X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 18.08.2023 р. № 2576/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення                                 щодо окремих питань, пов’язаних із постачанням товарів оборонного призначення, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство (виконавець) уклало з Установою (замовником) державний контракт на виготовлення та поставку товарів оборонного призначення від 30.12.2022 (далі – Державний контракт  від 30.12.2022).

Згідно з умовами Державного контракту від 30.12.2022 Товариство (виконавець) зобов'язується виготовити та поставити Установі (замовнику) з дотриманням вимог законодавства України товари оборонного призначення.

Оплата Державного контракту від 30.12.2022 здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Товари оборонного призначення, що постачаються у межах Державного контракту від 30.12.2022, класифікуються за кодом згідно з УКТ ЗЕД  8525 60 00 00.

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію за таких питань:

1) щодо необхідності коригування податкових зобов’язань з ПДВ у випадку, якщо попередня оплата за Державним контрактом від 30.12.2022 відбулася до 03.05.2023;

2) щодо застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, до операцій з постачання товарів оборонного призначення у межах Державного контракту  від 30.12.2022.  

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808).

Згідно з пунктами 2, 10, 17, 28 та 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808:

виконавець державного контракту (договору) з оборонних закупівель (далі - виконавець державного контракту (договору) - суб'єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності або іноземний суб'єкт господарювання (інша іноземна юридична особа) чи об'єднання юридичних осіб, з якими укладено державний контракт (договір) за результатами проведення закупівель, визначених Законом № 808;

державні замовники у сфері оборони (далі - державні замовники) - визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;

державний контракт (договір) (далі - державний контракт (договір)) - угода, укладена у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення;

співвиконавці/субпідрядники - суб'єкти господарювання незалежно від їх форми власності, іноземні суб'єкти господарювання, які залучаються виконавцями державних контрактів (договорів) на підставі договорів, у тому числі зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання укладених із державним замовником державних контрактів (договорів);

товари оборонного призначення - озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв'язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп'ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Правила формування податкових зобов’язань та податкового кредиту з ПДВ та їх коригування, а також складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) встановлено статтями 187 і 192, 198 і 201 розділу V ПКУ.

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

Тимчасовий режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений пунктом 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, застосовується на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства (далі – Період проведення заходів), зокрема, до операцій з постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за товарною підкатегорією 8525 60 00 00 згідно з УКТ ЗЕД.

Водночас, Законом України від 10 квітня 2023 року № 3019-IX «Про внесення змін до підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання/ввезення товарів для потреб безпеки і оборони у період воєнного стану» (далі – Закон № 3019), який набрав чинності з 03.05.2023, пункт 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ було викладено у новій редакції.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

 

Щодо питань 1 і 2

 

Зміни до ПКУ, що були внесені Законом № 3019, не вплинули на застосування тимчасового режиму звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема до операцій з постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за товарною підкатегорією 8525 60 00 00 згідно з УКТ ЗЕД.

Так, якщо зазначені у зверненні товари є товарами оборонного призначення у розумінні норм, визначених пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, і класифікуються за товарною підкатегорією 8525 60 00 00 згідно з УКТ ЗЕД, та при цьому Товариство є виконавцем державного контракту (договору), у межах якого постачає Установі, як державному замовнику, на митній території України такі товари, то на Період проведення заходів вказана операція підлягає звільненню від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (у тому числі здійснена як до 03.05.2023, так і після зазначеної дати)  і, відповідно, на вартість таких товарів ПДВ не нараховується.

У разі недотримання вказаних вище умов, така операція підлягає оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.

Водночас, у випадку, якщо за операцією з постачання таких товарів оборонного призначення, що підлягає звільненню від оподаткування ПДВ, Товариством, на дату отримання попередньої  оплати за державним контрактом (договором), були нараховані податкові зобов’язання з ПДВ (як до 03.05.2023, так і після зазначеної дати), то Товариство зобов’язане відкоригувати такі податкові зобов’язання з ПДВ у загальновстановленому порядку.

Додатково ДПС інформує, що достовірність нарахування податкових зобов’язань з ПДВ і їх коригування та/або правомірність застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, визначеного пунктом 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, може бути встановлена виключно за результатами проведення відповідних перевірок, передбачених ПКУ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).