X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 18.07.2023 р. № 1892/ІПК/99-00-24-03-03-09

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням норм Кодексу, які діяли у 2022 році.

Платник податків у своєму зверненні просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання орендної плати за землю з фізичних осіб в разі переходу права власності на об’єкт незавершеного будівництва,який знаходиться на орендованій земельній ділянці, до іншого власника, а саме:

з якого часу фізична особа є орендарем земельної ділянки та, відповідно, платником орендної плати за землю;

які підстави для нарахування орендної плати за землю, визначення її розміру та умови її внесення;

які документи подаються фізичною особою до контролюючого органу для взяття на облік як платника орендної плати за землю з фізичних осіб;

чи потрібно попередньому орендарю земельної ділянки вживати будь-які дії для зняття з обліку як платника орендної плати за землю, якщоправо користування до нового власника перейшло «автоматично»

У своєму зверненні фізична особа зазначила, що є власником об’єкта незавершеного будівництва, який розміщений на земельній ділянці, наданій в оренду попередньому власнику об’єкта.

Право власності на об’єкт незавершеного будівництва зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. До Договору оренди зміни не вносилися, його дія не припинялася, земельна ділянка попереднім власником об’єкта незавершеного будівництва не поверталася орендодавцю.

Щодо першого та другогопитань

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України (далі — ЗКУ), Кодексом, Цивільним кодексом України, Законом України від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV «Про оренду землі»(далі – Закон № 161)та іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Кодексу плата за землю – це обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (далі – орендна плата). Орендна плата – це обов’язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об’єктом оподаткування – земельна ділянка, надана в оренду (пп. 288.2, 288.3 ст. 288 Кодексу).

Відповідно до ст.125ЗКУ право  власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до п. 287.1 ст. 287 Кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1 ст. 288 Кодексу).

Правовідносини, пов’язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, урегульовані Законом України від 01 липня 2004 року № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі –Закон № 1952).

Щодо  питаньтретього та четвертого

Статтями 24Закону № 161 та 288 Кодексу передбачено, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого надавати податковому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний податковий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання.

Відповідно до ст. 125 ЗКУ та ст. 6 Закону№ 161 право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, а право користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону № 1952(ст. 126 ЗКУ).

Орендар земельної ділянки зобовязанийу п'ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки державної або комунальної власності надати копію договору оренди до відповідного податкового органу (ст. 6 Закону                 № 161).

Отже, офіційним визнанням і підтвердженням державою факту набуття, зміни або припинення відповідного права, у тому числі припинення права оренди земельної ділянки є державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до Закону № 1952.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крімвипадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.