X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 21.07.2023 р. № 2003/ІПК/99-00-07-04-02-06

  Державна податкова служба України розглянула звернення ТОВ щодо надання податкової консультації та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) в межах компетенції повідомляє.

 У своєму зверненні Товариство просить надати роз’яснення з наступного питання:

1. Чи вважатиметься роздрібна торгівля тютюновими виробами відповідно до діючого законодавства, якщо покупець - фізична особа сплачує за отриманий товар з власного карткового або поточного рахунку безпосередньо на поточний рахунок підприємства (ІBAN) за допомогою інтернет – банкінгу (мобільного банкінгу) без використання POS – терміналу, а продавець видає зазначеному покупцеві накладну або інший розрахунковий документ та не застосовує реєстратор розрахункових операцій  (далі – РРО) та/або програмний реєстратор розрахункових операцій (далі – ПРРО)?  

У разі, якщо  використання РРО та/або ПРРО є необхідним при отриманні коштів на поточний рахунок підприємства (ІBAN), поясніть механізм та режим роботи РРО та/або ПРРО, оскільки, згідно відповіді сервісу обслуговування, технічної можливості синхронізації реєстраторів з поточним рахунком не має. 

Якщо це буде порушенням діючого законодавства, вкажіть, будь ласка, відповідні норми та відповідальність.

Правовідносини у цій сфері регулюються Кодексом, Законом України       від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481), Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Законом № 265) та іншими нормативно-правовими актами чинними на території України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначаються Законом № 481.

Статтею 1 Закону № 481 зокрема визначені поняття:

роздрібна торгівля – це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб’єктах господарювання громадського харчування;

місце торгівлі – місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та    пива – без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, – торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій та/або  програмними реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.

Відповідно до вимог статті 15 Закону № 481 передбачено, що роздрібна торгівля, зокрема тютюновими виробами може здійснюватися суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю, зокрема тютюновими виробами додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО), програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – ПРРО)  (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в контролюючих органах.

У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах суб’єктом господарювання зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно – касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення, реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій.

Отже,  роздрібна торгівля тютюновими виробами та іншими підакцизними товарами суб’єктами господарювання повинна здійснюватися за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю, які, зокрема, передбачають наявність відповідних місць торгівлі, яке обладнане РРО та/або ПРРО для здійснення реалізації цих товарів в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування.

 Крім того, статтею 153 Закону № 481 забороняється, зокрема продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, тютюнових виробів, електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння у невизначених для цього місцях торгівлі та особам, які не досягли 18 років.   

         Закон № 265 визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Його дія поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Відповідно до преамбули Закону № 265, встановлення норм щодо незастосування РРО та/або ПРРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.

Статтею 2 Закону № 265 визначено, що:

розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця;

розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.

        місце проведення розрахунків - місце, де здійснюються розрахунки із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.   

Статтею 3 Закону № 265 визначено, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов'язані:

 проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок (пункт 1 статті 3 Закону № 265).

проводити розрахункові операції через РРО та/або через ПРРО для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями (пункт 11 статті 3 Закону № 265).

Отже, для підакцизної групи товарів встановлено особливий режим програмування, який вимагає при роздрібній торгівлі тютюновими виробами зазначати у фіскальних чеках РРО та/або ПРРО найменування конкретної одиниці підакцизного товару, з обов’язковим відображенням в таких чеках, окрім найменування, їх код товарної під категорії згідно з УКТ ЗЕД, ціну та кількість.

Крім того, суб’єкти господарювання зобов’язані чітко та однозначно ідентифікувати підакцизні товари, що знаходяться в продажу, а також дотримуватись вимог чинного законодавства в частині обліку, зберігання та реалізації підакцизних товарів.

При цьому безпосередньо вимоги щодо форми та змісту розрахункових документів/електронних розрахункових документів визначаються наказом Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року № 13 «Про затвердження Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів» (далі – Положення № 13), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 11 лютого 2016 року за № 220/28350.

Отже під час роздрібної торгівлі тютюновими виробами та іншими підакцизними товарами, розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів) суб’єктам господарювання необхідно проводити через РРО та/або ПРРО для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) для алкогольних напоїв.

За порушення вимог порядку проведення розрахунків до суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у розмірах передбачених розділом V Закону № 265, зокрема згідно пунктів 1 та 7 статті 17 зазначеного Закону. 

Крім того посадові особи та працівники торгівлі, громадського харчування та сфери послуг за порушення вимог Закону № 265 притягуються до  адміністративної відповідальності згідно із законом.

З урахуванням зазначеного повідомляємо, що суб’єкти господарювання можуть здійснювати роздрібну торгівлю тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах виключно за наявності місця торгівлі, яке обладнане РРО та /або ПРРО, за наявності ліцензій на відповідні види діяльності та з дотриманням вимог Закону № 265, статті 153 Закону № 481 та інших нормативно – правових актів, та, відповідно, роздрібна торгівля тютюновими виробами передбачає  обов’язкове застосування суб’єктами господарювання РРО та/або ПРРО з дотриманням встановленого порядку проведення розрахунків.      

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.