X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 31.07.2023 р. № 2216/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула зверненняТоваристващодо застосування до операцій з постачання запасних частин та комплектуючих до транспортних засобів нульової ставки податку на додану вартість з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 "Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану" (далі – Постанова № 178)та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як викладено у зверненні,між Товариствомта Міжрегіональним центром швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі – Покупець) укладено договіркупівлі-продажу Емалі алкідної ПФ-115П ТМ, Емалі алкідної ПФ-115П світло-сірої ТМ "Fakbex" та фарби автомобільної акрилової згідно коду ДК 021:2015-44810000-2 "Фарби". Відповідно до умов укладеного договору в ціну товарів було включено податок на додану вартість.

Листом від 08.05.2023 Покупець звернувся до Товариства з проханням повернути суму ПДВ. Необхідність повернення сум ПДВ мотивовано тим, що Покупець здійснював закупівлю товару за договором для забезпечення транспорту для забезпечення потреб оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Інформуючи про зазначене, Товариствопросить надати індивідуальну податкову консультацію з наступнихпитань:

1)чи зобов’язане Товариство за зверненням Покупця повернути суму ПДВ за договором купівлі – продажу зазначених товарів?;

2) яким чином Товариству відобразити повернення сум ПДВ в податковому обліку?;

3) за яких умов Товариство може застосовувати нульову ставку ПДВ якщо в подальшому Товариство має здійснювати постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави отримувачам, визначеним Постановою № 178,якими документами це має підтверджуватися? Чи достатньою підставою для такого оподаткування є визначення в договорі мети закупівлі та відображення нульової ставки ПДВ при цьому?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Статтею 5 розділу І ПКУ визначено, щопоняття, правила та положення, установленіПКУ та законами з питаньмитноїсправи, застосовуютьсявиключнодля регулюваннявідносин, передбаченихстаттею 1 розділу І ПКУ.

Уразіякщопоняття, терміни, правила та положенняіншихактівсуперечатьпоняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулюваннявідносиноподаткуваннязастосовуютьсяпоняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Іншітерміни, щозастосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленомуіншими законами.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану"(далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року
64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено ЗакономУкраїни від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні".

Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завданнявійськовому командуванню разом з військовими адміністраціями, органами виконавчої влади, правоохоронними органами та за участю органів місцевого самоврядування запроваджувати і здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи правового режиму воєнного стану, реалізовувати повноваження, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктом "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчихакціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.

З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту"г"підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.

Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України, Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Постанова № 178 набрала чинності з дня їїопублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

Якщо Товариство, здійснювало операції з постачання товарів, які підлягали оподаткуванню податком на додану вартість за нульовою ставкою з нарахуванням податку на додану вартість, то Товариству слід забезпечити проведення коригування податкових зобов’язань з податку на додану вартість, відображених у таких податкових накладних.

При цьому Товариство та Покупець мають провести перерахунки, згідно з якими сума податку на додану вартість, що була нарахована (сплачена) у складі вартості придбаних товарів та відображена в податкових накладних, складених щодо операцій із такими товарами, має бути або повернута покупцям, або зарахована в рахунок оплати вартості наступних поставок.

Щодо питання 2

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, у разі, якщо Товариством була складена та зареєстрована податкова накладна, в якій неправильно застосували ставку податку, то з метою виправлення допущеної помилки у такій податковій накладній Товариство повинно скласти розрахунок коригування до такої податкової накладної, в якому вивести в нуль її показники, та скласти нову податкову накладну, датою виникнення податкових зобов’язань із застосуванням правильної ставки податку.

Якщо Товариством при складанні податкової звітності з ПДВ за відповідний податковий період, враховано податкові накладні, які складені за операціями з постачання товарів, на які поширюються норми підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 щодо застосування нульової ставки ПДВ, з нарахуванням суми ПДВ, і не подано "Звітну нову" податкову декларацію з ПДВ у встановлений термін з виправленими показниками, – Товариство має право подати до податкової звітності з ПДВ за відповідний податковий період уточнюючий розрахунок, у якому зменшити податкові зобов’язання за такими операціями, нараховані за ставкою 20 відс., та зазначити у відповідному рядку обсяг операції, яка оподатковується за нульовою ставкою.

Щодо питання 3

Нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 застосовується як до операцій з постачання пального (товар для заправки), так і до операцій з постачання будь-яких інших товарів, що використовуються для забезпечення транспорту (наприклад, інші паливно-мастильні матеріали, оливи, охолоджуючі рідини, автомобільні шини, колісні диски, фарба автомобільна,запасні частини, комплектуючі,інструменти та додаткове обладнання, визначені відповідними нормативними та технічними документами, тощо), при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178.

Таким чином якщо Товариство здійснює постачання товарів для заправки, або забезпечення транспорту визначеним категоріям отримувачів, які беруть участь у забезпеченні оборони України, захистубезпеки населення та інтересів держави застосовується при дотриманні вимог, визначених Постановою № 178, то до таких операцій з постачання Товариство має застосовувати нульову ставку ПДВ, якщо таке постачання відповідає положенням (умовам), визначеним Постановою № 178.

Господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб'єктами господарювання, а також між цими суб'єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання, регулюються Господарським кодексом України (далі – ГКУ).

Статтею 67 ГКУ встановлено, що відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів.

Таким чином інформація про те, що товар, який придбається, буде використаний на чітко визначені цілі, може бути зазначено в договорі на постачання такого товару.

Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).