Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм статті 392 розділу І Податкового кодексу України(далі– Кодекс) та, керуючись статтею 52 глави 3розділу ІІ Кодексу, в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації полягає у необхідності формування чіткого розуміння щодо подання першого звіту про контрольовані іноземні компанії за 2022 рік і відповідальність платника податку-контролера контрольованої іноземної компанії та просить надати роз’яснення на наступні питання:
1. Звіт про контрольовані іноземні компанії за 2022 рік (перший звіт) в повній та/або скороченій формі можна подати разом із декларацією за 2023 рік, тобто в 2024 році?
2.Відповідальність за не подачу/несвоєчасну подачу звіту про контрольовані іноземні компанії за 2022 та за 2023 звітні роки, за не подачу/несвоєчасну подачу повідомлень, передбачених підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу, за результатами 2022-2023 звітних років, та за будь-які інші порушення зобов’язань, встановлених статтею 392 розділу І Кодексу за результатами звітних 2022 – 2023 років, не буде застосовуватись до платників податку?
3. Якщо фізична особа – платник податку відповідно до норм Кодексу не зобов’язана подавати річну декларацію про майновий стан та доходи за 2022 та/або за інші наступні роки, то в неї немає обов’язку подавати і звіт про контрольовані іноземні компанії?
Щодопитань 1 та 3
Відповідно до підпункту 392.1.1 пункту 392.1 статті 392розділу І Кодексу контрольованою іноземною компанією визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України відповідно до правил, визначенихКодексом.
Згідно з підпунктом 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 розділу І Кодексуконтролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії.
Зокрема, іноземна компанія визнається контрольованою іноземною компанією, якщо фізична особа – резидент України або юридична особа – резидент України (далі – контролююча особа):
а) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 50 відсотків, або
б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відсотків, за умови що декілька фізичних осіб – резидентів України та/або юридичних осіб – резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або
в) окремо або разом з іншими резидентами України – пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.
Фізична особа – резидент України або юридична особа – резидент України не визнаються контролюючими особами, якщо їх володіння часткою у контрольованій іноземній компанії реалізовано через пряме або опосередковане володіння в іншій юридичній особі – резиденті України, за умови якщо остання визнається контролюючою особою згідно з цим пунктом та на неї покладається зобов’язання щодо оподаткування скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії.
Згідно з підпунктом 392.2.1 пункту 392.2 статті 392 розділу І Кодексу платником податку щодо прибутку контрольованої іноземної компанії є контролююча особа.
Якщо одна фізична або юридична особа володіє часткою або контролює частку в розмірі 25 і більше відсотків у контрольованій іноземній компанії спільно з іншими фізичними та/або юридичними особами, та при цьому жодна з осіб самостійно не визначить себе контролюючою особою щодо такої частки у повному розмірі, вважається, що всі зазначені особи є контролюючими особами для контрольованої іноземної компанії у рівних частках (незалежно від того, чи досягає розмір частки кожного з них 25 відсотків).
Підпункт 392.2.2 пункту 392.2 статті 392 розділу І Кодексу визначає, що об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею. Зазначена частина прибутку контрольованої іноземної компанії:
включається до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 розділу ІV Кодексу, або
за результатами звітного податкового року збільшує об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи в порядку, визначеному розділом III Кодексу.
Вимоги щодо складання та подання звіту про контрольовані іноземні компанії визначені пунктом 392.5 статті 392 розділу І Кодексу.
Форми звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченого звіту про контрольовані іноземні компанії та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 25 серпня 2022 року № 254.
Відповідно до підпункту 392.5.1 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку контрольованої іноземної компанії звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період контрольованої іноземної компанії, що закінчується протягом календарного року.
Згідно з підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу контролюючі особи зобов’язані подавати звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.
До звіту про контрольовані іноземні компанії в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, що підтверджують розмір прибутку контрольованої іноземної компанії за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності контрольованої іноземної компанії подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Водночас пунктом 54 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу встановлено особливості застосування положень про оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній протягом перехідного періоду, зокрема, першим звітним (податковим) роком для звіту про контрольовані іноземні компанії є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році). Контролюючі особи мають право подати звіт про контрольовані іноземні компанії за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємствза 2023 рік із включенням зазначеного у такому звіті скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.
Враховуючи вищезазначене платник податків має право подати повний звіт про контрольовані іноземні компаніїза 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за 2023 ріку 2024 році, із включенням зазначеного у такому звіті скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідної декларації за 2023 рік.
Підпунктом 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу передбачено, що у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності контрольованої іноземної компанії та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку контрольованої іноземної компанії до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає звіт про контрольовані іноземні компанії за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» – «в» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу.
Контролююча особа зобов’язана подати повний звіт про контрольовані іноземні компанії до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.
Відсутність у фізичної особи – платника податку, яка відповідно до норм статті 392 розділу І Кодексу є контролюючою особою, зобов’язань з подання річної декларації про майновий стан та доходи за 2022 та/або за інші наступні роки не звільняє таку контролюючу особу від обов’язку подання звіту про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу в терміни подання річної декларації про майновий стан і доходи засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису.
Щодо питання 2
Відповідно до пункту 120.7 статті 120 розділу ІІ Кодексунеподання контролюючою особою звіту про контрольовані іноземні компанії – тягне за собою накладення штрафу в розмірі 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Несвоєчасне подання контролюючою особою звіту про контрольовані іноземні компанії – тягне за собою накладення штрафу в розмірі одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання, але не більше 50 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Сплата таких фінансових санкцій (штрафів) не звільняє платника податку від обов’язку подання звіту про контрольовані іноземні компанії та підтверджувальних документів, передбачених статтею 392 Кодексу.
Неподання звіту про контрольовані іноземні компанії протягом 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати фінансових санкцій (штрафів), передбачених цим пунктом, – тягне за собою накладення штрафу в розмірі п’яти розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання звіту про контрольовані іноземні компанії, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Згідно з пунктом 601 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу норми, зокрема, визначені пунктом 120.7 статті 120 розділу ІІ Кодексу, застосовуються до податкових (звітних) періодів, починаючи з 01 січня 2022 року.
Враховуючи особливості застосування положень про оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній протягом перехідного періоду, визначенихпунктом 54 підрозділу 10 розділу XX«Перехідні положення» Кодексу, штрафні санкції занеподання/несвоєчасне поданняу 2023 році звіту про контрольовані іноземні компанії за звітний (податковий) 2022 рік не застосовуються.
У разі неподання/несвоєчасного поданнядо контролюючого органу звіту про контрольовані іноземні компанії за звітні (податкові) 2022 та 2023 рокиу термін, визначений для подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік у 2024 році, будуть застосовані штрафні санкції, передбачені пунктом 120.7 статті 120 розділу ІІ Кодексу.
Також зазначимо, що в межах здійснення податкового контролю за контрольованими іноземними компаніями, відповідно до підпункту 392.6.4.1 підпункту 392.6.4 пункту 392.6 статті 392 розділу І Кодексу підставами для перевірки контролюючої особи є, зокрема:
а) отримання контролюючим органом податкової інформації, що свідчить про неподання платником податків або подання з порушенням вимог статті 392 Кодексу звіту про контрольовані іноземні компанії.
Відповідно до підпункту 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу фізична особа (юридична особа) – резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган про:
кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;
заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;
кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;
ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.
Повідомлення надсилається до контролюючого органу за основним місцем обліку фізичної особи (юридичної особи) – резидента України протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю).
Пунктом 120.7 статті 120 розділу ІІ Кодексу передбачено, що неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу, тягне за собою накладення штрафу у розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний такий факт.
Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, справляння податків i зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу (в редакції, що діяла до 24.11.2022 року) визначено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім, зокремадотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 розділу I Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
Законом України від 03.11.2022 № 2719-IX внесені зміни, які набули чинності з 24.11.2022 року. Зокрема, внесені зміни до підпунктів 69.1 та 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, відповідно до яких подання документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392 розділу I Кодексу виключено з переліку випадків на які тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України розповсюджується зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Таким чином, відповідно підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (у редакції, що діяла до 24.11.2022 року), контролююча особа у якої виник обов’язок щодо подання Повідомлення контролюючому органу у період воєнного стану з 24.02.2022 по 23.11.2022 року звільняється від відповідальності за неподання повідомлення і штраф, передбачений пунктом 120.7 статті 120 розділу II Кодексу не накладається.
У період воєнного стану, починаючи з 24.11.2022 року, відповідно підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (у редакції, що діє з 24.11.2022 року) контролююча особа у якої виник обов’язок щодо подання повідомлення контролюючому органу у період воєнного стану з 24.11.2022 року не звільняється від відповідальності, передбаченої пунктом 120.7 статті 120 Кодексу.
В той же час, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (у редакції, що діє з 24.11.2022 року) передбачено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів, зокрема подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392, пунктом 46.2 статті 46 розділу I Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, та перелік документів на підтвердження, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.
Чинна редакція пункту 120.7 статті 120 розділу ІІ Кодексу не передбачає застосування штрафу за несвоєчасне (з недотриманням строків, передбачених підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 Кодексу) повідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою.
Згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів, у період воєнного стану на території України тимчасово, до 01 серпня 2023 року, зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |