X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.08.2023 р. № 2233/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі ‒ ПКУ),розглянула звернення (….)щодо практичного застосування норм податкового законодавствата в межах компетенції повідомляє.

(…..)у своєму зверненні повідомив, що є державним господарським об’єднанням, до складу якого входять понад сто державних (у тому числі казенних) підприємств, а також уповноваженим суб’єктом управління об’єктами (…..).

На окремих підприємствах (….) існує істотна заборгованість із заробітної плати та пов’язаних з нею податків і зборів. При цьому нерідко на всі рахунки таких підприємств накладено арешти за постановами державних виконавців у межах виконавчих проваджень, що виключає акумулювання на них коштів, необхідних для виплати податків та зборів, пов’язаних зі сплатою заробітної плати (податку на доходи фізичних осіб, військового збору, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), щов силу підпункту168.1.2пункту 168.1 статті 168, підпункту1.4. пункту161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ ічастини восьмої статті9 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Прозбір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464) унеможливлює одночасне виплату і самої заробітної плати.

При цьому береться до уваги, що відповідно до статті19 ПКУ, платник податків веде справи, пов’язані зі сплатою податків, особисто або через свого представника. Представниками платника податків визнаються особи, які можуть здійснювати представництво його законних інтересів та особи, які ведення справ, пов’язаних із сплатою податків, на підставі закону або довіреності. Представник платника податків користується правами, встановленими цим ПКУ для платників податків.

Таким чином, платник податківпросить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи можливе перерахування (сплата) податку на доходи фізичних осіб від імені (….) як податкового агента іншим підприємством (…..)(чи ….) за довіреністю у рамках договору доручення?

2. Чи можливе перерахування (сплата) військового збору від імені (…..) як податкового агента іншим підприємством (…) (чи ….) за довіреністю у рамках договору доручення?

3. Чи можливе перерахування (сплата) єдиного внеску від імені (….) як податкового агента іншим підприємством (…) (чи ….) за довіреністю у рамках договору доручення?

Відповідно до пункту 19.1 статті 19 ПКУ платник податків веде справи, пов'язані зі сплатою податків, особисто або через свого представника. Особиста участь платника податків в податкових відносинах не позбавляє його права мати свого представника, як і участь податкового представника не позбавляє платника податків права на особисту участь у таких відносинах.

Згідно пунктом 19.2 статті 19 ПКУ представниками платника податків визнаються особи, які можуть здійснювати представництво його законних інтересів та ведення справ, пов'язаних із сплатою податків, на підставі закону або довіреності. Довіреність, видана платником податків – фізичноюособою на представництво його інтересів та ведення справ, пов'язаних із сплатою податків, має бути засвідчена відповідно до чинного законодавства.

При цьому відповідно до частини першої статті 1000 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) за договором доручення одна сторона (повірений) зобов'язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Правочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов'язки довірителя.

Водночас сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку(п. 38.2 ст. 38 ПКУ).

Крім того, згідно з п. 87.7 ст. 87 ПКУ забороняється будь-яка уступка грошового зобов'язання або податкового боргу платника податків третім особам. Положення п. 87.7 ст. 87 Кодексу не поширюються на випадки, коли гарантами повного та своєчасного погашення грошових зобов'язань платника податків є інші особи, якщо таке право передбачено ПКУ.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати, повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон № 2464.

Дія Закону № 2464 поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов'язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених Законом № 2464, або в частині, що не суперечить Закону № 2464 (частина перша ст. 2 Закону № 2464).

Частиною сьомою ст. 9 Закону № 2464 визначено, що єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його рахунку, відкритого в банку, у небанківського надавача платіжних послуг, або на єдиний рахунок. Платники, зазначені в абзацах третьому та четвертому пункту 1 частини першої ст. 4 Закону № 2464, які не мають рахунку, відкритого в банку, у небанківського надавача платіжних послуг, або не використовують єдиний рахунок, сплачують внесок шляхом внесення готівки через банки, небанківських надавачів платіжних послуг чи відділення зв'язку.

Згідно з частиною дев'ятою ст. 25 Закону № 2464 передача платниками єдиного внеску своїх обов'язків з його сплати третім особам заборонена, крім випадків сплати головою сімейного фермерського господарства внесків за себе і членів такого господарства.

Враховуючи викладене, погашення грошового зобов'язання (крім єдиного внеску) платника податків (довірителя) з податку на доходи фізичних осіб і військового збору може здійснити інший суб'єкт господарювання, який на підставі довіреності є представником такого платника податків (повіреним) та сплата зазначених зобов’язань здійснюється від імені та за рахунок коштів довірителя.

Разом з тим зобов’язання з єдиного внеску сплачуються платником єдиного внеску особисто шляхом перерахування безготівкових коштів з його рахунку, відкритого в банку, у небанківського надавача платіжних послуг, або на єдиний рахунок.

Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 ПКУ щодо надання контролюючим органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Так, згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом ПКУ.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.