X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.07.2023 р. № 2178/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм законодавства стосовно обігу спирту етилового та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство повідомляє, що є виробником біоетанолу та має ліцензію на виробництво біоетанолу. На території Товариства, на якій виробляється біоетанол, утворено та постійно діє акцизний склад.Акцизний склад обладнаний відповідно до вимог п.п. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230 Кодексу.

Товариство зазначає, що схема встановлення цілодобової системи відеоспостереження на акцизному складі Товариства надавалася податковому органу ДПС.

Постійний представник податкового органу на акцизному складі Товариства листом вимагає від Товариства з посиланням на статті 1 та 2 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481) переглянути схеми встановлення цілодобових систем відеоспостереження на всіх етапах виробництва та відпуску біоетанолу та привести їх у відповідність до вимог чинного законодавствав частині включення у схему цілодобового відеоспостереження акредитованої лабораторії.

Товариство зазначає, що на їхньому підприємстві встановлено та безперервно функціонує система відеоспостереження за виробництвом та відпуском продукції, схема надана контролюючому органу. На виконання вимог Закону № 481 Товариством укладено з іншим підприємством договір про проведення лабораторних досліджень.

Враховуючи зазначене Товариство запитує:

  1. Чи передбачений чинним законодавством обов’язок Товариства як виробника біоетанолу/розпорядника акцизного складу, погоджувати з податковим органом схему встановлення цілодобових систем відеоспостереження за виробництвом та відпуском спирту етилового (біоетанолу)?
  2. Чи передбачено чинним законодавством право постійного представника податкового органу на акцизному складі вимагати від розпорядника акцизного складу/виробника спирту етилового (біоетанолу) переглядати схеми встановлення систем відеоспостереження на всіх етапах виробництва та відпуску біоетанолу?
  3. Чи встановлені чинним законодавством вимоги до повного технологічного циклу виробництва етилового спирту (біоетанолу)?
  4. Чи встановлений чинним законодавством обов’язок виробника спирту етилового (біоетанолу) включати до системи відеоспостереження власного підприємства відеоспостереження за акредитованою лабораторією, з якою виробником біоетанолу укладено договір, у разі відсутності власної акредитованої лабораторії?
  5. Чи передбачено чинним законодавством включення акредитованої лабораторії, з якою виробником біоетанолу укладено договір, до частини технологічного та іншого обладнання, відповідних технологічних процесів, що забезпечують переробку сировини в продукцію, готову для реалізації кінцевому споживачу?
  6. Чи встановлено чинним законодавством обов’язок виробника спирту етилового (біоетанолу) /розпорядника акцизного складу – платника податків зберігати відеофайли із системи відеоспостереження за виробництвом та відпуском спирту етилового (біоетанолу) та які законодавчо встановлені терміни зберігання таких відеофайлів?
  7. Чи встановлено чинним законодавством використання матеріалів – відеофайлів виробника спирту етилового (біоетанолу) із його власної системи відеоспостереження, встановленої на підприємстві виробника спирту етилового (біоетанолу), як підставу для висновків під час проведення перевірок?

До зазначених запитань.

Відповідно до статті 1 Закону № 481:

спирт етиловий - спирт етиловий-сирець, спирт етиловий ректифікований технічний, спирт етиловий денатурований (спирт технічний), спирт етиловий технічний, спирт етиловий ректифікований, що відповідають кодам 2207 і 2208 згідно з УКТЗЕД та виготовлені з крохмале- і цукровмісної сировини або з нехарчових видів сировини за спеціальними технологіями(абзац другий             статті 1 Закону № 481);

біоетанол - спирт етиловий зневоджений, виготовлений з біомаси або із спирту етилового - сирцю для використання як біопалива або біокомпонента, що належить до товарної позиції 2207 згідно з УКТ ЗЕД (абзацшостий статті 1 Закону № 481).

повний технологічний цикл виробництва - сукупність приміщень, технологічного та іншого обладнання, відповідних технологічних процесів, що забезпечують переробку сировини в продукцію, готову для реалізації кінцевому споживачу, а також лабораторій (власних або залучених на договірних засадах у випадках, передбачених цим Законом), акредитованих відповідно до законодавства (абзац двадцятий статті 1 Закону № 481).

Згідно з частиною першою статті 2 Закону № 481 виробництво спирту етилового (у тому числі як лікарського засобу), спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, зернового дистиляту, біоетанолу здійснюється суб’єктами господарювання незалежно від форми власності, які мають відповідну ліцензію.

Частиною другою статті 2 Закону № 481 встановлено, що ліцензія на виробництво спирту видається підприємствам, що мають встановлені та безперервно функціонуючі цілодобові системи відеоспостереження за виробництвом та відпуском продукції. Відключення, припинення функціонування або невстановлення на всіх етапах виробництва та відпуску цілодобових систем відеоспостереження є підставою для відмови у видачі ліцензії або анулювання ліцензії.

Відповідно до частини двадцятої статті 3 Закону № 481 ліцензії на виробництво, зокрема, біоетанолувидаються суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які на момент подання заяви про видачу ліцензії є власниками або відповідно до інших не заборонених законодавством підстав володіють та/або користуються приміщеннями та обладнанням, що забезпечують повний технологічний цикл виробництва біоетанолу, за умови, що використання таких приміщень та обладнання здійснює тільки один суб’єкт господарювання (у тому числі іноземний суб’єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво).

Отже, виробництво біоетанолу може здійснюватися Товариством за умови отримання відповідної ліцензії, яка видається суб’єктам господарювання, що відповідають вимогам зазначеним у частині двадцятій статті 3 Закону № 481 однією з яких є наявність повного технологічного циклу виробництва біоетанолу (визначення надано абзацом двадцятимстатті 1 Закону № 481), та які мають встановлені та безперервно функціонуючі цілодобові системи відеоспостереження за виробництвом та відпуском продукції.

Виходячи з визначення,наданого в абзаці двадцятомустатті 1 Закону № 481,акредитована лабораторія іншого підприємства, з якою Товариством укладено договір надання послуг є невід’ємною частиною повного технологічного циклу виробництва біоетанолу, тому в даній лабораторії повинні безперервно функціонуватицілодобові системи відеоспостереження.

Відповідно до п.п. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230 Кодексу схема встановлення цілодобових систем відеоспостереження за виробництвом та відпуском спирту етилового на акцизних складах, на території яких виробляється спирт етиловий, у тому числі біоетанол, надсилається центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв’язку не пізніше 10 робочих днів, що настають за днем введення такої системи в експлуатацію.

Отже, відповідно до доп.п. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230 Кодексусхему встановлення цілодобових систем відеоспостереження за виробництвом та відпуском спирту етилового на акцизному складі Товариства, на території якого виробляється біоетанол, необхідно надіслати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв’язку не пізніше 10 робочих днів, що настають за днем введення такої системи в експлуатацію.

Разом з цим, згідно з п.п. ап.п. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу акцизний склад це спеціально обладнані приміщення на обмеженій території,розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону № 481 контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.

Отже, з метою здійснення контролюза виробництвом та відпуском біоетанолу на акцизному складі Товариства працівники уповноважених органів ДПС можуть переглядати цілодобові системи відеоспостереження за виробництвом та відпуском біоетанолу.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу зупинено перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).