Державна податкова служба України розглянула звернення товариства з додатковою відповідальністю (далі – Товариство) щодо отримання індивідуальної податкової консультації із справляння плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у період дії воєнного стану в Україні та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Товариство, посилаючись на пп. 69.14, 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, просить надати роз’яснення щодо справляння плати за землю (далі – Плата) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – Податок), відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 із змінами (далі – Перелік територій), зокрема території м. Чернігів Чернігівської області, та щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за несплату та уточнення податкових зобов’язань з Плати та Податку за 2022-2023 роки.
Особливості справляння Плати та Податку врегульовано нормами розділу ХІІ Кодексу та пп. 69.14, 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу (із змінами, внесеними Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (далі – Закон) (далі – Особливий порядок справляння)).
Зокрема за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується Плата та Податок за об’єкти оподаткування, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією, які включені до підрозділу 2 «Тимчасово активних бойових дій» розділу І «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» та розділу ІІ «Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України» Переліку територій, які перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, Плата не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій.
Водночас за зверненням платників податків органи місцевого самоврядування, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації на підставі особливостей оподаткування Платою, визначених Кодексом, приймають рішення щодо ненарахування та несплати Плати за земельні ділянки, які перебувають у консервації, забруднені вибухонебезпечними предметами, непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (пп. 283.1.2, 283.1.9 п. 283.1, п. 283.2 ст. 283, п. 288.8 ст. 288 Кодексу).
Право самостійно уточнювати платниками свої узгоджені податкові зобов’язання з податків шляхом подання уточнюючих розрахунків (з урахуванням строків давності встановлених ст. 102 Кодексу) визначено ст. 50 Кодексу).
Крім цього право коригувати задекларовані податкові зобов’язання з Плати та Податку регламентовано нормами пп. 69.14, 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу для платників, які до дати набрання чинності Закону задекларували за 2022 – 2023 роки податкові зобов’язання з Плати та Податку за об’єкти оподаткування, що розташовані на територіях, на яких ведуться активні бойові дії, або тимчасово окупованих Російською Федерацією, шляхом подання в порядку, визначеному Кодексом, уточнюючих податкових декларацій за відповідний період.
Щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій слід зазначити, що ст. 124 Кодексу передбачено відповідальність, до якої притягується платник податків за порушення правил сплати (перерахування) узгоджених сум грошових зобов’язань (крім грошового зобов’язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій.
Водночас у разі відсутності у платника податків у період дії воєнного стану в Україні можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати, зокрема податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст.ст. 39 та 392, п.п. 46.2 ст. 46 Кодексу тощо, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (частина перша п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
У разі самостійного виправлення платником податків, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених ст. 50 Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 ст. 50 Кодексу, та пені (частина п’ятнадцята п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Додатково повідомляємо, що актуальна інформація щодо особливостей оподаткування платою за землю у період дії воєнного стану в Україні розміщена на офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: Головна/ Законодавство/ Податки, збори, платежі/ Місцеві податки/ Коментарі фахівців.
Звертаємо увагу, що у період дії воєнного стану в України згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема в частині строків розгляду звернень платників податків на отримання індивідуальних податкових консультацій, передбачених п. 52.1 ст.52 Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |