Головне управління ДПС у Сумській області за результатами розгляду звернення Комунального підприємства (далі КП) щодо оподаткування юридичною особою - платником єдиного податку третьої групи за ставкою 2 відсотки безповоротної фінансової допомоги,керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні КП повідомило, що у березні 2020 року, перебуваючи на загальній системі оподаткування, відповідно рішення міської ради отримало поворотну фінансову допомогу терміном на один рік, яка до червня 2023 року не була повернута. У червні 2023 року міською радою було прийнято рішення щодо визнання поворотної фінансової допомоги безповоротною. За період з березня 2020 року по червень 2023 року в суму доходу поворотна фінансова допомога не включалась і вважалась простроченою кредиторською заборгованістю.У червні 2023 року визнано дохід від списання кредиторської заборгованості.
З травня 2022 року і по теперішній час КП знаходиться на спрощеній системі оподаткування з особливостями на період дії воєнного, надзвичайного стану за ставкою 2 відсотки.
Враховуючи вищевикладене, КП просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань.
Питання 1. З огляду на те, що кошти у вигляді поворотної фінансової допомоги надійшли на розрахунковий рахунок у березні 2020 року, коли підприємство було на загальній системі оподаткування, а визнали поворотну фінансову допомогу безповоротною допомогою у червні 2023 року, коли підприємство перебувало на спрощеній системі оподаткування чи включається до доходу платника єдиного податку третьої групи – юридичної особи за ставкою 2 відс. сума поворотної фінансової допомоги, яка стала безповоротною ?
Питання 2. Як вплине ця ситуація на оподаткування податком на прибуток при автоматичному поверненні підприємства на загальну систему оподаткування ?
Щодо питання 1.
Пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – Кодекс) встановлено, що тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей визначених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Відповідно до підпункту 9.4 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу дохід платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості, встановлені цим пунктом, визначаються відповідно до вимог статті 292 Кодексу.
Так, для юридичних осіб - платників єдиного податку третьої групи згідно з підпунктом 2 пункту 292.1 статті 292 Кодексу доходом платника єдиного податкує будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3 статті 292 глави 1 розділу XIV Кодексу.
Підпунктом 14.1.257 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено поняття поворотної та безповоротної фінансової допомоги, а саме:
поворотна фінансова допомога – сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення;
безповоротна фінансова допомога - це:
сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів;
сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;
сума заборгованості одного платника податків перед іншим платником податків, що не стягнута після закінчення строку позовної давності;
основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику податків без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокові облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених (списаних).
Юридичні особи - платники єдиного податку третьої групи відповідно до абзацу третього пункту 44.2 статті 44 Кодексу ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат з метою обрахунку об’єкта оподаткування за методикою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Пунктом 292.11 статті 292 ПКУ встановлено, що до складу доходу, визначеного статтею 292 ПКУ, не включаються, зокрема, суми фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з дня її отримання, та суми кредитів.
Таким чином, сума фінансової допомоги, яка в бухгалтерському обліку визнана як дохід від списання простроченої кредиторської заборгованості включається до доходу юридичної особи – платника єдиного податку третьої групи, яка обрала особливості оподаткування на період дії воєнного, надзвичайного стану.
Щодо питання 2.
Пунктом 44.1 статті 44 розділу II Кодексу встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Згідно пункту 134.1 статті 134 Кодексу об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.
При цьому чинними нормами Кодексу не передбачено коригування платниками податку на прибуток фінансового результату до оподаткування на суму отриманої поворотної фінансової допомоги від резидента України.
Такі операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток згідно правил бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу IIКодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |