X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 11.08.2023 р. № 2435/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення                             щодо оподаткування ПДВ операцій із ввезення на митну територію України та постачання на митній території України лікарських засобів і медичних виробів, включених до відповідного переліку, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство здійснює операції з постачання медичного обладнання, у тому числі апаратів штучної вентиляції легень, анестезіологічних апаратів, апаратів ультразвукової діагностики, електрокардіографів, інфузійних насосів об’ємних, операційних столів, ендоскопічних стійок, рентгенівських установок та лапароскопічних стійок тощо.

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1) з якої дати звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та/або постачання на митній території України лікарських засобів та медичних виробів, включених до відповідного переліку?;

2) чи залежить застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операції з ввезення на митну територію України та/або постачання на митній території України лікарських засобів та медичних виробів, включених до відповідного переліку, від їх отримувача та джерел фінансування?;

3) щодо необхідності застосування норм, визначених пунктом 198.5 статті 198 та статтею 199 розділу V ПКУ, в описаній у зверненні ситуації;

4) щодо можливості надання узагальнюючої податкової консультації з питання застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, починаючи із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року в Україні було введено воєнний стан.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ  встановлено статтями 187, 198, 199 і 201 розділу V ПКУ.

Пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до  01 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в неоподатковуваних ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 розділу V ПКУ).

Пунктом 199.1 статті 199 розділу V ПКУ визначено, що у разі, якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково - ні, платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати зведену податкову накладну в ЄРПН на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях.

Підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (у редакції, що діяла до 03.05.2023 – абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ) визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України лікарських засобів та медичних виробів відповідно до підпункту «в» пункту 193.1 статті 193 розділу V ПКУ, що призначені для використання закладами охорони здоров'я, учасниками антитерористичної операції, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я, за переліком, встановленим Кабінетом Міністрів України

Перелік лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 № 1447 (далі –  Перелік № 1447), яка набрала чинності 29.12.2022 (далі –  Перелік № 1447).

Враховуючи викладене, та виходячи з аналізу норм ПКУ, інших нормативно-правових актів, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

 

Щодо питань 1 і 2

 

Режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (у редакції, що діяла до 03.05.2023 – абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ), зокрема до операцій з постачання на митній території України лікарських засобів та медичних виробів, застосовується за умови, що такі лікарські засоби та медичні вироби:

призначені для використання у відповідних заходах перерахованими у підпункті 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (у редакції, що діяла до 03.05.2023 – абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ) суб’єктами. Інформація щодо цілей використання лікарських засобів і медичних виробів може бути зазначена у договорі на постачання таких лікарських засобів і медичних виробів, укладеному між постачальником та покупцем;

включені до Переліку № 1447.

Оскільки постанова Кабінету Міністрів України, якою затверджено Перелік № 1447, набрала чинності 29.12.2022, то режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2  розділу ХХ ПКУ (у редакції, що діяла до 03.05.2023 – абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ), зокрема до операцій з постачання на митній території України лікарських засобів та медичних виробів, включених до  Переліку № 1447, застосовується з 29.12.2022.

 

Щодо питання 2

 

Якщо медичне обладнання відноситься до категорії медичних виробів, які наявні у Переліку № 1447, і при цьому попередньо було ввезено на митну територію України з нарахуванням ПДВ за ставкою 7 відс. або 20 відс., то у випадку:

використання платником ПДВ такого медичного обладнання виключно в операціях, що підлягають звільненню від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (у редакції, що діяла до 03.05.2023 – абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ), у такого платника ПДВ виникає обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ;

часткового використання платником ПДВ такого медичного обладнання в оподатковуваних ПДВ операціях і часткового в операціях, що підлягають звільненню від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (у редакції, що діяла до 03.05.2023 – абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ), у такого платника ПДВ виникає обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 199.1 статті 199 розділу V ПКУ.

 

Щодо питання 4

 

Правила та умови надання узагальнюючих податкових консультацій визначено статтею 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ та Порядком надання узагальнюючих податкових консультацій, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 27.09.2017 № 811, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13.10.2017 за № 1266/31134 (далі –  Порядок № 811).

Під УПК розуміється оприлюднення позиції центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (Міністерства фінансів України), щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, що склалася за результатами узагальнення індивідуальних податкових консультацій, наданих контролюючими органами платникам податків, та/або у разі виявлення обставин, що свідчать про неоднозначність окремих норм такого законодавства (підпункт 14.1.173 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).

При цьому центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (Міністерство фінансів України), проводить періодичне узагальнення індивідуальних податкових консультацій, а також аналізує обставини, що свідчать про неоднозначність окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, шляхом надання УПК, які затверджуються наказом такого органу (пункт 52.6 статті 52 розділу ІІ ПКУ).

Згідно з пунктами 2 і 3 розділу І Порядку № 811 УПК, зокрема, надаються:

за результатами періодичного узагальнення індивідуальних податкових консультацій, наданих контролюючими органами платникам податків;

у разі наявності обставин, що свідчать про неоднозначність окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Узагальнюючі податкові консультації затверджуються наказом Міністерства фінансів України та оприлюднюються на офіційному вебсайті Міністерства фінансів України протягом п’яти календарних днів з дня їх надання.

Таким чином питання можливості надання узагальнюючої податкової консультації щодо застосовування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (у редакції, що діяла до 03.05.2023 – абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ), належить до компетенції Міністерства фінансів України.

Водночас, протягом 2022 – 2023 (січень – липень) рр. від платників податків до ДПС на розгляд не надходило значної кількості звернень про надання індивідуальної податкової консультації щодо застосовування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (у редакції, що діяла до 03.05.2023 – абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ), а також не встановлено обставин, що свідчать про неоднозначність вказаних норм.

 

З питання надання роз’яснення щодо застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (у редакції, що діяла до 03.05.2023 – абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ)  до операцій із ввезення лікарських засобів і медичних виробів  на митну територію України, ДПС рекомендує звернутися до Державної митної служби України як до центрального органу виконавчої влади, одними із завдань якого є:

організація та здійснення ведення обліку і адміністрування митних та інших платежів, контроль за справлянням яких законом покладено на Державну митну службу України, забезпечення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою їх нарахування та сплати у повному обсязі платниками податків до відповідного бюджету під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення;

надання консультацій з питань практичного застосування окремих норм законодавства з питань митної справи відповідно до Митного кодексу України.

 

Додатково ДПС інформує, що кожен конкретний випадок податкових взаємовідносин, у тому числі і тих, про які йдеться у зверненні, необхідно розглядати з урахуванням договірних умов та обставин здійснення відповідних господарських операцій, у тому числі з детальним вивченням та аналізом первинних документів і матеріалів, оформленням яких супроводжувались такі операції, що дозволяють ідентифікувати фактичну їх сутність.

Достовірність нарахування податкових зобов’язань з ПДВ та/або правомірність застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ встановленого підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (у редакції, що діяла до 03.05.2023 – абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ), може бути встановлена виключно за результатами проведення відповідних перевірок, передбачених ПКУ.

 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПКУ).