X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 17.08.2023 р. № 2528/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула лист щодо відображення у складі доходів перераховані проценти на залишок коштів на рахунках банку-резидента рф, та,керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Відповідно до наданої інформації, у заявника відкритий кореспондентський рахунок в банку, країна резиденції якого російська федерація. За умовами діючого договору, банк-нерезидент зобов’язаний щомісячно нараховувати банку-заявнику проценти на залишок коштів на рахунку, в тому числі утримувати податок з доходів відповідно до норм міжнародної угоди про уникнення подвійного оподаткування. Банк-нерезидент в односторонньому порядку встановив нульовий розмір процентної ставки на залишок коштів, тобто з 01.11.2022 нарахування на користь банка-заявника процентів не відбувається, при цьому залишок коштів з кореспондентського рахунку не повертається.

Протягом лютого-жовтня 2022 року банк-нерезидент перераховував проценти на залишок коштів на кореспондентському рахунку, а банк-резидент України не має правових підстав для нарахування їх у бухгалтерському обліку як доходу банку, так не має правових підстав для здійснення повернення контрагенту всіх отриманих процентів.

Враховуючи вищезазначене, заявника цікавить питання:

Чи повинен банк-заявник відображати у складі доходів, що враховуються при визначенні об’єкту оподаткування податком на прибуток, перераховані за ініціативою банка-нерезидента проценти в російських рублях на залишок коштів на кореспондентському рахунку банку?

Відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Пунктами 4 та 6 ст. 7 Закону України від 20 травня 1999 року № 679-XIV «Про Національний банк України» встановлено, що до функцій  Національного банку, зокрема, відноситься встановлення для банків правил проведення банківських операцій, бухгалтерського обліку і звітності, захисту інформації, коштів та майна, а також регулювання діяльності платіжних систем та систем розрахунків в Україні, визначення порядку і форм платежів, у тому числі між банками.

Частиною третьою ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» встановлено, що порядок ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в банках встановлюється Національним банком України відповідно до цього Закону та міжнародних стандартів фінансової звітності.

Отже, з питань порядку формування доходів в бухгалтерському обліку, отриманих у вигляді процентів відбанку – резидента російської федерації, необхідно звернутися до Національного банку України.

Одночасно повідомляємо, що Законом України «Про денонсацію Угоди між Урядом України і Урядом російської федерації про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження ухилень від сплати податків»№ 2277-IX, ратифікованим Верховною Радою України 22 травня 2022 року, який набрав чинності 08 червня 2022 року, Угоду між Урядом України і урядом російської федерації про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження ухилень від сплати податків, яку було ратифіковано Верховною Радою України 06 жовтня 1995 року (Закон України № 369/95-ВР), денонсовано.

Крім того,п.п. 1 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 № 187 «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією російської федерації» (далі – Постанова) встановлено, що для забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави України у зв’язку з військовою агресією російської федерації установити до прийняття та набрання чинності Законом України щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, мораторій (заборону) на виконання, у тому числі в примусовому порядку, грошових та інших зобов’язань, кредиторами (стягувачами) за якими є російська федерація або такі особи (далі - особи, пов’язані з державою-агресором):

громадяни російської федерації, крім тих, що проживають на території України на законних підставах;

юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства російської федерації;

юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є російська федерація, громадянин російської федерації, крім того, що проживає на території України на законних підставах, або юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства російської федерації.

Підпунктом 1 п. 2 Постанови встановлено, що правочини (у тому числі довіреності), укладені з порушенням мораторію, визначеного п. 1 цієї постанови, у тому числі якщо ними передбачається відповідне відчуження у майбутньому, є нікчемними.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період  до припинення або скасування воєнного стану на території України, до 01.08.2023 зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).