Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянулаВаше звернення щодо нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомляє, що являється фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку третьої групи. Зквітня 2021 року підприємницька діяльність платником не здійснювалася та доходи не отримувалися. Крім того платник податків зазначила, що постійно мешкає в м. Донецьк, довідку внутрішньо переміщеної особи не отримувала та не здійснювала перереєстрацію на іншій території України.
Листом від 01.10.2021 було надіслано розрахунок заборгованості, який станом на 27.09.2021 складав( )гривні.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання нарахування заборгованості зі сплати єдиного внеску для осіб, які мешкають на тимчасово окупованій території України.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).
Дія Закону № 2464 поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов'язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску.
Відповідно до п. 4 частини першої ст. 4 Закону № 2464 платниками єдиного внескує, зокрема, фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.
Згідно з п. 3 частини першої ст. 7 Закону № 2464 єдиний внесок для платників, зазначених у п. 4 частини першої ст. 4 Закону № 2464, які обрали спрощену систему оподаткування, нараховується на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Ставка єдиного внеску для зазначеної категорій платників становить 22 відс. до бази нарахування єдиного внеску (частина п'ята ст. 8 Закону № 2464).
Платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску (п. 1 частини другої ст. 6 Закону № 2464).
У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені Законом № 2464, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом (частина одинадцята ст. 9 Закону № 2464)
Водночас тимчасово на період дії особливого правового режиму, визначеного Законом України від 15 квітня 2014 року № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»:
зупиняється застосування до платників єдиного внеску із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України норм ст. ст. 25 і 26 Закону № 2464;
платники єдиного внеску із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України звільняються від виконання обов'язків, визначених ст. 6 Закону № 2464 (п. 93 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464).
Платники єдиного внеску із місцезнаходженням (місцем проживання) на тимчасово окупованій території України мають право на добровільну сплату єдиного внеску, передбаченого Законом № 2464, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Разом з цим зауважуємо, що з урахуванням п. 94розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 (в редакції, щодіяла до 14.01.2020), Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (викладено в постанові від 06.11.2018 усправі № 812/292/18) дійшов висновку, що факт перебування платників єдиного внеску на обліку в податкових органах, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, є підставою для незастосування до таких платників заходів впливу та стягнення за невиконання обов’язків платника єдиного внеску в силу прямої дії норми Закону № 2464, яка забороняє притягнення до відповідальності за невиконання обов’язків платника єдиного внеску.
Враховуючи зазначене, Закон № 2464 (в редакції, щодіяла до 14.01.2020) не скасовував обов’язків для платника єдиного внеску, а надавав можливість на період антитерористичної операції не виконувати їх у встановлені строки (своєчасно) та в повному обсязі.
Крім того, судом вказано, що звільнення відвідповідальності передбачено безпосередньо у законі, в силу його прямої дії, на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції.
Разом з тим Законом Українивід 24 грудня 2015 року № 911-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актівУкраїни» внесено зміни до Закону України від 02 вересня 2014 року № 1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (далі – Закон № 1669), зокрема, скасовані положення Закону № 1669 щодо звільнення платників єдиного внеску від виконання обов’язків, передбачених частиною другою ст. 6 Закону № 2464, а також щодо списання недоїмки з єдиного внеску.
Верховною Радою України 14.01.2020 прийнято Закон України№ 440-ІХ «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України у зв’язку з проведенням адміністративної реформи» (набрав чинності 12.02.2020), п.п. «у» п.п. 83 п. 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» якого зазначений вище п. 94 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» із Закону № 2464 виключено.
Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, ст. ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того,тимчасово, на період до припиненняабоскасуваннявоєнного стану на територіїУкраїни, введеного Указом Президента України «Про введеннявоєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введеннявоєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справлянняподатків і зборівздійснюється з урахуваннямособливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідніположення» Кодексу для платниківподатків та контролюючихорганівзупиняєтьсяперебігстроків, визначенихподатковимзаконодавством та іншимзаконодавством, контроль за дотриманнямякогопокладено на контролюючіоргани, крімвипадків, передбаченихзазначенимпідпунктомКодексу.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальнаподатковаконсультаціямаєіндивідуальний характер і можевикористовуватисявиключноплатникомподатків, якомунаданотакуконсультацію.
_______________________________________________________________________________________________
Дана індивідуальнаподатковаконсультаціядіє до зміни/втратичинності норм законодавства, щодоякихнаданоіндивідуальнуподатковуконсультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |