X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.08.2023 р. № 2725/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Громадської організації «______» (далі – Громадська організація) щодо окремих питань оподаткування неприбуткової організації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Згідно із зверненням Громадської організації, внесеної до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), відповідно до положень статуту такої організації, доданого до звернення, метою Громадської організації є здійснення та захист прав і свобод населення, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, наукових, освітніх та інших інтересів, у тому числі пов’язаних із участю громадськості у здійсненні демократичного цивільного контролю сектору безпеки і оборони. 

Зазначеною організацією планується проведення таких операцій:

розміщення коштів на банківському депозиті;

придбання облігацій внутрішньої державної позики;

придбання акцій та/або корпоративних прав суб’єктів господарювання;

придбання інвестиційних сертифікатів пайових та/або корпоративних інвестиційних фондів;

придбання нерухомості з метою її подальшого надання в оренду.

У зв’язку із зазначеним вище у зверненні Громадської організації поставлено такі запитання  для надання індивідуальної податкової консультації:

1. Щодо операцій з цінними паперами та корпоративними правами в іншій, ніж цінні папери формі:

1.1. Чи має право Громадська організація як неприбуткова організація здійснювати операції з цінними паперами, а саме: придбавати облігації внутрішньої державної позики, інші цінні папери/корпоративні права, інвестиційні сертифікати пайових та/або корпоративних інвестиційних фондів?

1.2. Чи будуть такі операції вважатися порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу, що призведе до виключення Громадської організації з Реєстру?

1.3. Якщо доходи (зокрема, купонний дохід або дивіденди), які Громадська організація отримає від проведення таких операцій, будуть спрямовані на реалізацію напрямів діяльності, передбачених її статутом, то чи буде це вважатися порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу, що призведе до виключення Громадської організації з Реєстру?

2. Щодо операцій з розміщення коштів на депозитному банківському рахунку:

2.1. Чи має право Громадська організація як неприбуткова організація розміщувати кошти на депозитних рахунках у банках та отримувати відсотки за депозитами?

2.2. Чи будуть такі операції вважатися порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу, що призведе до виключення Громадської організації з Реєстру?

2.3. Якщо доходи (відсотки за депозитними вкладами), які Громадська організація отримає від проведення таких операцій, будуть спрямовані на реалізацію напрямів діяльності, передбачених її статутом, то чи буде це вважатися порушенням вимог п. 133.4 Кодексу, що призведе до виключення Громадської організації з Реєстру?

3. Щодо операцій з надання в оренду майна:

3.1. Чи має право Громадська організація (як неприбуткова організація) здійснювати операції з нерухомістю, зокрема, придбавати нерухомість та здавати її в оренду?

3.2. Чи будуть такі операції вважатися порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу, що призведе до виключення Громадської організації з Реєстру?

3.3. Якщо доходи (платежі від орендаря нерухомості), які Громадська організація отримає від проведення таких операцій, будуть спрямовані на реалізацію напрямів діяльності, передбачених її статутом, то чи буде це вважатися порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу, що призведе до виключення Громадської організації з Реєстру?   

 

Щодо запитань 1.1 – 3.3

Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4            ст. 133 Кодексу;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;

внесена контролюючим органом до Реєстру.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).

При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

На підставі викладеного вище обов’язковими умовами для неприбуткової організації є, зокрема, використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах профільного закону, а також заборона розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.

При цьому, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану           не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків,               не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

Відповідно до п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені громадські об’єднання.

Порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об’єднань визначає Закон України від 22 березня 2012 року № 4572-VI «Про громадські об’єднання» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 4572).

Громадським об'єднанням згідно з частиною першою  ст. 1 Закону                   № 4572 є добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.

Громадська організація – це громадське об'єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи (частина третя ст. 1 Закону                   № 4572).

Громадські об’єднання утворюються і діють відповідно до принципів, визначених ст. 3 Закону № 4572, один з яких полягає у відсутності майнового інтересу їх членів (учасників) щодо права на частку майна громадського об'єднання і такі члени (учасники) не відповідають за зобов’язаннями такого громадського об'єднання. Доходи або майно (активи) громадського об’єднання не підлягають розподілу між його членами (учасниками) і не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена (учасника) громадського об’єднання, його посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи).

Статтею 11 Закону № 4572 визначено відомості, які має містити статут громадського об’єднання, зокрема: відомості про мету (цілі) та напрями діяльності такого об’єднання; джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна громадського об'єднання.

Громадське об'єднання зі статусом юридичної особи для виконання своєї статутної мети (цілей) має право володіти, користуватися і розпоряджатися коштами та іншим майном, яке відповідно до закону передане такому громадському об'єднанню його членами (учасниками) або державою, набуте як членські внески, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та організаціями, набуте в результаті підприємницької діяльності такого об'єднання, підприємницької діяльності створених ним юридичних осіб (товариств, підприємств), а також майном, придбаним за рахунок власних коштів, тимчасово наданим у користування (крім розпорядження) чи на інших підставах, не заборонених законом (частина перша ст. 24 Закону № 4572).

Частиною п’ятою ст. 1 Закону № 4572 передбачено, що громадське об’єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Підприємництво – це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку (ст. 42 Господарського кодексу України).

Громадське об’єднання зі статусом юридичної особи має право здійснювати підприємницьку діяльність безпосередньо, якщо це передбачено статутом громадського об’єднання, або через створені в порядку, передбаченому законом, юридичні особи (товариства, підприємства), якщо така діяльність відповідає меті (цілям) громадського об’єднання та сприяє її досягненню. Відомості про здійснення підприємницької діяльності громадським об’єднанням включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (п. 2 частини другої ст. 21 Закону № 4572).

Зазначене узгоджується з положеннями статті 86 Цивільного кодексу України, якою визначено, що непідприємницькі товариства (сільськогосподарські кооперативи та сільськогосподарські кооперативні об'єднання, що діють без мети одержання прибутку, інші кооперативи, крім виробничих, об'єднання громадян тощо) та установи можуть поряд зі своєю основною діяльністю здійснювати підприємницьку діяльність, якщо інше                не встановлено законом і якщо ця діяльність відповідає меті, для якої вони були створені, та сприяє її досягненню.

З урахуванням викладеного вище, положення Кодексу не обмежують можливість здійснення громадськими об’єднаннями, які є неприбутковими організаціями для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств, підприємницької діяльності у встановленому порядку, що відповідає меті, заради якої вони були створені, а саме: виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Щодо визначення пасивних доходів, то згідно з п.п. 14.1.268 п. 14.1 ст. 14 Кодексу до таких доходів відносяться, зокрема, доходи, отримані у вигляді:

процентів на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок, на вклад (депозит) у кредитних спілках, інших процентів (у тому числі дисконтних доходів);

процентного або дисконтного доходу за іменним ощадним (депозитним) сертифікатом;

доходу, який виплачується компанією, що управляє активами інституту спільного інвестування, на розміщені активи відповідно до закону, включаючи дохід, що виплачується (нараховується) емітентом у результаті викупу (погашення) цінних паперів інституту спільного інвестування, який визначається як різниця між сумою, отриманою від викупу, та сумою коштів або вартістю майна, сплаченою платником податку продавцю (у тому числі емітенту) у зв'язку з придбанням таких цінних паперів, як компенсація їх вартості;

доходу за іпотечними цінними паперами (іпотечними облігаціями та сертифікатами) відповідно до закону;

відсотків (дисконту), отриманих власником облігації від їх емітента відповідно до закону;

доходу за сертифікатом фонду операцій з нерухомістю та доходу, отриманого платником податку в результаті викупу (погашення) управителем сертифікатів фонду операцій з нерухомістю в порядку, визначеному проспектом емісії сертифікатів;

інвестиційного прибутку, включаючи прибуток від операцій з державними цінними паперами та з борговими зобов'язаннями Національного банку України з урахуванням курсової різниці;

дивідендів.

Таким чином, використання громадською організацією у статусі неприбуткової організації своїх доходів (прибутків) або їх частини на фінансування напрямів діяльності, які не визначено установчими документами такої організації, та якщо використання таких доходів (прибутків) не є фінансуванням видатків, визначених п.п. 133.4.2  п. 133.4 ст. 133 Кодексу, є порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу щодо перебування громадської організації у статусі неприбуткової організації.

У ситуації згідно із зверненням діяльність громадської організації у статусі неприбуткової організації (мета якої пов’язана з реалізацією завдань у сфері державної безпеки і оборони) з придбання облігацій внутрішньої державної позики, акцій та/або корпоративних прав суб’єктів господарювання, інвестиційних сертифікатів пайових та/або корпоративних інвестиційних фондів, нерухомості для її подальшого надання в оренду не може вважатися такою, що відповідає меті (цілям) такого громадського об’єднання згідно зі            ст. 21 Закону № 4572, а отже спрямування доходів громадської організації на проведення такої діяльності є порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу для перебування зазначеної  громадської організації у Реєстрі, оскільки спричиняє нецільове використання коштів громадського об’єднання.  

Водночас, отримання громадською організацією у статусі неприбуткової організації пасивних доходів у вигляді процентів від розміщення на депозитному банківському рахунку тимчасово вільних залишків коштів, а також надання в оренду майна, попередньо отриманого або придбаного для проведення діяльності, що відповідає меті (цілям) громадського об’єднання (наприклад, надання в оренду частини офісного приміщення, що тимчасово                                      не використовується), не призведе до порушення вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу щодо перебування такої організації у Реєстрі, і відповідно такі доходи не оподатковуються податком на прибуток підприємств за умови їх передбачення у статуті громадської організації серед джерел надходжень та  спрямування виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами в межах профільного Закону № 4572, з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу, без розподілу таких доходів або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.

У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених              п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу у період воєнного стану на території України тимчасово, до 01 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів було зупинено перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).