X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.07.2023 р. № 1722/ІПК/99-00-24-03-03-09

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі ‒ Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Фізична особа-платник податків (далі – Платник)  повідомила, що планує придбання частки у юридичній особі, зареєстрованій на Кіпрі. З придбанням такої частки Платник стане контролюючою особою щодо контролюючої іноземної компанії, зареєстрованої на Кіпрі.

Платник просить надати відповідь на наступні питання:

Чи вірно Платник розуміє, що вимога про повідомлення контролюючого органу про набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю) частки в іноземній юридичній особі стосується виключно випадків, котрі мали місце після 01.01.2022?

Чи є обов’язок інформувати про всі набуті (початок здійснення фактичного контролю) або відчужені частки в іноземній юридичній особі, які мали місце до включення даної норми до Кодексу?

Чи передбачається застосування штрафу у випадку несвоєчасного повідомлення про набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю) частки в іноземній юридичній особі?

Який порядок дій при пропущенні строку для подання повідомлення про набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю) частки в іноземній юридичній особі (далі – Повідомлення)?

Чи підлягають включенню до скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії в Україні дивіденди, які отримала контролююча особа від такої контрольованої іноземної компанії у випадку, якщо податок на такі дивіденди був сплачений у країні реєстрації контрольованої іноземної компанії чи такі дивіденди підлягають окремому оподаткуванню в Україні?

Який покроковий механізм розрахунку податку, який підлягає сплаті в Україні для контрольованої особи-резидента України, яка володіє 100% часткою в контрольованій іноземній компанії, зареєстрованій на Кіпрі?

Відповідно до п. 14 розділу I Закону України від 16 січня 2020 року
№ 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», розділ I Кодексу доповнено ст. 392 щодо запровадження контролю стосовно контрольованих іноземних компаній.

Разом з тим згідно із Законом України від 17 грудня 2020 року
№ 1117-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації необхідних для декларування окремих об’єктів оподаткування» зазначена норма набрала чинності з 01.01.2022.

Підпунктом 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 Кодексу передбачено, що фізична особа – резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган про, крім іншого, кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог ст. 392 Кодексу або кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог ст. 392 Кодексу.

Повідомлення надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю). Форма і порядок надсилання такого Повідомлення встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Порядок надсилання до контролюючого органу повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи затверджено наказом Міністерства фінансів України № 512 від 22.09.2021.

Таким чином, зазначене Повідомлення подається до контролюючого органу фізичними особами – резидентами України починаючи з 01.01.2022 у разі набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю) частки в іноземній юридичній особі протягом 60 днів з дати такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю), тобто повідомлення надсилається у чітко визначений законодавством термін незалежно від подання звіту про контрольовані іноземні компанії та податкової декларації про майновий стан і доходи.

Пунктом 120.7 ст. 120 Кодексу передбачено, що за неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені п.п. 392.5.5 п. 392.5 ст. 392 Кодексу тягне за собою накладення штрафу в розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт.

Законом України від 03 листопада 2022 року № 2719-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу» внесені зміни, які набули чинності з 24.11.2022. Зокрема, внесені зміни до п.п. 69.1 та 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу відповідно до яких подання документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст.ст. 39 і 392 Кодексу виключено з переліку випадків на які тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України розповсюджується зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Тобто, починаючи з 24.11.2022, відповідно до п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (у редакції, що діє з 24.11.2022) контролююча особа у якої виник обов’язок щодо подання Повідомлення контролюючому органу у період воєнного стану з 25.11.2022 не звільняється від відповідальності, передбаченої п. 120.7 ст. 120 Кодексу.

В той же час п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (у редакції, що діє з 24.11.2022) передбачено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів, зокрема, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст.ст. 39 і 392, п. 46.2 ст. 46 Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, та перелік документів на підтвердження затверджений наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обовязків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» від 29.07.2022 № 225.

У разі відсутності підтвердження неможливості своєчасного виконання контролюючою особою обов’язку щодо подання Повідомлення у період воєнного стану починаючи з 24.11.2022, до контролюючої особи буде застосовано відповідальність, передбачена п. 120.7 ст. 120 Кодексу.

У разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім доходів, визначених цим підпунктом (п.п. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 Кодексу).

Оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній встановлено п. 170.13 ст. 170 Кодексу.

У разі якщо контрольована іноземна компанія розподіляє прибуток або його частину на користь контролюючої особи, і така особа фактично отримує розподілені кошти (як безпосередньо, так і через ланцюг опосередкованого володіння), застосовуються правила, визначені п.п. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексу.

Не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку доходи отримані від контрольованих іноземних компаній, зокрема, дивіденди, отримані платником податку в порядку, визначеному п.п. 170.13.3 п. 170.13 ст. 170 Кодексу, раніше оподатковані на рівні української компанії (п. 170.131 ст. 170 Кодексу).

Таким чином, оскільки дохід у вигляді дивідендів, отриманий Вами від контрольованої іноземної компанії, оподаткований відповідно до законодавства Кіпру, то оподаткування зазначеного доходу здійснюється з урахуванням положень п. 170.13 ст. 170 Кодексу, тобто включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку.

З метою уникнення неоднозначного тлумачення норм податкового законодавства кожний конкретний випадок виникнення податкових відносин, зокрема,ситуаційних питань слід розглядати з урахуванням документів (матеріалів), які їх стосуються.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу для платників податків і контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.