X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.08.2023 р. № 2736/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс),розглянула звернення … щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб суми моральної шкоди, яка виплачується за рішенням суду і в межах компетенції повідомляє.

Юридична особа у своєму зверненні повідомила, що на підставі рішення суду буде здійснювати виплату доходу у вигляді моральної шкоди та просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Хто виступає податковим агентом у випадку вчинення приватним виконавцем дій зпримусового списання коштiв в рахунок відшкодування моральної шкоди, зокрема:

у випадку, якщо у резолютивнійчастинiрiшення суду вказано стягнути на користь позивача моральну шкоду у встановленому розмірі з урахуванням податкiв, зборiв та iншихплатежiв;

у випадку, якщо у резолютивній частинiрiшення суду вказано стягнути на користь позивача моральну шкоду у встановленому розмірі без нарахування та утримання податкiв, зборiв та iншихплатежiв;

та у випадку, якщо у резолютивнійчастинiрiшення суду вказано стягнути на користь позивача моральну шкоду у встановленому розмірі (зазначено лише суму моральної шкоди у встановленому розмірі без жодного застереження щодо урахування/без урахування податкiв, зборiв та iншихплатежiв)?

2. Що є базою оподаткування податком на доходи фiзичнихосiб та військовим збором у кожному з випадків:

якщо у резолютивній частинiрiшення суду вказано стягнути на користь позивача моральну шкоду у встановленому розмірі з урахуванням податкiв,зборiв та iншихплатежiв;

якщо у резолютивнійчастинiрiшення суду вказано стягнути на користь позивача моральну шкоду у встановленому розмірі без нарахування та утримання податкiв, зборiв та iншихплатежiв;

та якщо у резолютивній частинiрiшення суду вказано стягнути на користь позивача моральну шкоду у встановленому розмірі (зазначено лише суму моральної шкоди у встановленому розмірі без жодного застереження щодо урахування/без урахування податкiв, зборiв та iншихплатежiв)?

3. У випадку, якщо податковим агентом для целейп.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу виступає суб'єкт господарювання (боржник), яким є строк сплати (перерахування) до бюджету податку на доходи фiзичнихосiб та вiйськового збору у випадку примусового списання коштів з рахунку суб'єкта господарювання виконавцем?

Статтею 1291Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов'язковим до виконання.

Водночас ст. 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Кодексу, відповідно до п. 162.1 ст. 162 якого платником податку є, зокрема, фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.

Згідно з п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків включається дохід у вигляді відшкодування матеріальної або немайнової (моральної) шкоди, крім сум, що за рішенням суду спрямовуються на відшкодування збитків, завданих платнику податку внаслідок заподіяння йому матеріальної шкоди, а також шкоди життю та здоров'ю, а також відшкодувань моральної шкоди в розмірі, визначеному рішенням суду, але не вище чотирикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом
на 01 січня звітного (податкового) року, або в розмірі, визначеному законом
(п.п. «а» п.п. 164.2.14 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пунктах 167.2 – 167.5 ст. 167 Кодексу).

Також вказаний дохід є об'єктом оподаткування військовим збором
(п.п. 1.2 п. 16 1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 16підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 16 1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»  Кодексу).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичнихосіб та військовогозборудо бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.

Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок використовуючи ставку податку 18 відс., визначену в ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору 1,5 відс., встановлену вп.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX  «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу).

Якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду (п.п. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168 Кодексу).

Водночас відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування збором доходи, які згідно з розділом IV ПКУ та підрозділом 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пунктах 3 і 4 п.170.13¹ ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Враховуючи викладене, у разі якщо виплата немайнової (моральної) шкоди за рішенням суду здійснюється податковим агентом на користь фізичної особи –платника податків, то сума такої шкоди не включається до загального місячного (річного) оподаткованого доходу платника податку в розмірі, визначеному рішенням суду, але не вище чотирикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, або в розмірі, визначеному законом.

Разом з тим, якщо розмір зазначеного доходу перевищує вказаний розмір, то сума такого перевищення оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах. При цьому юридична особа зобов’язана виконати встановлені Кодексом функції податкового агента щодо нарахування, утримання, сплати податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету та подання Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску у строки встановлені Кодексом, незалежно від того, яким чином здійснюється виконання рішення суду, зокрема у вигляді безспірного списання або добровільної виплати шкоди.

Одночасно зауважуємо, що відповідно до п. 7.3 ст. 7 Кодексубудь-які питання щодо оподаткування регулюються Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.

Таким чином, юридична особа як податковий агент незалежно від того, що урезолютивній частині рішення суду не зазначено обов’язку щодонарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету з сум відшкодованої моральної шкоди, податковий агент має керуватися положеннями Кодексу та виконати усі функції, визначені Кодексом.

При цьому відповідно до п. 18.2 ст. 18 Кодексу податковий агент прирівнюється до платників податку і має права та виконує обов’язки, встановлені Кодексом для платників податків.

Зауважуємо, що тимчасово, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.