Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення фізичної особи – підприємця ….. щодо практичного використання норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у своєму зверненні повідомив, що перебуває на третій групі платників єдиного податку та перейшов на сплату єдиного податку за ставкою 2 відсотки.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
Як діяти після повернення на колишню ставку єдиного податку? Якщо воєнний стан скасують 21 листопада 2022 року фізична особа – підприємець повинен буде повернутися на сплату єдиного податку за ставкою 5 відс.і застосовувати положення п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу?
Якщо у фізичної особи – підприємця станом на 01 грудня 2022 року дохід становить 10 млн. грн, після повернення на ставку єдиного податку 5 відс. повинен перейти на загальну систему оподаткування?
Чи необхідно до суми перевищення застосовувати ставку єдиного податку 15 відсотків?
Чи повинен платник єдиного податку третьої групи, у якого дохід перевищив установлений обсяг у період січень-березень та грудень 2022 року (не в період воєнного стану), до суми такого перевищення застосовувати підвищену ставку єдиного податку 15 відсотків?
Якщо воєнний стан скасують в останній місяць кварталу, наприклад у грудні 2022 рокучи повинен платникподатківвідразу з 01 січня 2023 року перейти на загальну систему оподаткування оскільки загальний обсяг доходу перевищить граничний обсяг доходу?
Якщо по закінченню фінансового 2022 року скасують воєнний стан, а платник єдиного податку перевищить ліміт у 7585500,0 грн, чи обнуляться фінансові показники з 01.01.2023 і платник єдиного податку зможе повернутися на третю групу зі ставкою податку 5 відсотків?
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.
Відповідно до п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать, зокрема фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Згідно зі ст. 292 Кодексу для фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку доходом є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.
Разом з тим відповідно до п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу (у редакція, яка діяла до 1 серпня 2023 року) тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей.
Відповідно до п.п. 9.2 п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платниками єдиного податку третьої групи можуть бути фізичні особи – підприємці та юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми.
До таких осіб не застосовується обмеження щодо обсягу доходу та кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах.
Згідно з п.п. 9.4 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, встановлюється у розмірі 2 відс. доходу, визначеного відповідно до ст. 292 Кодексу.
Крім того, після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Платник податку має право самостійно (шляхом подання заяви) відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення. У такому разі платник податків вважається таким, що застосовує систему оподаткування, на якій він перебував до обрання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, крім випадку, якщо у заяві про відмову від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, платник податку зазначив про перехід на сплату інших податків і зборів (п.п. 9.9 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Враховуючи викладене та зважаючи на зміни, внесені до Кодексу в частині застосування розділу XIV Кодексу, фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку третьої групи, які під час використання особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, отримали дохід, розмір якого перевищує граничні обсяги доходу, встановлені п. 291.4 ст. 291 Кодексу для кожної групи платників єдиного податку, після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
При цьому дохід, отриманий у період застосування особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, не включається до суми граничного обсягу доходу, визначеного п.п. 2 п. 291.4 ст. 291 Кодексу.
Разом з тим Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», який набрав чинності з 1 серпня 2023 року, абзац перший п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу викладено у новій редакції, а саме: установити, що тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 1 серпня 2023 року, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням таких особливостей.
Крім того, п.п. 9¹.4 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу справляння єдиного податку платниками, які до 1 серпня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, здійснюється з урахуванням таких особливостей:
Так, відповідно до п.п. 9¹.4.1 п.п. 9¹.4 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу платники податків, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені п. 9 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, та не відмовилися від їх використання самостійно, і до переходу на такі особливості були платниками єдиного податку, з 01 серпня 2023 року автоматично вважаються платниками єдиного податку тієї групи єдиного податку, на якій вони перебували до моменту переходу на застосування особливостей третьої групи, встановлених пунктом 9 цього підрозділу.
Дохід, отриманий у період застосування особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, не включається до обсягу доходу, визначеного для відповідної групи платників єдиного податку, встановленого п. 291.4 ст. 291 Кодексу.
При цьому встановлено, що у 2023 звітному році обсяг доходу для відповідної групи платників єдиного податку, встановлений п. 291.4 ст. 291 Кодексу, визначається пропорційно до кількості календарних місяців поточного календарного року, протягом яких платник єдиного податку не застосовував особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 9¹.4.3 п.п. 9¹.4 п. 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Крім того, згідно з п. 293.8 ст. 293 Кодексу платники єдиного податку другої групи (фізичні особи – підприємці), які перевищили у податковому (звітному) періоді обсяг доходу, визначений для таких платників у п. 291.4 ст. 291 Кодексу, до суми перевищення застосовують ставку єдиного податку у розмірі15 відс., а також зобов'язані у порядку, встановленому главою 1 розділу XIV Кодексу, перейти на сплату інших податків і зборів, встановлених Кодексом
Відповідно до п.п. 296.5.1 п. 296.5 ст. 296 Кодексу платники єдиного податку першої та другої груп подають до контролюючого органу податкову декларацію у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду, у разі перевищення протягом року обсягу доходу, визначеного у п. 291.4 ст. 291 Кодексу, або самостійного прийняття рішення про перехід на сплату податку за ставками, встановленими для платників єдиного податку другої або третьої (фізичні особи – підприємці) груп, або відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв'язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексу.
Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |