X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.08.2023 р. № 2714/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення щодо застосування спрощеної системи оподаткування та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається у відповідності до норм Кодексу, які діяли до 01 серпня 2023 року.

У своєму зверненні платник податку повідомив, що перебуває на обліку як фізична особа – підприємець – платник єдиного податку другої групи.

Протягом 2022 року платник сплачував єдиний податок кожного місяця, при цьому податкова декларація платника єдиного податку (далі – Декларація) за 2022 рік була подана з зазначенням нарахування єдиного податку лише за перший квартал. Контролюючі органи повідомили, що платник повинен подати уточнюючу декларацію в якій відобразити нарахування єдиного податку за весь 2022 рік.

У зв’язку з чим фізична особа – підприємець – платник єдиного податку другої групи, просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи необхідно платнику сплачувати єдиний податок у період дії воєнного стану?
  2. Чи необхідно платнику подавати до контролюючого органу уточнюючу Декларацію в якій зазначити нарахування єдиного податку за весь 2022 рік?
  3. Чи правомірно контролюючий орган нараховує платнику єдиний податок в електронній картці платника податку за 2022 рік після подання Декларації з нарахуванням лише за перший квартал 2022 року?
  4. Чи має право контролюючий орган у період дії воєнного стану скасувати платнику реєстрацію платника єдиного податку у випадку не сплати єдиного податку?

Статтями 6 та 19 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори у порядку і розмірах, встановлених законом.

Податковим обов'язком визнається обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Кодексом, законами з питань митної справи (пункт 36.1 статті 36 Кодексу).

Виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк (пункт 38.1 статті 38 Кодексу).

Щодо першого, другого та третього питання

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлюються у главі 1 розділу XIV Кодексу, статтею 295 якої врегульовані порядок нарахування та строки сплати єдиного податку.

Згідно з пунктом 295.1 статті 295 Кодексу платники єдиного податку першої та другої груп сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця.

Такі платники єдиного податку можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь податковий (звітний) період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року.

Пунктом 295.2 статті 295 Кодексу встановлено, що нарахування авансових внесків для платників єдиного податку другої групи здійснюється контролюючими органами на підставі заяви такого платника єдиного податку щодо розміру обраної ставки єдиного податку, заяви щодо періоду щорічної відпустки та/або заяви щодо терміну тимчасової втрати працездатності.

Разом з тим Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесені зміни до Кодексу, зокрема доповнено новим пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, згідно з яким тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням визначених Кодексом особливостей.

Так, тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, згідно з абзацом першим підпункту 9.1 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої груп мають право не сплачувати єдиний податок.

При цьому такими особами декларація платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця не заповнюється за період, у якому відповідно до абзацу першого підпункту 9.1 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу єдиний податок не сплачувався (абзац другий підпункту 9.1 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Враховуючи викладене, фізична особа – підприємець – платник єдиного податку другої групи має право з 01 квітня 2022 року прийняти самостійне рішення щодо не сплати єдиного податку до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, незалежно від здійснення діяльності та отримання доходу, але за можливості, платник може сплатити єдиний податок у відповідних періодах та відобразити таку сплату у податковій декларації.

Одночасно зауважуємо, що сплата єдиного податку до 01 квітня 2022 року здійснювалася фізичними особа – підприємцями – платниками єдиного податку другої групи у порядку, визначеному главою 1 розділу XIV Кодексу.

Крім того, фізична особа – підприємець – платник єдиного податку другої групи, який не прийняв рішення щодо не сплати єдиного податку з 01 квітня 2022 року і сплачував його протягом 2022 року, то положеннями глави 1 розділу XIV Кодексу та пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, а також зважаючи на закінчення звітного податкового періоду, не передбачено проведення контролюючим органом корегувань сум нарахованого єдиного податку в інтегрованій картці платника за 2022 рік.

При цьому у податковій декларації платника єдиного податку відображається увесь обсяг доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності протягом звітного податкового календарного року та сума сплачених щомісячних авансових внесків.

Порядок внесення змін до податкової звітності визначено статтею 50 Кодексу, відповідно до пункту 50.1 якої у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Кодексу платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених статтею 50 Кодексу), він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

Платник податків, який самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє факт заниження податкового зобов'язання минулих податкових періодів, зобов'язаний, за винятком випадків, установлених пунктом 50.2 статті 50 Кодексу:

а) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму недоплати та штраф у розмірі трьох відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку;

б) або відобразити суму недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов'язання, збільшену на суму штрафу у розмірі п'яти відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов'язання з цього податку.

Таким чином, подана платником єдиного податку першої або другої групи уточнена податкова декларація платника єдиного податку може бути підставою для внесення відповідних змін до інтегрованої картки платника, яка відображає стан розрахунків з місцевим бюджетом по єдиному податку.

Крім того, якщо фізична особа – підприємець – платник єдиного податку на другій групі прийме самостійне рішення щодо не сплати єдиного податку
в 2023 році до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, то таким платником єдиного податку податкова декларація платника єдиного податку не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого підпункту 9.1 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу єдиний податок не сплачувався.

Щодо четвертого питання

Відповідно до підпункту 3 пункту 299.10 статті 299 Кодексу реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у випадках, визначених п.п. 298.2.3 п. 298.2 ст. 298 Кодексу.

Підпунктом 8 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 Кодексу визначено, що платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених Кодексом, у разі наявності податкового боргу у розмірі, що перевищує суму, визначену абзацом третім пункту 59.1 статті 59 Кодексу, на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів.

Податковий борг – це сума узгодженого грошового зобов'язання, не сплаченого платником податків у встановлений Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Кодексом (підпункт 14.1.175 пункт 14.1 стаття 14 Кодексу).

Поряд з цим відповідно до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з абзацом першим підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Відповідно до абзацу третього підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов'язки, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Кодексу, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», за умови дотримання вимог цього абзацу.

Крім того, відповідно до абзацу четвертого підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, зокрема платники податків у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, передбачених Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов'язків, щодо подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Водночас Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, та перелік документів на підтвердження затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

Таким чином, в зв'язку з дією на території України воєнного стану та з метою уникнення неоднозначного тлумачення норм податкового законодавства кожний конкретний випадок, щодо анулювання реєстрації платника єдиного податку у зв'язку з виникненням боргу слід розглядати з урахуванням документів.

        Зауважуємо, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу було зупинено перебіг строків, встановлених, зокрема, ст.ст. 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

        Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

        Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

        Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

________________________________________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.