X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 30.08.2023 р. № 2758/ІПК/99-00-04-02-03-06

Державна податкова служба України за результатами розглядузверненнящодо застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) та керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Підприємство  отримало 15.03.2023 акт про результати камеральної перевірки щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН за періоди жовтень та листопад 2022 року, в якому зазначено про порушення Підприємством пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу.

За даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС, Підприємствомбуло оскаржене в адміністративному порядку, податкове повідомлення-рішення (далі – ППР) прийняте контролюючим органом за результатами акту камеральної перевірки,скарга від……...

Рішенням про результати розгляду скарги від ……. ДПС залишено без змін ППР.

Разом з цим, відповідно до пункту 56.10, підпункту 56.17.3 пункту 56.17, пункту 56.19 статті 56 розділу ІІ Кодексу, рішення ДПС, прийняте за результатами розгляду скарги та ППР не підлягають адміністративному оскарженню, але можуть бути оскаржені до суду у порядку, визначеному чинним законодавством України.

Враховуючи вищевикладене, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію  з питання правомірності застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН з урахуванням положень пункту 521підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).

При цьому, пунктом 44.1 статті 44 розділу ІІ Кодексу встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних звизначенням об’єктів оподаткування та / або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу ІІ Кодексу.

Правові основи оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ) встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Пунктом 201.1 статті 201 розділу V Кодексу передбачено, що на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений Кодексом термін.

Пунктом 521 підрозділу 10 розділу XX Кодексу визначено, що до платників ПДВ не застосовуються штрафні санкції передбачені статтею 1201 Кодексу за порушення граничних строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в ЄРПН, передбаченого статтею 201розділу V Кодексу, які вчинені ними протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), граничний строк реєстрації яких припадає на період з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Водночас, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, та перелік документів на підтвердження затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303 (далі – Порядок № 225).

Порядок № 225 визначає процедуру підтвердження платниками податків можливості чи неможливості до припинення або скасування воєнного стану на території України своєчасного виконання податкового обов’язку, зокрема щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до ниху ЄРПН.

Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів, зокрема реєстрації у відповідних реєстрах накладних/розрахунків коригування, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

За даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС, Підприємством заяву щодо неможливості виконання податкових обов’язків, відповідно до Порядку № 225 до контролюючого органу подано не було.

Крім того, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу визначено, щоплатники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов’язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків,зокрема в частині реєстрації в ЄРПН такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Поряд з цим, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу (який діяв до 01.08.2023) визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 розділу ІІ Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Граничні строки реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до неї в ЄРПН визначені пунктом 201.10 статті 201 розділу V, пунктом 89 підрозділу 2 та підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.

Тобто тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, переважають норми в частині звільнення відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов’язків у випадках та за умов, передбачених пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.

Тому, норма пункту 521 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану.

Враховуючи вищевикладене, та те, що норми пункту 521 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу діяли до 27.05.2022, Підприємство несе відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних та/або розрахунків коригування в ЄРПН у відповідності до пункту 1201.1 статті 1201розділу V Кодексу.

Слід зазначити, що на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово до 01.08.2023 зупинявся перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу ІІ Кодексу.