X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.07.2023 р. № 2184/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернень Товариства щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства стосовнопридбання коньяку як сировини для виробництва бальзамів, лікерів та настоянок, та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своїх зверненнях платник податків повідомив, що Товариство -  виробник горілчаних виробів, лікерів, бальзамів та настоянок, для виробництва яких,згідно рецептур, використовує коньяк як сировину.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного запитання: чи може Товариство придбавати коньяк наливом у вітчизняних виробників для виробництва підакцизних товарів (лікерів, настоянок та бальзамів) без сплати акцизного податку або з його сплатою виробнику, використовуючи його як сировину, та яким чином отримувати, транспортувати, зберігати такий коньяк без марок акцизного податку не порушуючи чинне податкове законодавство?

Щодо зазначеного питання.

Відповідно до п.п. 14.1.281 п. 14.1 ст. 14 Кодексу виробництво підакцизних товарів (продукції) - технологічний процес, в тому числі змішування, здійснення якого внаслідок зміни форми, властивостей або складу сировини, напівфабрикатів або готової продукції призводить до отримання підакцизних товарів (продукції, у тому числі сировини), надання таким товарам інших властивостей, що призводить або не призводить до збільшення обсягів таких товарів.

Разом з цим, п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визначено, що реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Платником акцизного податку є, зокрема, особа, яка виробляє підакцизні товари (продукцію) на митній території України (п.п. 212.1.1 п. 212.1 ст. 212 Кодексу).

Згідно із п.п. 213.1.1 п. 213.1 ст.213 Кодексу об’єктами оподаткування є операціїз реалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції).

При реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції), як сировини для виробництва іншої підакцизної продукції, зокрема алкогольних напоїв, такі операції звільняються від оподаткування акцизним податком  (п.п. 213.3.5 п. 213.3 ст. 213 Кодексу).

Відповідно до ст. 1 Закону України від 19 грудня 1995 року  № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481) сировина - предмети праці та природні компоненти, які підлягають подальшій переробці.

Отже, норми п.п. 213.3.5 п. 213.3 ст. 213 Кодексу застосовуються до виробників підакцизної продукції, які її реалізують та/або передають в межах одного підприємства як сировинудля виробництва іншої підакцизної продукції, а не до суб’єктів господарювання, які придбавають готовупідакцизну продукціюдля виробництва іншої підакцизної продукції.

Отримання та транспортування коньяків наливомдля виробництва підакцизних товарів, здійснюється з дотриманням Національного стандарту України «Коньяки України. Технічні умови» ДСТУ 4700:2006 (далі –  ДСТУ 4700:2006).

Так, відповідно до п. 10.2  ДСТУ 4700:2006 Коньяки України на інші підприємства перевозять автомобільним, залізничним або водним транспортом із дотриманням правил перевезення, що поширюються на даний вид транспорту. Для транспортування використовують чисту, без стороннього запаху тару, яка дозволе­на для застосовування центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я України. Заповнення транспортної тари проводять із недоливом (1-2) % від повної місткості.

Згідно із п. 1.4 Інструкції про застосування форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 28.04.2005 № 154, перевезення алкогольних напоїв автомобільним транспортом у межах України здійснюється за умови наявності оформленої належним чином відповідної товарно-транспортної накладної встановленого зразка форми № 1-ТН /алкогольні напої/.

Таким чином, на переміщення коньяку наливом необхідно оформлювати товарно-транспортну накладну.

Статтею 15 Закону № 481 встановлено, що зберігання алкогольних напоїв здійснюється в місцях зберігання алкогольних напоїв, внесених до Єдиного державного реєстру місць зберігання (далі – Єдиний реєстр), незалежно від того, кому належить таке місце зберігання, або того, за заявою якого суб’єкта господарювання таке місце зберігання було внесено до Єдиного реєстру.

Отже, зберігання коньяку, незалежно від напрямку його використання, повинно здійснюватися в місцях, внесених до Єдиного реєстру.

Згідно із п.п. 14.1.109 п. 14.1 ст. 14 Кодексу маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - наклеювання марки акцизного податку на пляшку (упаковку) алкогольного напою, пачку (упаковку) тютюнового виробу чи ємність (упаковку) з рідиною, що використовується в електронних сигаретах, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо виробництва, зберігання та продажу марок акцизного податку.

У разі виробництва на митній території України алкогольних напоїв, платники податку зобов’язані забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час відкупорювання (розкривання) товару (п. 226.1 ст. 226 Кодексу).

Відповідно до пункту 226.3 статті 226 Кодексу, постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1251 затверджено Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – Положення № 1251).

Пунктом 21 Положення № 1251 визначено, що для прикріплення марок використовується клей (дисперсійний, дескрин тощо), який не дає змоги зняти їх з виробів без пошкодження, у тому числі під час відкупорювання (розкривання) товару, і змивається у разі потреби в митті пляшок для повторного їх використання.

Марки наклеюються на пляшку П- чи Г-подібним способом через горловину. У разі реалізації напоїв в упаковках (типу «TetraPak») марки наклеюються по осі упаковки на верхній площині (п. 22 Положення № 1251).

Враховуючи викладене, маркуванню марками акцизного податку підлягають коньяки України, які вироблені, реалізуються в Україніта розлиті у споживчу тару, а не отримуються, транспортуються на інші підприємства та зберігаються втранспортній тарі (бочках, залізничних цистернах або автоцистернах) як сировина для подальшого виробництва підакцизних товарів (бальзамів, лікерів та настоянок).

В той же час слід зазначити, що до звернення Товариства не надано рецептур лікерів, настоянок та бальзамів, а також будь-яких первинних документів фіксуючих факти здійснення господарських операцій, детального опису суті здійснюваних операцій.

При цьому кожен конкретний випадок податкових взаємовідносин, у тому числі і тих, про які йдеться мова у зверненнях, необхідно розглядати з урахуванням договірних умов та обставин здійснення відповідних господарських операцій, у тому числі з детальним вивченням та аналізом первинних документів і матеріалів, оформленням яких супроводжувались такі операції, що дозволяють ідентифікувати фактичну їх сутність.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу зупинено перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).