X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У СУМСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.07.2023 р. № 1663/ІПК/18-28-04-01-06

Головне управління ДПС у Сумській області розглянуло звернення Товариства щодо нарахування плати за землю до моменту державної реєстрації права користування земельною ділянкою, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – Податковий кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство поінформувало, що придбало об’єкти нерухомого майна (виробничі, складські і допоміжні приміщення) у іншої юридичної особи(далі – відчужувач). При цьому, придбані Товариством  об’єкти нерухомості розташовані на земельній ділянці, яка перебуває в користуванні відчужувачана підставі договору оренди земельної ділянки, укладеного із міською радою, терміном дії до 2027 року, змін до якого не вносились.

Враховуючи викладене, Товариство просить роз’яснити, чи повинно Товариство нараховувати та сплачувати плату за землю до моменту державної реєстрації ним права користування земельною ділянкою.

Податковим кодексом передбачено реалізацію принципу платності користування землею у двох формах: земельного податку та орендної плати, яка в свою чергу справляється платниками орендної плати – землекористувачами (орендарями) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14, пункт 269.1 статті 269 Податкового кодексу).

Підставою нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (далі – Договір оренди) (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу), справляння якої настає з дня виникнення права користування такою земельною ділянкою (пункт 287.1 статті 287 Податкового кодексу).

Земельним кодексом України від 20.10.2001 № 2768-ІІІ (далі – Земельний кодекс) та Законом України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV(далі – Законпро оренду землі) визначено, що у разі набуття права власності, зокрема на об’єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), розміщений на земельній ділянці, що перебуває в оренді у попереднього власника, до набувача одночасно переходить право оренди земельної ділянки, на якій розміщений такий об’єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього власника такого об’єкта (частина четверта статті 120 Земельного кодексу, частина третя статті 7 Закону про оренду землі).

Також, відповідно до вимог статті 377 Цивільного кодексу України до особи, яка набула право власності, зокрема на об’єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного) іншу будівлю або споруду), право власності на який зареєстровано у визначеному законом порядку, одночасно переходить право користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об’єкт, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього власника такого об’єкта, у порядку та на умовах, визначених Земельним кодексом.

Отже, факт переходу права власності на об’єкти нерухомого майна (виробничі, складські і допоміжні приміщення) до нового власника є лише підставою для припинення у відчужувача такого майна права користування земельними ділянками.

Перелік підстав для припинення договору оренди землі наведено у статті 31 Закону про оренду землі. Зокрема, передбачено можливість розірвання Договору оренди за згодою сторін, або за рішенням суду на вимогу однієї із сторін.

Згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельного кодексу, або за результатами аукціону.

Разом з цим документи, що підтверджують набуття в особи права власності на об’єкт, є підставою для державної реєстрації переходу права користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об’єкт (частина 7 статті 120 Земельного кодексу).

Офіційним визнанням і підтвердженням державою факту набуття, зміни або припинення відповідного права, у тому числі припинення права оренди земельної ділянки, є державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (пункт 1 частини першої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-ІV).

Таким чином, відчужувачмаєдекларувати та сплачувати податкові зобов’язання з орендної плати згідно з договором оренди земельноїділянкидо дати державної реєстрації переходу права власності або користування земельною ділянкою, або до дати дострокового розірвання договору оренди земельної ділянкиза рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Разом з цим, враховуючи те, що контроль за дотриманням земельного законодавства належить до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (стаття 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР), відчужувачудоцільно звернутися до ……міської ради – власника земельної ділянкита органу місцевого самоврядування, який відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу, має право передавати у власність або користування земельні ділянки, щодо порушення питання з прискорення припинення прав користування земельними ділянками, на яких розташоване відчужене нерухоме майно, та укладання договору оренди з новим власником нерухомого майна.

Звертаємо увагу, що пунктом 102.9 статті 102 Податкового кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених Податковим кодексом (в тому числі зупинення строків надання індивідуальних податкових консультацій), іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених Податковим кодексом.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Податкового кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.