Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення фізичної особи – підприємця …. щодо окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у своєму зверненні повідомив, що є фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку другої групи та планує здійснювати діяльність у сфері поводження з відходами, тобто здійснювати приймання макулатури та склотари від населення через приймальні пункти.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
чи відноситься макулатура та склотара в розумінні Закону України «Про відходи» до визначення відходів як вторинної сировини;
чи може фізична особа – підприємець – платник єдиного податку скористатися правом відповідно до п.п. 165.1.25 п. 165.1 ст. 165 Кодексу і не включати до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу суми доходів, отримані населенням за здану платнику податків макулатуру, склотару та не відображати ці доходи у Додатку 4 ДФ до податкового розрахунку.
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.
Відповідно до п.п. 2 п. 291.4 ст. 291 Кодексу платниками єдиного податку другої групи є фізичні особи – підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:
Перелік видів діяльності, які не дають права суб'єктам господарювання (фізичним особам – підприємцям) бути платниками єдиного податку визначено п.п. 291.5.1 п. 291.5ст. 291 Кодексу.
Дія п.п. 2 п. 291.4 ст. 291 Кодексу не поширюється на фізичних осіб –підприємців, які надають посередницькі послуги з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна (група 70.31 КВЕД ДК 009:2005), послуги з надання доступу до мережі Інтернет, а також здійснюють діяльність з виробництва, постачання, продажу (реалізації) ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння. Такіфізичні особи - підприємці належать виключно до третьої групи платників єдиного податку, якщо відповідають вимогам, встановленим для такої групи.
Статтею 1 Закону України від 05 березня 1998 року№ 187/98-ВР «Про відходи» (далі – Закон № 187) наведено визначення термінів:
відходи – це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення;
відходи як вторинна сировина – це відходи, для утилізації та переробки яких в Україні існують відповідні технології та виробничо-технологічні і/або економічні передумови;
збирання і заготівля відходів як вторинної сировини – це діяльність, пов’язана із збиранням, купівлею, прийманням, зберіганням, обробленням (переробленням), перевезенням, реалізацією і постачанням таких відходів переробним підприємствам на утилізацію, а також надання послуг у цій сфері;
Державний класифікатор відходів – це систематизований перелік кодів та назв відходів, призначений для використання в державній статистиці з метою надання різнобічної та обгрунтованої інформації про утворення, накопичення, оброблення (перероблення), знешкодження та видалення відходів.
Згідно з Державним класифікатором відходів ДК 005-96, який затверджено і введено в дію наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 29.02.1996 № 89 код класифікації
відходів7710.3.1.01 «Макулатура паперова та картонна», 7710.3.1.02 «Тара скляна використана та бій скла (за винятком відходів тари, що утворилися під час перевезень, та тари аптечної)».
Відповідно до абзацу п’ятого п. 3 Положення про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 червня 2020 року № 614, основним завданням Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України є, зокрема, поводження з відходами.
Таким чином, з питання віднесення макулатури та склотари до вторинної сировини доцільно звернутися до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.
Разом з тим, якщо макулатура і тара скляна відносяться до вторинної сировини, то до доходів, які виплачуються фізичною особою – підприємцем як податковим агентом на користь фізичних осіб за здані ними макулатуру та тару скляну,можуть бути застосовані положення п.п. 165.1.25 п. 165.1 ст. 165 Кодексу.
Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п. п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |