Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула зверненнящодо надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування штрафних санкцій відповідно до пункту 120.7 статті 120 розділу II ПКУ до фізичних осіб– резидентів України за несвоєчасне повідомлення та не повідомлення контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі в межах компетенції повідомляє наступне.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що у січні 2023 року зареєстрував на території іноземної країни суб’єкт господарювання та не повідомив контролюючий орган про безпосереднє набуття частки в іноземній юридичній особі.
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Чи підлягає застосуванню відповідальність передбачена
пунктом 120.7 статті 120 ПКУ за неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі?
2. Чи підлягає застосуванню відповідальність передбачена
пунктом 120.7 статті 120 ПКУ за несвоєчасне повідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі?
Контрольованою іноземною компанією (КІК) визнається будь–яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 39².1.1
пункту 39².1статті 39² розділу I ПКУ).
З урахуванням положень підпункту 39².1.2 пункту 39².1 статті 39² розділу І ПКУ, контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії.
Відповідно до підпункту 39².5.5 пункту 39².5 статті 39² розділу І ПКУ фізична (юридична) особа – резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган про:
кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;
заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;
кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;
ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.
Повідомлення надсилається до контролюючого органу за основним місцем обліку фізичної (юридичної) особи – резидента протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю) засобами електронного зв’язку в електронній формі.
Форма та порядок надсилання до контролюючого органу Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи затверджені наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2021 № 512.
Штраф за несвоєчасне повідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, aбo про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, aбo про відчуження частки в іноземній юридичній особі, aбo про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені підпунктом 39².5.5 пункту 39².5 статті 39² розділу I ПКУ, не застосовується
(не передбачений пунктом 120.7 статті 120 розділу II ПКУ).
Додатково повідомляємо, що Законопроєктом № 8137 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення оподаткування контрольованих іноземних компаній» передбачені зміни до пункту 120.7
статті120 ПКУ в частині доповнення штрафом за несвоєчасне повідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, aбo про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, aбo про відчуження частки в іноземній юридичній особі, aбo про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені підпунктом 39².5.5 пункту 39².5 статті 39² розділу I ПКУ.
Разом з тим, відповідно до пункту 120.7 статті 120 розділу ІІ ПКУ передбачено, що неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, aбo про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, aбo про відчуження частки в іноземній юридичній особі, aбo про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 розділу I ПКУ, — тягне за собою накладення штрафу
у розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт.
Законом України від 03 листопада 2022 року № 2719-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо приватизації державного і комунального майна, яке перебуває у податковій заставі, та забезпечення адміністрування погашення податкового боргу», внесені зміни, зокрема, до підпунктів 69.1 та 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, відповідно до яких подання документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392ПКУ виключено з переліку випадків на які тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України розповсюджується зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Поряд з цим, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (у редакції, що діє з 24.11.2022) передбачено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів, зокрема, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392 ПКУ, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (у редакції, що діє
з 24.11.2022), та перелік документів на підтвердження затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків».
Таким чином, якщо у контролюючої особи є можливість виконати свій податковий обов’язок щодо подання Повідомлення контролюючому органу, така контролююча особа не звільняється від відповідальності, передбаченої пунктом 120. 7 статті 120 розділу II ПКУ.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинився перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом ПКУ.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
______________________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |