу через програмно-технічні комплекси самообслуговування (форма № ФКЧ-3). Тобто, визначено вимоги до форми і змісту розрахункових документів, які в обов'язковому порядку мають надаватися особам, які отримують послуги або відмовляються від них при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту приймання готівки для подальшого її переказу з використанням виключно ПТКС.
Отже, припущення Товариства щодо обов’язку видавати чеки за формою ФКЧ-3, при проведені розрахунків за послуги з приймання готівки для подальшого її переказу як різновиду платіжних послуг, без використання ПТКС є хибним.
Водночас, пунктом 5 розділу ІІ Положення № 13 передбачено, що розрахункові документи, які створюються РРО або ПРРО в паперовій та/або електронній формі, можуть містити додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком, суму здачі та інші дані, зокрема, будь-яку додаткову інформацію, що не спотворює та не змінює суті операції.
Враховуючи викладене, як відповідь на питання 1 повідомляємо, що формування Товариством розрахункових документів за формою ФКЧ-1, з зазначенням необхідної додаткової інформації, при наданні послуг приймання готівки для подальшого її переказу не буде суперечити вимогам Положення № 13.
Щодо питання 2
Згідно з пунктом 3 Положення № 13, встановлені у ньому вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов'язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових документів. У разі відсутності в документі хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.
Одним з обов’язкових реквізитів розрахункового документу для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ є літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами).
Враховуючи викладене, для відображення в розрахункових документах, при проведенні розрахункової операції під час фіскалізації оплати за послуги з приймання готівки для подальшого її переказу, потрібно використовувати те саме літерне позначення ставки ПДВ, що використовується при продажу товарів, звільнених від оподаткування із відображенням ставки податку 0.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |