X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.07.2023 р. № 1718/ІПК/99-00-07-04-01-06

Державна податкова служба України розглянула звернення ТОВ «………….» (далі – Товариство) від ……… № ……………………… (вх. ДПС             № ……. від ………….) про надання індивідуальної податкової консультації, керуючись положеннями статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Як наведено у зверненні, практична необхідність отримання податкової консультації полягає у складності розуміння Товариством застосування норм законодавства щодо оформлення розрахункових документів та обліку операцій з приймання готівки для поповнення платіжних карток.

Товариство звернулось до контролюючого органу із наступними запитаннями:

  1. Чи відповідає діючому законодавству формування фіскального чеку форми ФКЧ-1 при проведенні операцій з приймання готівки з метою подальшого переказу на рахунки отримувачів, якщо в чеку буде додатково роздрукована необхідна інформація щодо операції в платіжній системі, тобто всі дані фіскального чеку форми ФКЧ-3?
  2. Чи можна використовувати на РРО, при проведенні операцій з приймання готівки з метою подальшого переказу на рахунки отримувачів, те саме літерне позначення ставки ПДВ, що використовується при продажу товарів, звільнених від оподаткування? 

Звертаємо увагу, що відповідно до пункту 53 постанови НБУ від 07.10.2022 № 217 «Про затвердження Положення про порядок здійснення авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг та обмежених платіжних послуг» (далі – Положення № 217) надавач фінансових платіжних послуг зобов'язаний дотримуватись обмежень щодо суміщення діяльності з надання фінансових платіжних послуг із провадженням будь-яких інших видів діяльності, визначених у розділі VIII цього Положення.

Так, пунктом 101 розділу VIII Положення № 217 встановлено, що платіжні установи (крім малих платіжних установ) та установи електронних грошей не мають права поєднувати діяльність з надання фінансових платіжних послуг із будь-якими іншими видами діяльності (враховуючи надання інших фінансових послуг).

Щодо питання 1

Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) є спеціальним законом, поширює свою дію на готівкові та безготівкові розрахунки у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом № 265 та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.

Відповідно до преамбули цього Закону, встановлення норм щодо незастосування РРО/ПРРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.

Порядок проведення розрахунків за товари (послуги) встановлено статтею 3 Закону № 265.

Платіжна операція в розумінні Закону № 265 є послугою.

Згідно з статтею 2 Закону № 265 розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.

Форму та зміст розрахункового документа визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення № 13).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення № 13 фіскальний касовий чек на товари (послуги) (форма № ФКЧ-1) – розрахунковий документ / електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги).

Слід зазначити, що Положенням № 13 затверджено форму, фіскального касового чеку за операціями з приймання готівки для подальшого її переказу через програмно-технічні комплекси самообслуговування (форма № ФКЧ-3). Тобто, визначено вимоги до форми і змісту розрахункових документів, які в обов'язковому порядку мають надаватися особам, які отримують послуги або відмовляються від них при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту приймання готівки для подальшого її переказу з використанням виключно ПТКС.

Отже, припущення Товариства щодо обов’язку видавати чеки за формою ФКЧ-3, при проведені розрахунків за послуги з приймання готівки для подальшого її переказу як різновиду платіжних послуг, без використання ПТКС є хибним.

Водночас, пунктом 5 розділу ІІ Положення № 13 передбачено, що розрахункові документи, які створюються РРО або ПРРО в паперовій та/або електронній формі, можуть містити додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком, суму здачі та інші дані, зокрема, будь-яку додаткову інформацію, що не спотворює та не змінює суті операції.

Враховуючи викладене, як відповідь на питання 1 повідомляємо, що формування Товариством розрахункових документів за формою ФКЧ-1, з зазначенням необхідної додаткової інформації, при наданні послуг приймання готівки для подальшого її переказу не буде суперечити вимогам Положення № 13.

Щодо питання 2

Згідно з пунктом 3 Положення № 13, встановлені у ньому вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов'язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових документів. У разі відсутності в документі хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.

Одним з обов’язкових реквізитів розрахункового документу для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ є літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами).

Враховуючи викладене, для відображення в розрахункових документах, при проведенні розрахункової операції під час фіскалізації оплати за  послуги з приймання готівки для подальшого її переказу, потрібно використовувати те саме літерне позначення ставки ПДВ, що використовується при продажу товарів, звільнених від оподаткування із відображенням ставки податку 0.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації.