X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.07.2023 р. № 1823/ІПК/99-00-24-03-03-09

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.

У зверненні повідомлено, що у 2021 році платник податків – фізична особа отримала доходи у грошовій формі внаслідок ліквідації іноземної юридичної особи, що була розпочата після 01 січня 2020 року та завершена до 31 грудня 2021 року. Платник податків не подав до контролюючого органу податкову декларацією про майновий стан і доходи за 2021 податковий (звітний) рік та не виконав своєчасно податковий обов’язок з декларування у 2022 році.

У зв’язку з зазначеним платник просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи є доходи, отримані внаслідок ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи платником податків у 2021 році, об’єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором при поданні податкової декларації у 2023 році або після завершення воєнного стану?

2. Чи включаються до складу загального річного оподатковуваного доходу за 2021 звітний (податковий) рік дохід, отриманий в 2021 році платником податків від ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи – фізичною особою, яка належить до категорії осіб, визначених п.п. 1 та 2 п. 14 підрозділу 1 розділу XX Кодексу, в порядку (на умовах) визначеному цими пунктами, у разі подання податкової декларації про майновий стан і доходи за 2021 рік із порушенням встановлених строків у 2023 році або після закінчення воєнного стану (якщо це станеться пізніше)?

3. Чи звільняються від оподаткування (в частині податку на доходи фізичних осіб і військового збору) дохід отриманий в 2021 році платником податків від ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи – фізичною особою, яка належить до категорії осіб, визначених п.п. 1 та 2 п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, в порядку (на умовах) визначеному цими пунктами, у разі подання податкової декларації про майновий стан і доходи за 2021 рік із порушенням встановлених строків у 2023 році або після припинення, або скасування воєнного стану (якщо це станеться пізніше)?

4. Як застосовується звільнення від оподаткування в частині податку на доходи фізичних осіб і військового збору щодо доходів від ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи, отриманих фізичною особою у період з 1 січня до 31 грудня 2021 року (включно), у разі подання податкової декларації у 2023 році або після припинення, або скасування воєнного стану в наступних роках?

5. Якщо платник не виконав своєчасно податковий обов’язок, чи звільняється він від відповідальності та чи застосовуються штрафні санкції, якщо таке порушення сталося у 2022 році під час дії воєнного часу та карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID – 19)?

6. Чи звільняється фізична особа від відповідальності за несвоєчасне подання податкової декларації про майновий стан і доходи за 2021 та за 2022 податкові (звітні) роки у 2023 році або після закінчення воєнного стану?

7. В який строк такий платник податків має виконати обов’язок з декларування доходу за 2021 та 2022 роки після припинення або скасування воєнного стану?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Відповідно до п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб за 2020–2021 податкові (звітні) періоди не включаються доходи у вигляді доходів у грошовій та/або натуральній формі, отримані внаслідок ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи платником податків:

1) акціонером (учасником, партнером, пайовиком, засновником, контролюючою особою) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, у разі дотримання усіх таких умов:

а) процедура ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи розпочата не раніше 01 січня 2020 року та завершена не пізніше 31 грудня 2021 року;

б) платник податків подав до контролюючого органу одночасно з податковою декларацією за відповідний податковий (звітний) рік складену в довільній формі заяву про звільнення таких доходів від оподаткування із зазначенням характеристик отриманого майна та ліквідованої (припиненої) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, а також документи, що містять відомості про вартість отриманого майна, відповідно до фінансової звітності іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, складеної відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності, на дату прийняття рішення про розподіл майна у якості виплати доходу у зв’язку з ліквідацією (припиненням) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи.

в) іноземну юридичну особу або іноземне утворення без статусу юридичної особи було створено на підставі правочину або закону іноземної держави (території) не пізніше 23 травня 2020 року або було зареєстровано не пізніше 23 травня 2020 року відповідно до законодавства іноземної держави (території) у випадку, якщо відповідно до законодавства такої іноземної держави (території), регуляторних вимог та/або документів, що регулюють діяльність (особистого закону) такої іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, така особа (утворення) підлягає реєстрації у відповідній державі (території);

2) кінцевим бенефіціарним власником (контролером) від номінального утримувача (номінального власника) у розумінні п. 103.3 ст. 103 Кодексу за умови дотримання вимог п.п. «а» – «в» п.п. 1 п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу. При цьому платник податків додатково до відомостей та документів, передбачених у п.п. «б» п.п. 1 п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, зобов’язаний надати документи, що підтверджують отримання таких доходів від номінального утримувача (номінального власника) у зв’язку з ліквідацією (припиненням) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи.

Порядок сплати військового збору визначено п. 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, об’єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені
ст. 163 Кодексу (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Разом з тим відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у
пп. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Враховуючи викладене, дохід, отриманий фізичною особою – засновником внаслідок ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи у вигляді доходів у грошовій та/або натуральній формі, тимчасово не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку за 2020–2021 податкові (звітні) періоди за умови дотримання таким платником усіх вимог, визначених п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Водночас не звільняються від оподаткування військовим збором доходи у грошовій та/або натуральній формі, отримані платником податків внаслідок ліквідації (припинення) іноземної юридичної особи або іноземного утворення без статусу юридичної особи, визначених п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) визначено ст. 179 Кодексу, згідно з п. 179.1 якої платник податку зобов’язаний подавати річну декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію) відповідно до Кодексу.

Податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платника податку на доходи фізичних
осіб – до 01 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу (п.п. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 Кодексу).

Фізична особа зобов’язана самостійно до 01 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій нею податковій декларації (п. 179.7 ст. 179 Кодексу).

        Одночасно зауважуємо, що відповідно до п. 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, зокрема, за порушення вимог законодавства в частині нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Разом з тим згідно з п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Абзацом вісімнадцятим п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, з урахуванням змін, внесених Законом України
від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 Кодексу (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, переважають норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов’язків у випадках та за умов, передбачених п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу є чинними. Тобто норма п. 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану.

Крім того, відповідно до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Разом з цим платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої
п. 46.2 ст. 46 Кодексу, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, за звітні (податкові) періоди – 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року
до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий – травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року.

Водночас платники податків у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов’язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, передбачених Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов’язків, зокрема, щодо подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Таким чином, платник податків за умови підтвердження неможливості виконання обов’язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, зокрема, щодо подання звітності, сплати податків і зборів, може бути звільнений від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, передбачених Кодексом.

Слід зазначити, що згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.