X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.07.2023 р. № 1737/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм статті 39розділу І Податкового кодексу України (далі - Кодекс) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу, в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, щоу 2022 році здійснював придбання (імпорт) товарів та послуг у пов’язаних осіб-нерезидентів, при цьому відповідно до умов кожного договору поставки оплата за таки товари та послуги здійснюється на банківські рахунки третьої особи – нерезидента, яка також є пов’язаною особою та має укладені факторингові контракти із нерезидентами-постачальниками, які передбачають обов’язок платника податків погашати заборгованість перед ними на рахунки такої третьої особи.

Обсяг придбань товарів та послуг у кожного з постачальників - нерезидентів у 2022 році не перевищує 10 мільйонів гривень, але загальна сума боргу платника податків, яка підлягає сплаті на рахунки третьої особи-нерезидента перевищує 10 мільйонів гривень. Сума фактично здійсненої оплати на користь третьої особи - нерезидента у 2022 році не перевищує 10 мільйонів гривень. Доходи платника податків від усіх видів діяльності протягом 2022 року перевищили 150 мільйонів гривень.

Враховуючи вищезазначене, а також з метою правильного практичного застосування окремих норм статті 39 розділу І Кодексу, а саме визначення переліку та обсягу контрольованих операцій, які підлягають відображенню у Звіті про контрольовані операції (далі -Звіт), платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

  1. Чи будуть вважатися операції платника податків із пов’язаними особами нерезидентами - постачальниками товарів та послуг у 2022 році  контрольованими?
  2. Чи буде вважатися операція платника податків із третьою особою -нерезидентом отримувачем коштів, яка також є пов’язаною особою, у 2022 році  контрольованою?
  3. Якщо наведені операції є контрольованими яку особу потрібно вказувати як сторону контрольованої операції у Звіті: постачальника товарів та послуг або третю особу - отримувача коштів?
  4. Якщо в якості сторони контрольованої операції потрібно вказати третю особу - отримувача коштів, то яким чином розраховується обсяг операцій із такою особою: за сумою фактично здійсненої на її користь оплати у звітному році чи за загальною сумою заборгованості по всім контрактам із постачальниками-нерезидентами, що підлягає погашенню третій особі?
  5. Якщо в якості сторони контрольованої операції потрібно вказати третю особу - отримувача коштів, то що саме потрібно вказати у наступних графах Звіту: код найменування операції, предмет контрольованої операції, дата здійснення операції?
  6. Якщо у наступних звітних періодах обсяг операцій з одним постачальником товарів/ послуг перевищить 10 мільйонів гривень, чи необхідно показувати у Звіті як операції з таким постачальником, так і операції щодо оплати за такі товари/послуги на рахунок третьої особи - нерезидента якщо такі оплати також перевищать 10 мільйонів гривень у звітному періоді?

 

Щодо питань 1-5.

Підпунктом 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу визначено, що контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах - на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), а саме:

а) господарські операції, що здійснюються з пов'язаними особами - нерезидентами, в тому числі у випадках, визначених підпунктом 39.2.1.5 цього підпункту;

б) зовнішньоекономічні господарські операції з продажу та/або придбання товарів та/або послуг через комісіонерів-нерезидентів;

в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 цього підпункту, або які є резидентами цих держав;

г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 39.2.1.4 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків, зокрема, але не виключно:

операції з товарами, такими як сировина, готова продукція тощо;

операції з придбання (продажу) послуг;

операції з нематеріальними активами, такими як роялті, ліцензії, плата за використання патентів, товарних знаків, ноу-хау тощо, а також з будь-якими іншими об'єктами інтелектуальної власності;

фінансові операції, включаючи лізинг, участь в інвестиціях, кредитах, комісії за гарантію тощо;

операції з купівлі чи продажу корпоративних прав, акцій або інших інвестицій, купівлі чи продажу довгострокових матеріальних і нематеріальних активів.

Згідно з підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Отже якщо, обсяг операції між платником податку та нерезидентами не перевищує 10 мільйонів гривень, такі операції відповідно до підпункту 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу не є контрольованими томуЗвіт по таким операціям за 2022 рік не має надаватись.

Водночас варто зауважити, що відповідно до підпункту 39.2.1.9 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу обсяг господарських операцій платника податків для цілей підпункту 39.2.1.7 цього підпункту обраховується за цінами, що відповідають принципу "витягнутої руки".

 

Щодо питання 6.

Згідно з підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов'язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, Звіт.

Форма та Порядок складання Звіту затверджені Наказом Міністерства фінансів України від 18 січня 2016 року № 8 із подальшими змінами та доповненнями.

Якщо у наступних звітних періодах обсяг операцій з однимнерезидентом - постачальником товарів/послуг перевищить 10 мільйонів гривень та річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, буде перевищувати 150 мільйонів гривень такі операції згідно з підпунктом а) підпункту 39.2.1.1, підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексувизнаються контрольованими.

Враховуючі викладене, платник податків повинен подати Звіт, в якому в якості сторони контрольованої операціївказати нерезидента - постачальника товарів/послуг. Нерезидент третя особа - отримувач коштів у Звіті не відображається.

Водночас слід зазначити, що кожен конкретний випадок стосовно визнання операцій з імпорту або експорту товарів (сировини) за допомогою посередника, до якого переходить право власності, контрольованими операціями має розглядатись з урахуванням договірних умов, обставин здійснення відповідних операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувалися.

Згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).