Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні зазначила, щоявляється фізичною особою – підприємцем, яка є резидентом України та суб’єктом зовнішньо-економічної діяльності. 17 лютого 2022 року платник уклала контракт з ТОВ « »
( російська федерація) на поставку електричних побутових плит. 21 лютого 2022 року здійснила попередню оплату 100 відс. 26 лютого постачальник повинен був відвантажити товар і відправити його. У зв’язку з введенням воєнного стану на території України запроваджено заборону з ввезення на митну територію України товарів з російської федерації.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи буде порушенням валютного законодавства щодо строків проведення розрахунків в іноземній валюті, і як наслідок підставою для притягнення мене до відповідальності за порушення граничних строків розрахунків за імпортними операціями з контрагентом – резидентом російської федерації, які неможливо завершити у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану, закриттям кордонів (що унеможливлює поставку товару) та неможливості повернення сплачених коштів за товар через заборону центральних банків на взаєморозрахунки між резидентами України та російської федерації? Якими процедурами/механізмами платник може скористатись для уникнення порушення валютного законодавства та штрафних санкцій?
2. Чи потрібно платнику отримувати сертифікат ТПП України про форс-мажорні обставини (заборону імпорту) для зупинення нарахування пені за порушення валютного законодавства (неввезення на митну територію України товару протягом 365 днів з дня здійснення передплати), чи в цьому випадку прямо діє норма закону про звільнення від відповідальності (частина тринадцята ст. 16 Закону України «Про валюту і валютні операції») і додатково отримувати сертифікат ТПП України про форс-мажорні обставини не потрібно?
Відносини, які виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, Законом України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (далі – Закон № 2473), іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону № 2473.
Частиною першою статті 13 Закону № 2473 зазначено, що Національний банк України (далі – НБУ) має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України, а також мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення НБУ граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого НБУ граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати) (частина 3 статті 13 Закону № 2473).
Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, встановлені пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5 (далі – Положення №5), становлять 365 календарних днів.
У зв’язку з введенням Указом Президента України від 24 лютого
2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі –Указ
№ 64/2022) воєнного стану в Україні, Правлінням НБУ прийнято постанову від 24 лютого 2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», зі змінами і доповненнями, від 07.07.2022, якою граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів з 05 квітня 2022 року становлять 180 календарних днів.
Враховуючи зазначене, для операцій, які проведено до 05 квітня
2022 року, граничні строки розрахунків встановлені 365 днів.
Порушення резидентами граничного строку розрахунків згідно із частиною п’ятою статті 13 Закону № 2473 тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом НБУ, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
У разі порушення граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів нарахування пені розпочинається з першого дня після закінчення такого строку та здійснюється за кожний день прострочення, включаючи день завершення валютного нагляду відповідно до пункту 9 розділу ІІІ Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затверджена постановою НБУ від 02.01.2019 №7.
Відповідно до частини вісім статті 13 Закону № 2473 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п’ять цієї статті.
Поряд з цим Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, статтю 16 Закону № 2473 доповнено пунктом 13 такого змісту: «Відповідальність, передбачена частиною п’ятою статті 13 цього Закону, не застосовується до резидентів – суб’єктів господарювання, що вчинили відповідне правопорушення, якщо імпортні операції не можуть бути завершені внаслідок дії постанови Кабінету Міністрів України «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації» від 09 квітня 2022 року № 426 (далі – Постанова № 426).
Постановою № 426, яка набрала чинності 11.04.2022, запроваджено заборону ввезення на митну територію України товарів з російської федерації.
Таким чином, до резидентів, які під час проведення імпортних операцій з резидентами російської федерації допустили порушення законодавчо-встановлених строків розрахунків за операціями з імпорту товарів, відповідальність, передбачена частиною п’ятою статті 13 цього Закону, не застосовується з 27.05.2022.
Крім того, враховуючи вимоги Закону № 2473 та Постанови № 426 повідомляємо, що для звільнення платника від відповідальності за порушення граничних строків розрахунків встановлених НБУ за операцією з імпорту товарів з російської федерації, непотрібно отримання сертифікату Торгово-промислової палати про наявність форс-мажорних обставин.
Разом з тим наголошуємо, висновки щодо наявності факту порушення граничних строків розрахунків за імпортною операцією та підстав для нарахування пені, згідно з частиною п’ятою статті 13 Закону України № 2473, можливо зробити лише за результатами проведеної документальної перевірки суб’єкта зовнішньоекономічної діяльності.
Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платниківподатків та контролюючихорганівзупиняєтьсяперебігстроків, визначенихподатковимзаконодавством та іншимзаконодавством, контроль за дотриманнямякогопокладено на контролюючіоргани, крімвипадків, передбаченихзазначенимпідпунктом Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
____________________________________________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |