X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 31.07.2023 р. № 2206/ІПК/99-00-07-04-01-06

Державна податкова служба України розглянула звернення
товариства з обмеженою відповідальністю «    » (далі – Товариство) від      про надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що надійшло з Головного управління ДПС в Івано-Франківській області листом
від   №   (вх. ДПС №      від  ), та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо необхідності застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО) у разі внесення покупцем (клієнтом) забезпечувального платежу готівкою у касу Товариства.

Згідно з описаними обставинами у зверненні, Товариство укладає договори купівлі-продажу майна, яке буде створене в майбутньому, умовою таких договорів є зобов’язання покупця придбати квартиру (оплатити її вартість) після закінчення будівництва та здачі в експлуатацію. Товариство у своєму звернення зазначає, що для гарантії виконання своїх зобов’язань покупці вноситимуть забезпечувальні платежі, які відповідно до статті 546 Цивільного кодексу України підлягатимуть поверненню. Проте, такі платежі за згодою сторін у майбутньому можуть бути зараховані як оплата вартості такої квартири шляхом підписання додаткової угоди до основного договору.

Відповідно до підпункту 14.1.1721 пункту 14.1 статті 14 Кодексу індивідуальна податкова консультація – роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.

Згідно з пунктом 52.1 статті 52 Кодексу за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.

При цьому звернення платників податків на отримання індивідуальної податкової консультації у паперовій або електронній формі повинно містити, зокрема зазначення, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації (наведення фактичних обставин).

Водночас, індивідуальна податкова консультація надається платнику податків, коли наведено фактичні обставини при яких може бути застосована індивідуальна податкова консультація, та в чому полягає практична необхідність її отримання, а також надається платнику податків для роз’яснення йому кола обов’язків пов’язаних з виконанням його дій в конкретній ситуації з використанням окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган.

Звертаємо увагу Товариства на те, що хоч його звернення і відповідає вимогам статті 52 Кодексу, водночас, оформлене суто формально для отримання індивідуальної податкової консультації та не розкриває суті здійснюваних Товариством господарських операцій, що є ключовим для надання такої консультації із зазначених вище питань.

Такий підхід Товариства до оформлення запиту унеможливлює надання вичерпної відповіді на поставлене у зверненні питання.

Водночас, з урахуванням того, що запит відповідає формальним вимогам статті 52 Кодексу консультація надається із загальних норм законодавства.

Так, правові засади застосування РРО/ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.

Відповідно до преамбули Закону № 265, встановлення норм щодо незастосування РРО/ПРРО у інших законах, крім Кодексу, не допускається.

Статтею 2 Закону № 265 визначено, що розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або у разі повернення товару (відмови від послуги) – оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Обов’язок застосування РРО/ПРРО залежить не від форми розрахункових операцій та/або способу оплати обраного покупцем (споживачем), наявності того чи іншого зареєстрованого виду господарської діяльності, а виникає виключно за наявності обставин, що супроводжують господарські операції суб’єкта господарювання, які чітко визначенні нормами прямої дії Кодексу та Закону № 265, якими встановлено загальні правила реєстрації та здійснення розрахункових операцій.

Зокрема, пунктами 1 та 2 статті 3 Закону № 265 передбачено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов’язані:

1) проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;

2) надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Основними нормативно-правовими актами, що регулюють порядок застосування РРО/ПРРО, є Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги) та Порядок реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547 (далі – Наказ № 547), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.07.2016 за № 918/29048.

Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350, визначено форму та зміст розрахункового документа/електронного розрахункового документа, а саме: фіскальний касовий чек на товари (послуги).

Враховуючи викладене та як відповідь на питання повідомляємо, що приймання готівки, в межах надання послуг із акумулювання забезпечувальних платежів, як гарантій для забудовника, повинно здійснюватися із обов’язковим застосуванням РРО/ПРРО та оформленням розрахункового документа відповідної форми та змісту.

Повернення таких коштів в готівковій формі має відбуватись також із застосуванням РРО/ПРРО у порядку встановленому Наказом № 547.

У випадку зарахування таких коштів як оплати вартості побудованого житла (квартири), фіскальний касовий чек із вказанням назви послуги «Гарантійний платіж за квартиру №…договір №…»» буде свідчити про внесення оплати (повної або часткової) за таку квартиру.

Звертаємо увагу Товариства на необхідності отримання зворотних гарантій від забудовника, щодо матеріального забезпечення наведених у зверненні «гарантійних платежів».

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.