Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Комунального некомерційного підприємства «______» ____міської ради ____ області (далі – Комунальне некомерційне підприємство) щодо окремих питань оподаткування неприбуткових організацій, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно зі зверненням основним видом економічної діяльності Комунального некомерційного підприємства, яке є закладом охорони здоров’я, визначено загальну медичну практику.
Комунальне некомерційне підприємство має у своїй структурі амбулаторії та будівлі, які до них відносяться, у різних селах громади. Деякі будівлі або їх частини орендовані та/або не мають котлів або інших засобів для опалення (планується, що опалення буде проводитися за об’єктами опалення та працівниками старостатів).
З метою приведення у відповідність витрат, які будуть виникати під час проведення опалювального сезону у зв’язку зі списанням дров на такі будівлі, адміністрація підприємства звернулася до власника з проханням передбачати кошти на відшкодування витрат за тепло або за дрова, які використані для його забезпечення, проте останній вважає, що краще було б виділити кошти на придбання дров з наступною передачею їх до установ, які фактично проводять опалення орендованих приміщень Комунального некомерційного підприємства.
Комунальне некомерційне підприємство внесено до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр).
Враховуючи викладене вище, Комунальне некомерційне підприємство звертається за отриманням індивідуальної податкової консультації з таких запитань:
1. Які податкові наслідки виникають у разі прийняття рішення про передачу придбаних Комунальним некомерційним підприємством товарно-матеріальних цінностей власнику або іншим установам, які будуть проводити опалення структурних підрозділів такого підприємства?
2. Чи вплинуть зазначені вище операції з передачі товарно-матеріальних цінностей на статус Комунального некомерційного підприємства як неприбуткової організації?
Відповідь на запитання 1 – 2
Щодо податку на прибуток підприємств.
За даними інформаційних систем ДПС Комунальне некомерційне підприємство внесено до Реєстру з присвоєнням коду ознаки неприбутковості (0048) – інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Кодексу, утворені та зареєстровані в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації. Засновником Комунального некомерційного підприємства є _____ міська рада ______ області.
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом. Згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру.
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Відповідно до п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров’я в Україні визначають Основи законодавства України про охорону здоров’я від 19 листопада 1992 року № 2801-XII зі змінами (далі – Основи законодавства № 2801).
Закладом охорони здоров’я відповідно до частини першої ст. 3 Основ законодавства № 2801 є юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.
Основи діяльності закладів охорони здоров’я встановлено ст. 16 Основ законодавства № 2801. За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров’я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати як комунальні некомерційні підприємства або комунальні установи (частина чотирнадцята ст. 16 Основ законодавства № 2801).
Порядок здійснення фінансового забезпечення охорони здоров’я визначено ст. 18 Основ законодавства № 2801. Так, фінансове забезпечення охорони здоров’я згідно з частиною першою ст. 18 Основ законодавства № 2801 може здійснюватися за рахунок коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів, коштів юридичних та фізичних осіб, а також з інших джерел, не заборонених законом.
Отже, у випадку отримання Комунальним некомерційним підприємством у статусі неприбуткової організації коштів від засновника для придбання товарно-матеріальних цінностей (дров) для забезпечення опалення власних структурних підрозділів без статусу юридичної особи проведення операцій з подальшого передання виконавцям робіт зазначених товарно-матеріальних цінностей для забезпечення опалювальних заходів не є підставою для виключення Комунального некомерційного підприємства з Реєстру за умови, що зазначені операції здійснюються в межах цільового фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації та не здійснюється розподіл доходів серед засновників такого підприємства, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.
Водночас зазначимо, що на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Щодо податку на додану вартість.
В частині податкових наслідків з податку на додану вартість у разі прийняття рішення про передачу придбаних підприємством товарно-матеріальних цінностей власнику або іншим установам, які будуть проводити опалення, викладеної у зверненні інформації недостатньо для надання відповіді. Тому ДПС пропонує повторно звернутися до контролюючого органу із наданням розширеного опису наведеної операції, у тому числі ситуації та обставин здійснення господарських операцій.
Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу у період воєнного стану на території України тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів було зупинено перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |