X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.07.2023 р. № 2190/ІПК/99-00-21-03-02-06

 

Державна податкова служба України розглянула зверненнящодо застосування до операцій з постачання запасних частин та комплектуючих для забезпечення транспорту нульової ставки ПДВ з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» (далі – Постанова № 178)та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як викладено у зверненні,Товариство до вересня 2022 року відповідно до укладених договорів здійснювало постачання запасних частин та комплектуючих для забезпечення транспорту підприємств оборонного комплексу України, військових частин, тощо.

Податкові накладні за цими операціями були складені та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) за основною ставкою ПДВ 20 відсотків.

Наразі до Товариства звернувся покупець – військова частина з проханням повернути зайво сплачену суму ПДВ шляхом додаткового постачання товарів, аргументуючи це положеннями Постанови № 178.

Інформуючи про зазначене, Товариствопросить надати індивідуальну податкову консультацію з наступнихпитань:

1)чи має Товариство законодавчі підстави для компенсації покупцю – військовій частині надмірно сплачених бюджетних коштів через неправильне застосування ставки ПДВ шляхом постачання запасних частин та комплектуючих для забезпечення транспортуіз застосуванням нульової ставки ПДВ?;

2) щодо можливості подання розрахунків коригування до податкових накладних та приведення їх у відповідність до Постанови № 178, а саме коригування сум ПДВ з ставки 20 % на ставку 0%.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Статтею 5 розділу ІПКУ визначено, щопоняття, правила та положення, установленіПКУ та законами з питаньмитноїсправи, застосовуютьсявиключнодля регулюваннявідносин, передбаченихстаттею 1 розділу ІПКУ.

Уразіякщопоняття, терміни, правила та положенняіншихактівсуперечатьпоняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулюваннявідносиноподаткуваннязастосовуютьсяпоняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Іншітерміни, щозастосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленомуіншими законами.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року
64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено ЗакономУкраїни від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введеннявоєнного стану в Україні».

Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об’єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з’єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управлінню державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.

З метою виконання мобілізаційни хзавдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.

Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України, Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові ормування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Постанова № 178 набрала чинності з дня їїопублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, ДПС повідомляє.

Щодо питань 1 та 2

Норми підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 встановлюють застосування нульової ставки податку на додану вартість на операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту.

Якщо Товариство, протягом дії воєнного стану, здійснювало постачання товарів відповідно до Постанови № 178 та з урахуванням всіх умов, визначених такою постановою з нарахуванням податку на додану вартість, то Товариству слід забезпечити проведення коригування податкових зобов’язань з ПДВ, відображених у таких податкових накладних.

При цьому Товариство та покупець – військова частина мають провести перерахунки, згідно з якими сума податку на додану вартість, що була нарахована (сплачена) у складі вартості придбаних товарів та відображена в податкових накладних, складених щодо операцій із такими товарами, має бути або повернута покупцям, або зарахована в рахунок оплати вартості наступних поставок.

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в ЄРПН пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).