Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення ….щодо роз'яснення норм законодавства в частині нарахування фізичним особам орендної плати за земельні ділянки та керуючись статтею 52 Кодексу, в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у своєму зверненні повідомив, що на праві власності йому належить об'єкт нерухомості. Земельна ділянка під цим об'єктом знаходиться у комунальній власності. Міська рада уклала договір оренди зазначеної земельної ділянки з платником податків, як з фізичною особою. Платник податків є суб'єктом підприємницької діяльності, але зазначену земельну ділянку в підприємницької діяльності не використовує.
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання:
чи повинен платник податків подавати податкову декларацію з плати за землю за умови укладання договору оренди землі як фізична особа?.
Відносини, що пов’язані з орендою землі, регулюються Земельним та Цивільним кодексами, Законом України від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV «Про оренду землі», іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, та договором оренди землі, а справляння орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної' власності — Кодексом.
Відповідно до пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що у цьому Кодексі поняття вживаються в такому значенні, зокрема:
землекористувач – юридичні та фізичні особи (резиденти i нерезиденти), які користуються земельними ділянками державної та комунальної власності на правах постійного користування та на умовах оренди;
плата за землю – обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності;
орендна плата для цілей розділу XII Кодексу – обов'язковий платіж за користування земельною ділянкою державно або комунально власності на умовах оренди.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договору оренди такої земельно (абзац перший пункту 288.l статті 288 Кодексу).
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 01 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходження земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 01 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни (абзац другий пункту 288.1 статті 288 Кодексу).
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) i орендарем (пункт 288.4 статті 288 Кодексу).
Відповідно до пункту 286.2 статті 286 Кодексу платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 01 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідно контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларації. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 01 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку (абзац перший пункту 286.5 статті 286 Кодексу).
Платники плати за землю мають право письмово або в електронній формі засобами електронного зв'язку звернутися до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації' у контролюючих органах або за місцем знаходження земельних ділянок для проведення звірки даних щодо розміру площ та кількості земельних ділянок, що перебувають у власності та/або користування платника податку, права на користування пільгою з цього податку, розміру ставки земельного податку та нарахованої суми плати за землю (абзац сьомий пункту 286.5 статті 286 Кодексу).
Податок фізичними особами сплачується протягом 60 з дня вручення податкового повідомлення-рішення (пункт 287.5 статті 287 Кодексу).
Також, відповідно до підпункту 288.7. статті 288 Кодексу зазначено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 – 287 цього розділу.
Отже, відповідно до вимог статті 286 Кодексу у фізичній особи відсутній обов'язок подавати до контролюючого органу податкову декларацію з плати за землю.
Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |