Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства, надіслане до ДПС листом Головного управління ДПС у м. Києві щодо особливостей оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг із переказу коштів без відкриття рахунків та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як викладено у зверненні, Товариство, як небанківський надавач платіжних послуг, має намір отримати статус платіжної установи та ліцензію на надання фінансових платіжних послуг, а саме на переказ коштів без відкриття рахунку.
Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) чи розповсюджуються норми підпункту 196.1.5 пункту 196.1 статті 196 розділу V Кодексу на послуги надавачів без статусу учасника платіжних систем, що надають послуги з переказу коштів без відкриття рахунку чи інші фінансові платіжні послуги, перелік яких зазначено у статті 5 Закону України від 30 червня 2021 року № 1591-IX «Про платіжні послуги» (далі – Закон № 1591)?;
2) чи планується внесення змін до Податкового кодексу України, а саме до статті 196 розділу V Кодексу, з метою узгодження цієї норми з нормами Закону
№ 1591?
Відповідно до пункту 1.1 статті 1 розділу І Кодексу відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу.
Відповідно до пунктів 5.1 – 5.3 статті 5 розділу І Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І Кодексу.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.
Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Поняття та загальний порядок виконання платіжних операцій в Україні, визначено Законом № 1591.
Відповідно до статті 1 Закону № 1591 надавач платіжних послуг з ініціювання платіжної операції - юридична особа, яка в установленому Законом № 1591 та нормативно-правовими актами Національного банку України порядку отримала право на надання послуг з ініціювання платіжної операції.
Небанківський надавач платіжних послуг - надавач платіжних послуг, що не є банком. До небанківських надавачів платіжних послуг для цілей Закону № 1591 належать надавачі платіжних послуг, передбачені пунктами 2 - 7 частини першої статті 10 Закону № 1591.
Переказ коштів без відкриття рахунку - платіжна послуга, що надається платнику з метою переказу коштів у готівковій чи безготівковій формі отримувачу або надавачу платіжних послуг, який діє від імені отримувача, під час якої надавач цієї послуги не використовує відкритий у нього рахунок платника та/або отримувача.
Платіжна послуга - передбачена Законом № 1591, це діяльність надавача платіжних послуг з виконання та/або супроводження платіжних операцій.
Реєстр платіжної інфраструктури (далі - Реєстр) - електронний реєстр, що ведеться Національним банком України за допомогою відповідного комплексу організаційно-технічних засобів, у якому зазначаються відомості про надавачів платіжних послуг та інших осіб, відомості про яких підлягають включенню до Реєстру відповідно до Закону № 1591.
Пунктом 6 частини першої статті 5 Закону № 1591 визначено, що до фінансових платіжних послуг належать, зокрема, послуги з переказу коштів без відкриття рахунку.
Фінансові установи, інші ніж зазначені у частинах четвертій і п’ятій статті 10 Закону № 1591, мають право надавати послуги з переказу коштів без відкриття рахунку та/або послуги здійснення еквайрингу платіжних інструментів після отримання ними ліцензії на надання фінансових платіжних послуг відповідно до Закону № 1591, якщо інше не передбачено законами з питань регулювання окремих ринків фінансових послуг.
Згідно з частиною другою статті 46 Закону № 1591, надавач платіжних послуг має право виконувати платіжні операції користувачів за допомогою / з використанням однієї чи кількох платіжних систем, учасником яких він є, або залучати для виконання платіжних операцій інших надавачів платіжних послуг як посередників.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України.
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу).
Статтею 196 розділу V Кодексу встановлено перелік операцій, які не є об’єктом оподаткування ПДВ та при здійсненні яких не нараховуються податкові зобов’язання з ПДВ.
Так, відповідно до підпункту 196.1.5 пункту 196.1 статті 196 розділу V Кодексу, не є об’єктом оподаткування ПДВ операції з надання послуг, зокрема, з виконання платіжних операцій, що надаються надавачами платіжних послуг, операторами платіжних систем.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Операції з постачання послуг з переказу коштів без відкриття рахунків, що надаються надавачем платіжних послуг, який відповідно до законодавства України має право надавати такі послуги та внесений Національним банком України до Реєстру, не є об’єктом оподаткування ПДВ.
Додатково ДПС інформує, що кожен конкретний випадок податкових взаємовідносин, у тому числі і тих, про які йдеться у зверненні, необхідно розглядати з урахуванням договірних умов та обставин здійснення відповідних господарських операцій, у тому числі з детальним вивченням та аналізом договорів, первинних документів і матеріалів, оформленням яких супроводжувались такі операції, що дозволяють ідентифікувати фактичну їх сутність.
Щодо питання 2
Проєкти законів України, які зареєстровані у Верховній Раді України, в тому числі, які стосуються змін до Кодексу розміщуються на офіційному веб-порталі Верховної Ради України за адресою: www.rada.gov.ua.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |