Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо збільшення суми, на яку Товариство має право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН), що обчислюється відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 Кодексу, (далі – реєстраційна сума) на суму від’ємного значення податку на додану вартість (далі – ПДВ) заявленого до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди 2010 та 2011 років, тавикористання наявних сум помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань з ПДВ для сплати податкових зобов’язань поточних звітних (податкових) періодів, та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Товариством у своєму зверненні повідомлено, що Постановою суду скасовано податковеповідомлення-рішення, яке винесено контролюючим органом за результатами проведеної документальної позапланової невиїзної перевірки з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування з ПДВ за звітні (податкові) періоди червень, липень, вересень – грудень 2010 року, січень – серпень 2011 рокута яким зменшено суми бюджетного відшкодування (у тому числі заявленого в рахунок зменшення податкових зобов’язань наступних звітних періодів) з ПДВ у розмірі _ ___ ___,__ гривень.
Також, Товариством повідомлено, що 27.04.2018 на виконання Постанови суду контролюючим органом суму бюджетного відшкодування з ПДВза звітні (податкові) періоди червень, липень, вересень – грудень 2010 року, січень – серпень 2011 року, зменшену згідно зазначеного податкового повідомлення-рішення,поновлено в інтегрованій картці Товариства.
Враховуючи вище зазначене, Товариство звертається за роз’ясненням питань щодо:
Щодо питання 1
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування ПДВ(далі – СЕА ПДВ)визначено статтею 2001 Кодексу та підрозділом 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу та регламентовано Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» (далі – Порядок № 569).
Відповідно до абзаців третього – четвертого пункту 1 Порядку № 569 СЕА ПДВ запроваджувалася поетапно:
з 1 січня до 1 липня 2015 року – у тестовому режимі;
з 1 липня 2015 року – на постійній основі.
Згідно з пунктом 33 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу непогашені залишки сум ПДВ, що були заявлені платниками податку до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого
2015 року, задекларовані до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року в рахунок зменшення податкових зобов’язань з податку на додану вартість наступних звітних (податкових) періодів, від’ємне значення суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 Кодексу, та залишок від’ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів після бюджетного відшкодування, задекларовані платниками податку за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року, за вибором платника податку, який він відображає у заяві, що подається у складі податкової декларації:
а) або без проведення перевірок, передбачених статтею 200 Кодексу, збільшують розмір реєстраційної суми, з одночасним збільшенням розміру суми податкового кредиту у податковій декларації за звітний (податковий) період, в якому було здійснено таке збільшення.
Суми такого від’ємного значення та/або бюджетного відшкодування можуть бути перевірені контролюючим органом у загальновстановленому порядку;
б) або підлягають поверненню платнику у порядку, визначеному
статтею 200 Кодексу у редакції, що діяла станом на 31 грудня 2014 року.
Тобто, у період роботи СЕА ПДВ у тестовому режимі платникам податку відповідно до пункту 33 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу за їх вибором була надана можливість зараховувати суму залишків від’ємного значення податку, які виникли (були задекларовані) в звітних (податкових) періодах до 01.02.2015 та не були погашені, у збільшення розміру реєстраційної суми з одночасним збільшенням розміру суми податкового кредиту у податковій декларації за звітний (податковий) період, в якому було здійснено таке збільшення або повернути суму вказаних залишків у порядку, визначеному статтею 200 Кодексу у редакції, що діяла у 2014 році.
Пунктом 34 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що станом на третій робочий день після дати набрання чинності Законом Українивід 16 липня 2015 року № 643-VIII«Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість» (далі – Закон № 643) зареєстрованим платникам податку значення реєстраційної суми (позитивне або від’ємне) та значення усіх її складових, визначених Кодексом, дорівнюють нулю, крім значень її складових ∑НаклОтр, ∑НаклВид та ∑Митн, що були сформовані починаючи з 1 липня 2015 року. Зареєстрованим платникам податку таке значення автоматично збільшується контролюючим органом, зокрема, до 31 липня 2015 року для платників податків, що застосовують звітний (податковий) період місяць, без проведення перевірок, передбачених статтею 200 Кодексу, на суму від’ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, та суму непогашеного від’ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду, що зазначено в податковій звітності з ПДВ, у якій відображаються розрахунки з бюджетом та/або відображаються операції, що стосуються спеціального режиму оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу, за червень 2015 року. На таку суму платником податку збільшується розмір суми податкового кредиту за звітний (податковий) період (липень 2015 року).
Враховуючи зазначене та те, що станом на 01.02.2015 зазначене Товариством у зверненні податкове повідомлення-рішення, яким зменшено задекларовану ним суму від’ємного значення ПДВ до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди 2010 та 2011 років в рахунок зменшення податкових зобов’язань з ПДВ наступних звітних (податкових) періодів, перебувало у судовому оскарженні, а Постанова суду, якою таке податкове повідомлення-рішення було скасовано, набрала законної сили у 2016 році, Товариство не має права на збільшення реєстраційної суми за рахунок таких сум від’ємного значення ПДВ.
Щодо питання 2 та 3
Відповідно до пункту 2001.2 статті 2001 Кодексуплатникам податку автоматично відкриваються рахунки в СЕА ПДВ.
Розрахунки з бюджетом у СЕА ПДВ здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 Кодексу.
Пунктом 2001.6статті 2001 Кодексувизначено, що за підсумками звітного податкового періоду, відповідно до задекларованих в податковій декларації результатів, а також у разі подання уточнюючих розрахунків до податкової декларації, платником проводиться розрахунок з бюджетом у порядку, визначеному статтями 200 та 209 Кодексу.
З рахунку у СЕА ПДВ платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов’язань з ПДВ, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з ПДВ, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов’язань та суми податкового боргу з податку. При цьому перерахування коштів на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у складених податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у ЄРПН, над сумою податкових зобов’язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з ПДВ у цьому звітному періоді
(пункт 2001.5 статті 2001 Кодексу).
Таким чином, розрахунки з бюджетом за поточними податковими зобов’язаннями з ПДВ здійснюються виключно з рахунку платника податку в СЕА ПДВ.
Поряд з цим, слід зауважити, що, правила ведення в податкових органах оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування визначені Порядком ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженим наказом Міністерства фінансів України
від 12.01.2021 № 5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.03.2021№ 321/35943 (далі – Порядок № 5).
Підпунктом 1 пункту 1 розділу II Порядку № 5 зазначено, зокрема, що з метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються інтегровані картки платника (далі – ІКП) за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватися такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.
ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею.
Облік платежів ведеться в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення. Інформаційна система після відображення облікової операції забезпечує автоматичне проведення в ІКП розрахункових операцій.
Отже, в ІКП погашення суми за узгодженими податковими зобов’язаннями здійснюється в порядку черговості платежів, сплачених/перерахованих до бюджету в автоматичному режимі.
Враховуючи хронологію відображення даних в ІКП з ПДВ Товариства, суми бюджетного відшкодування, які 27.04.2018 були поновлені в такій ІКП згідно Постанови суду, були у повному обсязі зараховані в рахунок погашення грошових зобов’язань Товариства з ПДВ.
Довідково інформуємо, що на момент розгляду звернення відповідно до ІКП з ПДВ у Товариства наявна сума надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ в розмірі _ ___ ___,__ грн, яка сформована за рахунок коштів, зарахованих до бюджету з рахунку Товариства в СЕА ПДВ.
Що стосується строків встановлених статтею 52 Кодексу для розгляду звернень на отримання індивідуальних податкових консультацій, повідомляємо, що на підставі пункту 528, підпункту 69.9 пункту 69
підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу для контролюючих органів зупинявся(ється) перебіг строків, зокрема для надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно Товариством, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |